Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Betrokkenheid verhoogt omzet aanzienlijk

Bedrijven met betrokken personeel en een goed werkklimaat, presteren financieel bijna vijf keer zo goed als organisaties die deze zaken niet op orde hebben. Dit blijkt uit onderzoek onder 1 miljoen werknemers wereldwijd van onderzoeks- en adviesbureau Hay Group.

Over het algemeen vrezen bedrijven dat werknemers de moed verliezen en niet langer betrokken zijn bij de organisaties waar ze voor werken. Het onderzoek laat echter zien dat toonaangevende bedrijven in de huidige economische omstandigheden de betrokkenheid van werknemers juist weten te vergroten. De inkomstengroei van deze organisaties is 4,5 keer zo groot als die van de hekkensluiters op dit terrein.
"We zien dat goede leiders en managers ondanks kostenbesparingen toch kunnen zorgen voor betrokkenheid van hun werknemers door middel van soft dollar-investeringen", aldus Heleen Cocu-Wassink, senior consultant leadership & talent bij Hay Group. "Het onderzoek toont aan dat bedrijven die zelfs met de huidige economische neergang open en eerlijk communiceren met werknemers, het vertrouwen in het senior management weten te bevorderen."

Duidelijkheid en support
Om organisaties tijdens de economische neergang en daarna goed te positioneren is betrokkenheid van het personeel alleen echter niet genoeg. "Ons onderzoek maakt duidelijk dat leiders hun werknemers ook in staat moeten stellen hun extra inspanning productief te maken om de beste resultaten te behalen", zegt Cocu-Wassink.
In een team dat werkt onder ideale omstandigheden worden werknemers en functies effectief op elkaar afgestemd, waardoor vaardigheden en competenties optimaal worden ingezet. Daarnaast moeten werknemers de voor hun werk essentiële bronnen tot hun beschikking hebben: informatie, technologie, apparatuur en financiële ondersteuning. Ze kunnen ze zich concentreren op hun belangrijkste verantwoordelijkheden zonder dat ze tijd hoeven te verspillen aan het ontwijken van obstakels, zoals procedurele belemmeringen en niet-essentiële taken.

Drie gouden munten
Uit het in stand houden of zelfs vergroten van de medewerkertevredenheid en het werkklimaat optimaal houden, slaan werkgevers snel munt. Cocu-Wassink: "Om precies te zijn, slaan werkgevers drie gouden munten uit deze HR-strategie. Ons onderzoek toont aan dat deze strategie zijn vruchten afwerpt als het gaat om financiële prestatie, klanttevredenheid en behoud van werknemers."

1. Financiële prestatie
Bedrijven die de betrokkenheid bij hun werknemers bevorderen en het werkklimaat weten te verbeteren, presteren zowel op het gebied van inkomstengroei als winstgevendheid beter. Organisaties die voor betrokkenheid in het hoogste kwartiel zitten, tekenen voor een inkomstengroei die 2,5 keer zo hoog is als die van organisaties in het laagste kwartiel. Bedrijven die voor zowel betrokkenheid als werkomstandigheden in het hoogste kwartiel zitten, realiseren zelfs een inkomstengroei die 4,5 keer hoger is. Bovendien scoren bedrijven die in het hoogste kwartiel zitten voor zowel betrokkenheid als werkomstandigheden 40 tot 60 procent hoger dan het gemiddelde op het gebied van vijfjarig rendement op activa, rendement op investering en rendement op vermogen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2. Klanttevredenheid
Bedrijven met een hoge graad van betrokkenheid hebben klanttevredenheidsscores die 22 procent hoger zijn dan die van bedrijven met weinig betrokken personeel. Tegelijkertijd laten bedrijven die zich toeleggen op zowel betrokkenheid als werkklimaat een totale toename van klanttevredenheid zien van 54 procent.

3. Vasthouden van werknemers
Het personeelsverloop van bedrijven met een hoge graad van betrokkenheid is 40% lager dan dat van bedrijven met weinig betrokkenheid. Bij bedrijven die zich toeleggen op zowel betrokkenheid als werkomstandigheden, wordt vrijwillig personeelsverloop zelfs met 54% teruggebracht.