Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo implementeer je dataresultaten succesvol in jouw onderneming

In samenwerking met - Datagedreven resultaten, je leest er veel over, maar wat is het? En, nog belangrijker, hoe pas je het succesvol toe in je eigen organisatie? Een stappenplan.

3D illustration Rendering of binary code pattern Abstract background.Futuristic Particles for business,Science and technology background Foto: Getty Images

Minister Hoekstra van Financiën schreef onlangs in de Aanbiedingsbrief kostenkader 2021-2024 AFM (Autoriteit Financiële Markten) dat de toezichthouder zal moeten gaan investeren in datamanagement. Die investeringen hebben onder meer tot doel dat de AFM efficiënter gaat werken, ‘doordat met data-analyse gemakkelijker risico’s geïdentificeerd en geanalyseerd kunnen worden’.

Daarnaast, schrijft de minister, kan de AFM effectiever gaan werken ‘doordat de AFM complete bestanden bij instellingen kan analyseren (…)’.

Geen enkel bedrijf of organisatie zit er op te wachten dat de AFM haar data komt doorlichten. Hoogste tijd om zelf aan de slag te gaan met het ontwikkelen van datagedreven besluiten. Deze zes stappen helpen je daarbij.

Stap 1. Identificeer zakelijke doelen

De eerste stap vereist inzicht in de uitvoerende en klantdoelen van je organisatie. Stel jezelf als organisatie de vraag: wat is onze datastrategie? En als die er niet is, welke problemen kunnen wij oplossen met een dergelijke strategie? Dat kan bijvoorbeeld het verhogen van verkoopaantallen en het websiteverkeer zijn of het vergroten van de merkbekendheid.

Later in het proces kan je hiermee Key Performance Indicators (KPI’s) en cijfereenheden kiezen, die van invloed zijn op beslissingen die op basis van gegevens worden genomen. Op die manier kan je bepalen welke gegevens je wilt analyseren en welke vragen je moet stellen, zodat je analyse de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen ondersteunt.

Als een marketingcampagne zich bijvoorbeeld richt op het genereren van websiteverkeer, kan je een KPI koppelen aan het aantal vastgelegde contactmomenten, zodat de verkoop leads kan opvolgen.

Stap 2. Vergaar interne databronnen

Voor een gegarandeerd succes is het cruciaal om input te krijgen van mensen in de hele organisatie om de doelstellingen op korte en lange termijn te begrijpen. Die input maakt het makkelijker om de vragen te begrijpen die mensen stellen bij hun analyse en hoe je prioriteit geeft aan gecertificeerde gegevensbronnen.

Rust iedereen uit met belangrijke informatie naar gelang werkervaring

Waardevolle input uit de hele organisatie zal helpen om je analyse-implementatie en toekomstige status te begeleiden. Dat geldt ook voor de verschillende posities van mensen binnen je organisatie en hun verantwoordelijkheden, voor de architectuur en processen, evenals de succesmetingen om de voortgang te begrijpen.

Stap 3. Verzamel data en maak een rangschikking naar impact

Als de bedrijfsinformatie is verspreid over diverse losse bronnen kan toegang tot betrouwbare gegevens van hoge kwaliteit een behoorlijke opgave zijn. Zodra je een idee hebt van de breedte van gegevensbronnen in je organisatie, kan je beginnen met datavoorbereiding.

Behandel data als kapitaal. Stel op verschillende bedrijfsposities prioriteiten voor het gebruik van data

Begin met het voorbereiden van databronnen met hoge impact en lage complexiteit. Geef prioriteit aan gegevensbronnen met het grootste publiek, zodat je direct impact kunt hebben. Gebruik deze bronnen om een indrukwekkend dashboard te bouwen.

Het Amerikaanse marketingbureau Tinuiti (500+ klanten) zocht een oplossing om sneller informatie te analyseren waarmee het haar klanten beter kon bedienen. Tinuiti maakte daarvoor gebruik van Tableau Prep, dat medewerkers in staat stelt alle gegevens op kanaalniveau te ordenen. Op die manier wisten ze de tijd die besteed werd aan het voorbereiden en verzamelen van data met meer dan de helft te verminderen.

Stap 4. Visualiseer en verken je data

Het visualiseren van je data vormt een cruciaal element van datagedreven besluitvorming. Je vergroot je kans om anderen te overtuigen van je inzichten met behulp van een visueel indrukwekkende presentatie.

Je hebt daarbij de keuze uit diverse visuele elementen (zoals staafdiagrammen, grafieken en kaarten) waarmee je trends en patronen inzichtelijker kunt maken.


Vragen bij het ontwikkelen van een datacultuur
Naast bovenstaande stappen is het ook belangrijk een datacultuur te ontwikkelen binnen de organisatie. Deze vragen kunnen je daarbij helpen:

  • Staan data centraal bij de besluitvorming door de leiding?
  • Begrijpt men welke data er is en vertrouwen mensen die data?
  • Hoe goed is onze datamanagement benadering en welke bronnen kunnen helpen bij het opschalen?
  • Welke bedrijfsprocessen moeten wij herzien voor goed databeheer?
  • Over welke (data)vaardigheden beschikken werknemers?
  • Volgen wij de beste analyse praktijk? Zo nee, welke standaarden moeten wij hanteren om dat wel te realiseren?
  • Hebben wij een brede community die anderen kan enthousiasmeren?

Stap 5. Ontwikkel inzichten

Kritisch omgaan met data betekent inzichten ontwikkelen en die op een nuttige, boeiende manier communiceren. Visuele analyse is een intuïtieve benadering om vragen over je gegevens te stellen en te beantwoorden. Op die manier ontdek je kansen of risico’s die invloed hebben op succes of probleemoplossingen.

Wijs een projectteam aan met bijbehorend budget

Zo wilde winkelketen Action de beschikbaarheid van alle producten verhogen. Het idee was dat een hogere productbeschikbaarheid tot omzetgroei zou leiden en tevredener klanten. Door data te analyseren kreeg de leiding van het bedrijf inzicht in trends en grotere onderliggende redenen van veranderingen in de data.

Stap 6. Handel naar bevinden en deel inzichten

Wanneer je een inzicht ontwikkelt, moet je ernaar handelen of het delen met anderen om er samen verder aan te werken. Bijvoorbeeld door een dashboard te delen.

Door de aandacht te vestigen op belangrijke inzichten met behulp van informatieve tekst en interactieve visualisaties beïnvloed je de beslissingen van je toehoorders. Zij kunnen daardoor beter geïnformeerd actie ondernemen.

Lees ook: