Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Creëer uw eigen bedrijfsinnovatie

Hoe krijgt u creatieve werknemers? En is uw bedrijfscultuur daar wel op berekend? Ontdek in 15 vragen of uw bedrijf innovatief genoeg is.

In het boek 'Bedrijfsinnovatie' van Fons Trompenaars & Charles Hampden-Turner leert u hoe u de creativiteit van een individu met de innovatie binnen een bedrijf kunt combineren. Volgens professor Peter Woolliams van Anglia Ruskin University in Groot-Brittannië is dit hard nodig om als organisatie te kunnen overleven in een tijd waarin oude ideeën tegen steeds lagere kosten gekopieerd en nagemaakt kunnen worden.

15 vragen

De innovatieve cultuur in een bedrijf bestaat feitelijk uit drie niveaus: individueel-, team- en organisatieniveau. Voor wie zich afvraagt wat zijn rol als manager in dit geheel is en hoe hij de bedrijfsinnovatie kan verbeteren, hebben de auteurs van het boek 15 vragen opgesteld.

Door de vragen te beantwoorden krijgt u al snel inzicht in hoeverre uw bedrijf is ingesteld op innovatie:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Wat is er meer binnen uw organisatie: creatief potentieel of de mogelijkheden om iets te creëren?
  2. Geeft u werknemers voldoende vrijheid om te experimenteren, risico's te nemen, te improviseren en fouten te maken?
  3. Zijn er instrumenten voorhanden om modellen, simulaties en prototypen te maken waarmee er van fouten geleerd kan worden zonder dat daar hoge kosten aan verbonden zijn?
  4. Geeft uw bedrijf de voorkeur aan de serieuze zaak van het lanceren van nieuwe producten boven het 'spelen' om het serieus goed te kunnen maken?
  5. Bent u en uw collega-managers in staat om een project te bekritiseren zonder de persoon te ontmoedigen?
  6. Is er een geregulariseerd proces voor het vormen van projectteams?
  7. Delegeren senior managers voldoende gezag om oplossingen te vinden?
  8. Hebben de teamleden voldoende kwaliteiten in huis om de uitdaging van het probleem aan te kunnen?
  9. Wordt het leerproces verhoogd tot de status van een superieur doel in uw organisatie, zodat kennisverwerving daar deel van uitmaakt?
  10. Hecht uw bedrijf belang aan kennis, ook als die afkomstig is uit andere culturen of bedrijven?
  11. Let u alleen op alles wat geteld kan worden en wat prestaties meet?
  12. Zitten er leiders in het bedrijf die middelen en macht aan creatieve personen en teams willen delegeren en daarover de verantwoordelijkheid willen dragen?
  13. Zijn uw innovatieprocessen geheim en beperkt tot binnen de muren van uw bedrijf?
  14. Bent u vooral bezig met het verrijken van uw bedrijf, desnoods ten koste van bedrijven in uw netwerk?
  15. Kunt u 'culturen veranderen' zodat ze de vorm aannemen die nodig is om de nieuwe uitdagingen en omgevingen het hoofd te kunnen bieden?

Winnen

Meer weten? Lees het boek 'Bedrijfsinnovatie' van Fons Trompenaars & Charles Hampden-Turner. MT mag 5 exemplaren weggeven. Winnen? Vertel ons hoe u de creativiteit van uw werknemers bevordert. Stuur uw reactie naar [email protected] onder vermelding van uw NAW-gegevens. U kunt tot 1 april 2010 meedoen. 

Behoort u niet tot de gelukkige winnaars? Bestel dan hier het boek.