Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 manieren om je werknemers te verenigen met data

Door corona werken we voornamelijk thuis en online. Hoe zorg je dat er verbinding blijft bestaan tussen werknemers die niet fysiek samenwerken?

verenigen van werknemers met data

De pandemie heeft een versnelling van de digitale transformatie tot gevolg en lang niet elk bedrijf is daar goed op voorbereid. Data vormen de kern van de digitale transformatie, dat toont de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor ondubbelzinnig aan. Tegenover een sterke daling in online bestedingen aan diensten, staat een forse toename in online uitgaven aan producten.
Maar alleen data garanderen geen succes. Die data moeten geanalyseerd worden door je werknemers. Zij moeten die data begrijpen en zodanig communiceren dat je bedrijf er optimaal van profiteert.

4 manieren om je werknemers te verenigen

Onderzoek van IDC wijst uit dat bedrijven waarin het gebruik van data een leidende rol vervult, beter weten om te gaan met een crisis als COVID-19. Zo zijn er vier beproefde manieren om met een crisis om te gaan, waarbij gebruik wordt gemaakt van data-analyse.

  1. Raadpleeg bestaande bronnen voor een beter begrip van de situatie

Ga niet meteen iets nieuws bouwen, maar verzamel eerst alle bestaande informatie. Pak alle rapportages (financiën, marketing, sales) bij elkaar en bepaal op welke onderdelen actie moet worden ondernomen.
Het mag duidelijk zijn dat het gebruik van een dashboard hierbij goed van pas komt.

Je kunt bijvoorbeeld in het CRM-programma de leadgeneratie die door corona wordt beïnvloed markeren, in combinatie met het gedrag van bezoekers op de website over een bepaalde periode. Zo kun je een analyse maken van de gebieden waar de meeste aandacht naartoe moet gaan.

  1. Identificeer kansen en verzamel zo nodig aanvullende informatie

Mis je bepaalde gegevens in de bestaande informatie die nu tot je beschikking staat? Denk bijvoorbeeld aan de extra maatregelen die veiligheidsregio’s treffen om de verspreiding van corona tegen te gaan! Welke invloed hebben die maatregelen op jouw organisatie en/of bedrijfsvoering? Welke gevolgen hebben de getroffen maatregelen in bepaalde regio’s voor je personeel?

Wellicht is dit een goede aanleiding om een dashboard te maken waarin je al die geografische data verwerkt. Zo neem je beter geïnformeerde besluiten over kantoorbezetting, distributie en het welzijn van de werknemers die thuiswerken.

Je kan bijvoorbeeld een vragenlijst online zetten waarin het personeel aangeeft hoe het staat met hun werk-privé balans.

  1. Actie ondernemen op basis van data

Zeer waarschijnlijk stellen je klanten vragen aan je werknemers over de continuïteit van je diensten en/of producten. Afhankelijk van het volume van die vragen is het wellicht een goed idee om die per categorie in beeld te brengen, met de gewenste antwoorden.

Voeg die informatie bijvoorbeeld toe aan bestaande cijfers over klanttevredenheid, aantal klantgesprekken, social media sentiment en feedback van werknemers. Betrek daar vooral de werknemers zelf bij en bevorder het werken in teams, zodat geen detail over het hoofd wordt gezien.

Maak het voor je werknemers makkelijker om gebruik te maken van data. Zeker als je bedrijf met voorraden op verschillende locaties werkt, is een dashboard waarop in een oogopslag zichtbaar is waar wat op voorraad is, bijvoorbeeld onontbeerlijk.

  1. Beoordeel en verbeter de impact van je acties

Wanneer je eenmaal over een aantal dashboards beschikt met kerngegevens kan je de gegevens eventueel gaan verfijnen. Doe het stap-voor-stap en vergeet niet om, zodra er zich nieuwe ontwikkelingen voordoen (bijvoorbeeld een aanscherping van maatregelen in een regio), de gegevens in de dashboards aan te passen.

Als je het goed doet, bieden de dashboards je werknemers ook veel meer zekerheid. Uit het eerder genoemde IDC-onderzoek blijkt dat werknemers zich meer verantwoordelijk voelen en beter presteren wanneer ze gebruik kunnen maken van data.

Zorg dat je werknemers op één lijn komen

Het inzetten van data helpt om je organisatie of bedrijf zonder onnodig oponthoud te runnen. Het hierboven genoemde IDC-onderzoek toont ook aan dat in een open datacultuur werknemers makkelijker samenwerken.

Wanneer je bedrijf of organisatie nog aan het begin staat van een datacultuur, kan je alvast next steps nemen om zover te komen. Bijvoorbeeld door te inventariseren op welke manier(en) medewerkers met elkaar communiceren over de (bedrijfs)data en de waarde van die data. Doen ze dat via Slack of in Whatsapp-groepen?

Vervolgens kan je die overlegstructuur formaliseren, bijvoorbeeld door een wekelijkse meeting te houden waarin vragen uit verleden en heden aan bod komen.

Een andere manier is om ze webinars te laten volgen, bijvoorbeeld over financiële analyses.
Zo zorg je ervoor dat je werknemers op één lijn komen te zitten.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Data-analyse’ op mtsprout.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Tableau. Tableau helpt mensen data te kunnen zien en begrijpen. Tableau helpt iedereen om informatie snel te analyseren, visualiseren en delen. Klanten kunnen met enkele muisklikken dashboards bouwen en analyses uitvoeren.

Lees ook: