Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De klussenbank maakt vaart

De arbeidsmarkt is flexibel én internationaal. Goed nieuws voor Elance, dat in de hele wereld zzp'ers wegzet. 

Terwijl 'traditionele' vacaturebanken moeilijke tijden zouden doormaken, met bijvoorbeeld Monsterboard, dat vrijwel op apegapen zou liggen, gaat het uitstekend met wereldwijd freelancersplatform Elance. In het afgelopen jaar boekte de online zzp-gemeenschap een groei van 90 procent in Nederland, met gemiddeld zo'n 250 nieuwe freelancers per maand die zich er registreren, en – belangrijker nog: zo'n 15.000 geplaatste opdrachten in het afgelopen jaar. Wereldwijd gaat het al om zo'n 1,8 miljoen freelancers, in 156 landen, die via de site werk vinden voor jaarlijks zo'n nieuwe 770.000 opdrachten en projecten in 160.000 bedrijven. Sinds de start in 2007 hebben freelancers al 600 miljoen dollar via de site verdiend, op uren- of op projectbasis.

Human cloud

Het succesverhaal is redelijk simpel, legt Kjetil J. Olsen uit, de vice president voor Europa. "De wereld is echt veranderd. Wij proberen geen werknemers aan werkgevers te koppelen, wij proberen werk te distribueren. De wereld is global en online geworden. Waarom zou een vormgever in Roemenië niet precies de man kunnen zijn die jou helpt met het design van je brochure, tegen de prijs die jij wilt? Dat proberen wij te faciliteren." Zelf noemen ze het de 'human cloud'. "We lossen eigenlijk de geografische mismatch in vraag naar werk op." 

Verhaal

Het begon allemaal met een verhaal in de Harvard Business Review uit 1999,  The Dawn of the E-Lance Economy. Wat volgde was een bedrijfje van twee slimme jongens, die een eerste marktplaats van freelancers bouwden. Dat veranderde echter steeds meer in een managementsoftwareplatform, wat uiteindelijk in 2006 verkocht werd aan het Britse clickcommerce. Met de zak geld die dat opleverde, werd besloten het oude idee nieuw leven in te blazen, maar dan met de technologie van nu. Het huidige Elance is daarvan het resultaat.

Techniek

Alles in de techniek is erop gericht dat de twee partijen – opdrachtgever en -nemer – elkaar snel kunnen vinden, zegt de Noor Olsen. "Eén knop, en we praten met elkaar via de webcam", geeft hij als voorbeeld. Ook de (cross border-)betaling loopt via de site. Dat is belangrijk, want freelancers krijgen zo gegarandeerd hun geld en opdrachtgevers weten zeker dat het werk ook gebeurt. "Skilled talent is niet beperkt tot westerse economieën", aldus Olsen, die er meteen maar even een stukje wereldverbetering tegenaangooit. "Ons platform is voor veel goede mensen de kans om aan de slechte lokale economie te ontsnappen."

Wereldvrede

Zelfs de wereldvrede kan met de site gediend zijn, stelt Olsen. "Ik ken een succesvolle Salesforce.com-ontwikkelaar in Israël die via Elance connected raakte met een Pakistaan. Ze zijn politieke rivalen, maar hebben elkaar via Elance toch leren kennen en zo meer begrip voor elkaar gekregen."

Designers en IT'ers

Grofweg 40 procent van de zzp'ers op de site zit in de IT, nog eens zo'n aantal is vormgever of ontwerper, 10 procent doet iets in de marketing, en 10 procent is 'administratief', zegt Olsen. De zzp-markt is er bij uitstek één van specialisten. "Slechts weinig bedrijven hebben een fulltime seo-expert of graphic designer nodig." Roemenië is een grote markt, maar in Zuid-Amerika zitten bijvoorbeeld veel designers en in de Filippijnen zijn ze goed in klantenservice. Nederland is aan de klantzijde wereldwijd #10. "Amsterdam is een start-up hub. Maar er is een lack of talent. Daar spelen wij op in. In Nederland is 58 procent van onze klussen IT-gerelateerd, en komt vooral terecht bij Indiërs en in de Oekraïne."

Hybride economie

En dat is nog maar het begin, stelt Olsen, zelf ooit oprichter van het later door StepStone overgenomen e-recruitment platform EasyCruit. "Wij verwachten dat in 2020 ongeveer 1 op de 10 werknemers volledig online zal werken. En 1 op de 2 bedrijven zal werken met mensen die alleen online hun arbeid verrichten." Het is niet minder dan een revolutie, denkt hij. "We vervangen de traditionele banenmarkt niet. Maar je ziet wel the rise of the hybrid economy. Zo ziet de toekomst eruit."

Businessmodel

Elance verdient zelf zijn geld door 8,75 procent van de fee voor de freelancer in te houden. Freelancers krijgen daar ook wel iets voor terug: een systeem van ratings en feedback, ze kunnen hun portfolio uploaden en hun cv laten zien, en dan zijn er ook nog zo'n 400 skills tests beschikbaar. Zo kunnen goede zzp'ers er een hogere ranking verdienen, wat ze bindt aan de site. Bang voor freelancers en werkgevers die buiten de site om met elkaar verder gaan, is Olsen niet. "Het zal hooguit een enkele keer gebeuren. Maar de meesten hebben er geen probleem mee dat wij iets inhouden. Ze weten ook wel dat ze dankzij ons werk hebben."

Niet interviewen

Dat opdrachtgevers via de site online klussen geven aan mensen die ze nog nooit in levende lijve gezien hebben, is voor hen misschien even wennen. Maar na de eerste ervaring gaat het meestal snel, weet Olsen. "Als het om niet al te grote klussen gaat, adviseer ik altijd mensen niet te gaan interviewen, maar gewoon de klus te geven. Wat heb je dan te verliezen? Vorige week sprak ik in Keulen. De week ervoor kreeg ik een mail met de vraag diezelfde dag nog een advertentie aan te leveren. Onze gewone vormgeefster is met zwangerschapsverlof, dus postte ik een vraag op Elance. Het eerste voorstel kwam al na vier minuten, ik koos na één uur iemand uit, die had 50 minuten later zijn ontwerp af. Al met al kostte dat me precies 3 uur en 24 minuten, en op de kop af 50 dollar. En we waren allebei happy."

Frisdrankbedrijf

Ander voorbeeld: een groot frisdrankbedrijf. "Ik mag de naam niet noemen, maar je weet wie ik bedoel", zegt Olsen. Ze wilden een appmaker, hadden een job gepost voor 40.000 dollar. Uiteindelijk kregen ze aanbiedingen van 5.000 dollar. "Waarop ze er twee namen, en nog steeds 30.000 dollar bespaarden."

Culturele verschillen

Hij wil maar zeggen: in de online wereld is het anders zaken doen. Ja, er spelen soms wel culturele verschillen, erkent hij. "Er zijn bijvoorbeeld culturen waarin mensen altijd ja zeggen." Maar daarvoor werkt het systeem bijvoorbeeld ook met 'milestones' in een project, "zodat je op tijd kunt ingrijpen als het nodig is." Het zal niet altijd helemaal goed gaan, dat beseft hij ook. "Maar de voordelen zijn aan de andere kant ook weer zó groot, dat ze niet te negeren zijn."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Resultaten online client survey (mei 2012)

Van de opdrachtgevers in Nederland zegt 

  • 66 % een online proces om freelancers te vinden te prefereren boven de traditionele werkwijze
  • 59 % meer dan 50%-tijdsbesparing te hebben gerealiseerd door online hiring
  • 52 % meer dan 50%-kostenbesparing te hebben gerealiseerd door online hiring
  • 74 % door online hiring significant concurrentievoordeel te hebben bereikt
  • 86 % dat Elance en andere 'online werkplatforms' de manier van werken in de toekomst zullen revolutionaliseren.

Waar komen ze vandaan?

De freelancers die Nederlandse opdrachtgevers via Elance vinden komen vooral uit Azië (48%), Europa (38%) en Noord-Amerika (9%). De top-5 landen (in percentage van de totale omzet):

  1. India 23 %
  2. Oekraïne 18 %
  3. Filippijnen 13 %
  4. Verenigde Staten 8 %
  5. Pakistan 6 %


Lees ook:

hrm