Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De ommezwaai van Dell

Met lede ogen zag Michael Dell het concern waaraan hij zijn naam gaf afglijden. Hij keerde terug als ceo en gooide het roer radicaal om. Niet langer is lean het leidmotief. Voortaan staat marge centraal.

Niet heel lang geleden was Dell het meest bewonderde bedrijf ter wereld. ‘s Werelds grootste computerfabrikant, bovendien. In 20 jaar tijd had oprichter Michael Dell zijn Dell Inc. weten op te bouwen tot een bedrijf met een omzet van 49 miljard dollar en een winst van 3 miljard dollar in 2004. Ieder jaar liet weer een nieuwe recordgroei zien.

Het bedrijf was een van de boegbeelden, zoniet hét boegbeeld, van e-commerce. Dell (gevestigd in Round Rock, Texas) verkocht geen pc in de winkel, maar deed al zijn zaken direct via internet. Het retailkanaal maakt pc’s alleen maar duurder voor de consument, zo was de redenering. En Dell wilde zijn pc’s zo goedkoop mogelijk aan de man brengen. Kostenreductie en procesverbetering waren de pilaren waarop de bedrijfsvoering rustte. Lean? Nooit lean genoeg, aldus Michael Dell. Het moet leaner dan lean.

Het recept leek een succesverhaal zonder einde. Totdat het maart 2004 werd en Michael Dell een stap terug deed. De naamgever van het bedrijf stond zijn ceo-stoel af aan de door hem zelf gekozen kroonprins en coo Kevin D. Rollins.
Vrijwel meteen keerde het tij. De groei kelderde, de winst kwam onder druk te staan. In 2006 daalde de nettowinst met liefst 28 procent. Van Dells marktwaarde, in 2005 nog een slordige 100 miljard dollar, meer dan de marktwaardes van HP en Apple bij elkaar, was nog maar een magere 30 miljard dollar over, minder dan een derde van de waarde van voornoemde concurrenten.

Multi-channel

Waar kon het zo misgaan? Het zou te veel zijn om dat alleen aan het terugtreden van Michael Dell toe te schrijven. Het zijn ook de omstandigheden. Na 2004 vindt een enorme verschuiving plaats in de IT-industrie. De pc is niet langer het centrum van het universum, het internet is waar het voortaan allemaal om draait. Maar waar concurrenten HP en IBM zich trachten aan te passen aan die nieuwe omstandigheden, blijft Dell stug doorploeteren om zijn pc’s zo efficiënt mogelijk bij de eindgebruiker te krijgen. Het lijkt een doodlopend spoor. Prijsvechter zijn lukt alleen zolang je hoge afzet volumes maakt en juist dat wordt steeds moeilijker voor Dell.

Michael Dell ziet de neergang aanvankelijk met lede ogen aan. In februari 2007 kan hij het niet langer aanzien; hij herpakt het roer als ceo. Hij moet en zal zijn bedrijf weer succesvol maken en breekt daarom zelfs met de door hemzelf bedachte succesformule. Het roer gaat grondig om.

In de eerste plaats gooit Dell de in de haarvaten zittende filosofie van low-cost direct selling op de schop. Halverwege 2007 lanceert hij bij zijn pc-tak, altijd goed voor de bulk van de omzet, voor het eerst een multichannel-strategie. Wat voorheen vloeken in de kerk was, wordt nu strategie. Dell verkoopt nu computers via ketens als Wal-Mart in de Verenigde Staten en The Phonehouse in Nederland. Doel: waar de marges laag zijn, moet het volume omhoog.

De nieuwe strategie pakt goed uit. De aanvankelijke vrees dat het retailkanaal zou interen op de directe sales, wordt niet bewaarheid. Integendeel zelfs. De eerste weken na de retailintroductie stijgen de online sales enorm. 

Hogere marges

De volgende stap op het programma is minstens zo fundamenteel. Dell wil markten aanboren met hogere marges. Michael Dell ziet mogelijkheden in de markt voor IT-services – storage, support, maintenance, werkplekbeheer, remote netwerkbeheer en andere vormen van software- en hardwareondersteuning, terreinen waar Dell altijd juist was weggebleven.

