Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De beste plek om te werken

Maandag 11 april wordt bekend welke bedrijven zich dit jaar de beste werkgever van Nederland mogen noemen.


Organisatieadviesbureau &samhoud deed drie jaar achter elkaar mee met het Great Place to Work-onderzoek, en werd drie keer eerste in de groep middelgrote bedrijven. Wat heeft dat het bedrijf opgeleverd? 

De filosofie van het onderzoek sluit aan bij die van het bureau zelf, zegt Ingrid Smolders, managing partner. &samhoud werkt met de value profit chain: hoge medewerkerwaarde leidt tot hogere klantwaarde, wat weer resulteert in hogere financiële waarde. De winst vloeit deels terug naar de medewerkers of wordt geïnvesteerd in een betere wereld.

Strategie van de organisatie

&samhoud wist van zichzelf al dat het goed was, wat werd bevestigd door het onderzoek. Het is in drie jaar alleen maar beter geworden. Waarde van medewerkers, klanten en de omzet verdrievoudigden. De medewerkertevredenheid boekte drietiende erbij tot 8,5. Het heeft &samhoud een toevloed aan sollicitanten opgeleverd, bedrijven uit binnen- en buitenland komen kijken hoe &samhoud het doet. Iedere medewerker heeft een persoonlijke visie, hij kan onder woorden brengen waarom hij op aarde is, wat zijn waarde en kwaliteiten zijn, wat hij wil bereiken. Samen vormen deze visies de strategie van de organisatie. De medewerkers wandelen samen naar Santiago de Compostela. Als een medewerker een &samhoud-kantoor in Maleisië wil, dan onderzoekt &samhoud serieus de mogelijkheden van zo’n kantoor.

Sturen op output

“Wij doen veel aan de energiebalans van mensen,” zegt Smolders. “Aan hoe je je energie over het leven verdeelt.” Jonge vaders krijgen twee maanden vaderschapsverlof, daarna komen ze vrolijk, uitgerust en loyaal weer terug. “Wij sturen nooit op input, altijd op output. Het doel is dat mensen optimaal leven.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Drie keer eerste, drie keer een Great Place to Work. “Het is niet klaar. Het kan altijd beter. Wij waren al een Great Place to Work. We hebben ons eigen ding gedaan. We zijn in heel Europa bij bedrijven geweest die Great Place to Work waren. We hebben veel geleerd, inspiratie gekregen, wereldwijsheid, levenswijsheid.”

Elk jaar produceert het Great Place to Work Institute lijsten van de beste werkgevers. Het gaat om werkgevers uit 45 landen over de hele wereld, waaronder ook Nederland. Meer weten over deze lijst en de uitreiking op maandag 11 april? Kijk dan op de website.