Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Complimenteren levert geld op”

MT zocht naar de beste methode om werknemers te motiveren en te stimuleren. De reacties stroomden binnen. MT toetst de tips van onze lezers eerst bij Peter ter Haak, directeur van Ter Haak trainingen en gespecialiseerd in leiderschap en complimenteren. Dit is deel 1: uw waardering uiten.

“Er is veel winst te behalen met complimenteren,” stelt Ter Haak. “Ik denk dat je door meer waardering te geven, de effectiviteit met 10 procent toeneemt, en dan ben ik nog bescheiden. Als je drie tot vier complimentjes op een dag geeft, kun je best een keer vertellen wat er niet goed is. Dat heeft dan veel meer invloed, dan wanneer je alleen maar kritiek geeft.”

“Als je geen waardering kunt uiten, hoor je geen manager te zijn. Daarom zijn de beste managers people-managers. Een echte goede leider moet ook goed waardering kunnen uiten. Wie dat niet kan, moet zich achter zijn oren krabben en zichzelf afvragen of die nog wel op de goede plek zit.” Volgens Ter Haak is waardering tonen geen kunstje, maar moet het oprecht zijn. “Het zit in een blik, een gebaar of een opmerking. Mensen gaan meer voor je doen als je oprechte waardering uit.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor de managers die geen waardering uiten is er nog hoop. “Je kunt het leren,” aldus Ter Haak. “Het is vooral doen. Er zijn twee voorwaarden aan complimentjes geven: het moet positief en oprecht zijn. Je kunt er ook best even voor gaan zitten en jezelf afvragen: waarom ben ik blij met die werknemer? Dan realiseer je je dat diegene bijvoorbeeld altijd op tijd komt en kun je hem of haar daarmee complimenteren. Je krijgt het vervolgens tien keer terug.” Hij geeft toe dat oprechtheid niet simpel is.

Een concreet voorbeeld van waardering komt van Otto Bekers, clinical chemist bij het University Hospital Maastricht: “Op ons laboratorium hebben wij het bloemetje van de week. Dit is een prachtig virtueel boeket op een a4tje voor de werknemer die de afgelopen week de meest bijzondere prestatie heeft geleverd.” Ter Haak reageert enthousiast op dit initiatief. “Helemaal geweldig. Alleen is het iedere week en zit er het gevaar in dat er routine in komt. Als iemand dan een week niets krijgt, denkt diegene ‘ow ik heb het niet goed gedaan.’ Als het iedere week met aandacht gebeurt, dan is het goed.”