Dell begeeft zich ook op het overnamepad, opnieuw een radicale strategische breuk met het verleden. Het bedrijf, dat altijd bij hoog en laag heeft vastgehouden aan organische groei, rondt in januari 2008 de overname af van Equallogic, een specialist op het gebied van opslag en virtualisatie van data en applicaties. 
Anderhalf jaar later doet het weer een grote overname. In september 2009 koopt Dell Perot Systems voor 3,9 miljard dollar. Het 23.000 werknemers tellende bedrijf, bekend van zijn naamgever, ex-Amerikaans presidentskandidaat Ross Perot, is een grote speler in segmenten als zorg en overheid en heeft bovendien voet aan grond over de hele wereld.

Dell on Dell

Na de overname van Perot heeft Dell zo’n 100.000 medewerkers in dienst. Het bedrijf onderwerpt zichzelf daarom aan een enorm stroomlijnings- en besparingsprogramma. 
Ruim twee jaar geleden begon het aan ‘Dell on Dell’. In die tijd ging onder meer het aantal softwareapplicaties terug van 10.000 naar zo’n 3.500. Uiteindelijk moeten er slechts enkele honderden overblijven. Zo’n 6.000 servers zijn uit het systeem geknikkerd, nog eens 7.000 worden gevirtualiseerd.

Destijds besteedde Dell 1,2 miljard dollar per jaar aan IT. Daar is nu al 200 miljoen vanaf en dan is het programma nog niet eens afgerond. Maar de interne besparing is niet het enige voordeel. Dell kan zijn klanten nu ook daadwerkelijk besparingen garanderen.

Resultaten

Het zijn stuk voor stuk grote veranderingen voor Dell. Zo groot, dat bijna van een compleet ander bedrijf sprake is. Maar of het genoeg is voor nieuwe succesjaren? Dat valt te bezien. Feit blijft dat Dell enorm afhankelijk is van zijn pc’s. Die zorgen nog altijd voor ruim 50 procent van de omzet. En in die hoek worstelt het bedrijf nog steeds. Volgens de laatste Gartner-cijfers is Dell wereldwijd nummer drie met een marktaandeel van 12,2 procent. Maar het bedrijf zag de omzet vorig jaar wéér dalen, nu met 9,1 procent.

Groei zit in de servicesmarkt, waar Dell met de overname van Perot in één klap toptienspeler is geworden, maar ook in de servermarkt. “Opnieuw een teken dat Dell zich richt op meer marge”, aldus O’Connel, lead analist bij Gartner. Hij tekent aan dat de servermarkt bovendien in de lift zit. Zo had Dell in 2002 18,6 procent van een wereldwijde markt waar 4,6 miljoen servers waren verkocht. In 2008 heeft het 22,7 procent van een markt waar 9,1 miljoen stuks over de toonbank gingen. Dat telt aan.

Dit is een verkorte versie van het artikel over Dell dat eerder in Management Team verscheen. Het hele verhaal: Dell maar dan anders

Dells heruitvinding in 4 stappen


#1. Wél de tussenhandel
Dell leverde altijd goedkope pc’s door de tussenhandel uit te schakelen. Nu werkt het bedrijf samen met ketens als Wal-Mart en Best Buy in de Verenigde Staten. Alles om aan een grote afzetmarkt te komen.

#2. Wél research & development
Dell besteedde altijd minder dan 1 procent van de omzet aan R&D. Dat zou de prijs maar opvoeren. Innovatie lieten ze graag over aan Intel en Microsoft. Nu probeert Dell zich te onderscheiden met innovatieve toepassingen en designs.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#3. Wél nieuwe markten en wél acquisities
Dell geloofde altijd in organische groei. Maar nu de pc-markt volwassen is geworden, wil Dell andere markten penetreren, zoals IT-services en storage. Daarvoor kiest het de snelste weg: overnames.

#4. Wél focus op de klant
Toen Dell nog alleen hardware verkocht kon het zich concentreren op het zo lean mogelijk produceren. Maar nu er naast hardware ook IT-services en software verkocht worden, heeft Michael Dell zijn bedrijf geherstructureerd in vier klantsegmenten: consumer, large enterprise, MKB en de publieke sector. De focus ligt nu op de klant, niet meer op de eigen producten.