Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Communiceren met computernerds

Ze praten in bits en bytes, kampen met een egoprobleem en duiken ver weg in hun beeldscherm. Toch kunt u niet zonder ze. Spoedcursus: communiceren met computernerds.

Ict. Voor de gemiddelde manager was, is en blijft het abracadabra. Computers zijn gemaakt om te doen wat u wilt en een internetverbinding die hapert is al snel behoorlijk irritant. Toch bestaat er een wezenlijk verschil tussen disfunctionerende ict en, laten we zeggen, een kapotte ruit. Dat het raam stuk is ziet iedereen. De oorzaak wordt meestal gevonden in een steen of de harde wind. U belt de glaszetter en niet lang daarna is het euvel opgelost. Vergelijk dat maar eens met een computernetwerk waarmee u geen verbinding krijgt. Er zijn wel honderd verschillende oorzaken denkbaar en dat maakt een kant-en-klare oplossing niet direct mogelijk. Terwijl u met een kop koffie in de hand lijdzaam toeziet hoe er aan uw kast wordt gesleuteld, giert de irritatiemeter al snel richting het rode vlak.

Stap 1. Accepteer ‘anders zijn’

Aan kennis en kunde ontbreekt het meestal niet bij uw ict’er. Probleem is echter dat u denkt in functionaliteit en hij vooral in techniek. En neemt u van ons aan: dat zal bij de meesten niet veranderen. Ruben Besseling is sales-accountant van Giant Network Support. Zijn advies? Accepteren is de eerste stap naar soepeler communiceren. “Ict’ers roepen vaker dingen vanuit emotie en gebruiken dan verkeerde woorden. Dan zeggen ze iets, maar bedoelen het anders. Houd daar rekening mee, want dat voorkomt frustratie. Erken gewoon dat ze over het algemeen iets meer moeite hebben met communiceren.”

Stap 2. Toon waardering

Besef dat klagen en schelden uw relatie met de whizzkids er niet op vooruit helpt. Sterker nog, een werkbare situatie lijkt daarmee verder weg dan ooit. “Ict’ers voelen zich vaak ondergewaardeerd. Daarom helpt het om hen af en toe te complimenteren”, aldus Besseling. U leest het, een klein schouderklopje op zijn tijd doet wonderen. U zult hierdoor merken dat uw ict’er na verloop van tijd zelfs actief met u gaat meedenken.

Stap 3. Weet wat er speelt

Ken de mogelijkheden, maar vooral ook de onmogelijkheden van uw systeem. Bernice Thijm is Marketing Managers van Speurders.nl en heeft dagelijks te maken met ict’ers. Voor het slagen van marketingacties en prijsvragen op de website is ze vaak volledig afhankelijk van techneuten. “Je moet enigszins begrijpen wat je systeem aankan en hoe de website in elkaar steekt. Daarmee zeg ik niet dat je meteen op hetzelfde technische niveau van de computerexperts moet zitten, maar een bepaalde basiskennis is wel vereist. Dat maakt het communiceren een stuk eenvoudiger.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stap 4. Wees duidelijker dan duidelijk

Wilt u dat een knopje op de website blauw en rond wordt? Zeg dan ook dat het knopje blauw en rond moet worden. Met andere woorden: u kunt niet duidelijk genoeg zijn. “Wanneer je een duidelijk beeld hebt van wat je wilt, dan moet je in staat zijn om dat goed te kunnen verwoorden”, zegt Thijm. “Mijn ervaring leert dat je alles eerst op papier zet en dat vervolgens mondeling toelicht. Vertel wat je van het eindresultaat verwacht en laat geen ruimte voor eigen interpretatie. Daar gaat het namelijk meestal mis.”

Stap 5. Communicatietraining

Een technisch vaardige ict’er die in staat is om te vertellen wat de techniek voor u betekenen kan is goud waard. Hem een dagje onder handen laten nemen door een ervaren communicatietrainer is daarom bepaald geen overdreven luxe.