Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Datacultuur: bepalen van next steps tijdens de crisis

De aanscherping van de coronamaatregelen heeft hier en daar tot verwarring geleid. Hoe voorkom je dat in je eigen organisatie en zorg je dat iedereen handelt op basis van dezelfde data? Een stappenplan.

Datacultuur: bepalen van next steps tijdens de crisis

Epidemiologen en andere deskundigen kondigden het al aan: in het najaar zal COVID-19 opnieuw opduiken. Om erger te voorkomen, is het noodzakelijk dat mensen de basisregels in acht blijven nemen en op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan het voortschrijdend inzicht op het gebied van de ventilatie van bedrijven.

Hoe zorg je ervoor dat binnen je eigen organisatie in ieder geval ‘alle neuzen dezelfde kant op wijzen’? Eerste vereiste is natuurlijk dat iedereen over dezelfde informatie beschikt, zodat je achteraf niet het verwijt krijgt dat men het ‘niet kon weten’.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wekelijks een interne nieuwsbrief rondsturen is een mogelijkheid, maar de ervaring leert dat die na verloop van tijd minder goed gelezen wordt.

Wereldwijd onderzoek naar datacultuur

Veel effectiever is online één centrale plaats inrichten waar medewerkers alle benodigde informatie kunnen vinden.
Zo heeft Tableau bijvoorbeeld een actueel dashboard online gezet waar iedereen kan zien wat de actuele stand van zaken is op het gebied van coronabesmettingen – zowel wereldwijd als per land.

Samen met marktonderzoeker IDC hield Tableau begin dit jaar een onderzoek naar de datacultuur bij een duizendtal bedrijven (Global Study Tableau) in een tiental landen. Centraal daarbij stond de vraag in hoeverre datagestuurde bedrijven zich onderscheiden van andere organisaties zonder een datacultuur?

Een ruime meerderheid van de respondenten zei tevreden te zijn over de manier waarop hun werkgever het gebruik van data en analyses faciliteert. Dat komt hoofdzakelijk doordat datagestuurde bedrijven snel kunnen reageren op nieuwe uitdagingen: er heerst een groot onderling vertrouwen in elkaar en de gebruikte methoden, alsmede in de ambassadeurs om de rest van het bedrijf verder te helpen.

Eerste stap in het vestigen van een datacultuur

Sta je nog aan het begin van je datacultuur roll-out binnen je organisatie? Begin dan met het identificeren van de manieren waarop medewerkers informatie opvragen. Bij wie gaan zij te rade als zij gegevens nodig hebben? Hoe communiceren zij hun vragen? Gebruiken zij daar een app als Slack voor? Organiseren zij daarvoor vergaderingen?

Denk erover na hoe je die gebruikers tegemoet kunt komen in hun verzoeken om meer bedrijfsinfo. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met het houden van speciale meetings, waarin analyses centraal staan.
Een andere mogelijkheid is een intern forum in het leven te roepen, waar medewerkers terecht kunnen voor alle antwoorden op hun vragen over bedrijfsgegevens. Voordeel van deze laatste methode is dat je daarmee de basis legt voor een stevige community in de toekomst.

Vervolgstappen tijdens een crisis op weg naar een datacultuur

Wanneer je eenmaal die eerste stap hebt gezet, moet je gaan nadenken over hoe je de nieuwe (post-)corona situatie verwerkt in je data. Je meet natuurlijk al een aantal KPI’s, mogelijk heb je ze al aangepast als gevolg van de crisis. Volstaan die KPI’s nog of moeten ze worden aangevuld met nieuwe data? En hoe meet je daar de ontwikkeling van?

Stap 1 – Kijk eens goed naar je bestaande databronnen en vraag je af of die makkelijk kunnen worden uitgebreid met nieuwe data. Denk bijvoorbeeld aan een enquête onder het personeel over hun welzijn, omdat zij gedwongen zijn om vaker thuis te werken. De AVG verbiedt weliswaar dat je gezondheidsgegevens van je personeel verzamelt en bewaart, maar door een dashboard te ontwikkelen over medewerkerstevredenheid ontdek je waar knel- en verbeterpunten zitten.

Een andere optie is de e-commerce eens nader onder de loep te nemen. Nu in praktisch elk land sprake is van een versoepeling van de coronamaatregelen, kun je denken aan speciale promotieacties.

Stap 2 – Verrijk je eigen data met bronnen van buiten. Dat kan een bron zijn van een andere afdeling of van een officiële instelling. Zo kan je bijvoorbeeld bij het CBS cijfers opvragen over de dagproductie in de Nederlandse industrie. Of je kunt de monitor van Transport en Logistiek Nederland als referentiemateriaal gebruiken.

Of neem eens een kijkje op Work.com, het platform dat Salesforce lanceerde nadat de gouverneur van de Amerikaanse staat Rhode Island de hulp had ingeroepen van CEO Marc Benioff. Salesforce leverde programmeurs om contact tracing software te ontwikkelen.
Op Work.com tref je modellen, tips en oplossingen op basis van het CRM-platform.

Besluitvorming op basis van data

Dit zijn geen tijden om op basis van meningen of indrukken besluiten te nemen over de toekomst van je bedrijf of organisatie. Dat inzicht heeft men ook in de  gezondheidszorg opgedaan, waar het gebruik van dashboardssteeds meer ingang vindt.

Leidinggevenden kunnen het goede voorbeeld geven door alle bedrijfsonderdelen te betrekken bij het ontwikkelen van prestatie-indicatoren (KPI’s). Dat levert waardevolle input op, omdat je gebruikmaakt van de kennis en ervaring elders in de onderneming.

Daarbij is een goed administratief systeem onontbeerlijk. Om een goed overzicht te kunnen geven van alle samengestelde gegevens is een dashboard onmisbaar.
Laat je daarvoor inspireren door de vele voorbeelden van datavisualisaties uit de Tableau community.
En, wanneer je Tableau al gebruikt, download het werkboek dat Tableau gratis beschikbaar stelt om je eigen data samen te voegen met de data van het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding en de New York Times.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Data-analyse’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Tableau. Tableau helpt mensen data te kunnen zien en begrijpen. Tableau helpt iedereen om informatie snel te analyseren, visualiseren en delen. Klanten kunnen met enkele muisklikken dashboards bouwen en analyses uitvoeren.

Lees ook: