Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Best smart, zo’n phone

Internet op de mobiele telefoon biedt bedrijven nu al talloze interessante mogelijkheden. Elf slimme en verrassende praktijkvoorbeelden.

 

Wachttijd benutten

Veel mensen zitten in de trein wat wezenloos voor zich uit te staren, terwijl organisaties juist gedurende deze kostbare momenten met de klant in contact willen komen. Dat is het uitgangspunt van Valuewait, een bedrijf dat bedrijven helpt om de gewenste doelgroep te bereiken via de mobiele telefoon. Reizigers in het openbaar vervoer worden opgeroepen zich aan te melden per sms, waarna ze vragen ontvangen die ze met de toetsen van hun telefoon kunnen beantwoorden. Deze vragen komen van bedrijven die een dialoog willen aangaan met de consument. De Nederlandse Spoorwegen, Connexxion en De Postcodeloterij maakten al gebruik van de dienst. Deelnemers krijgen in ruil voor hun tijd waardepunten waarmee ze gratis producten kunnen aanschaffen. Twintig weken vier minuten per werkdag vragen beantwoorden levert al een iPod op.

Prijzen vergelijken

De beste producten vinden tegen de goedkoopste prijzen. Daarvoor zorgt ShopSavvy, een applicatie voor de Google-telefoon. Scan de barcode van een willekeurig product met de camera van je telefoon en je krijgt niet alleen info over wat het product online kost, maar ook over prijzen die winkels in de buurt berekenen. Het gps-systeem weet daarna bovendien de weg naar de juiste locatie. Daarnaast zijn er reviews van het product beschikbaar. In Nederland zal De Telefoongids na de zomer een soortgelijke applicatie introduceren voor de iPhone, genaamd ‘In mijn omgeving'. In eerste instantie zal deze app zich richten op de markt van consumentenelektronica en zowel gegevens bieden van on- als offline winkels, met reviews, een kaartfunctie en de gemiddelde marktprijs, maar dan zonder de scanfunctie. Mooi voorbeeld van een voor de doelgroep relevante dienst.

Flappentap vinden

Nog een leuk voorbeeld van extra service is de applicatie ING Wegwijzer, een verbluffend hulpmiddel waarmee de dichtstbijzijnde pinautomaat kan worden gelokaliseerd. Dat gaat als volgt: bekijk de omgeving met de mobiele filmcamera. Dankzij het ingebouwde kompas en gps-systeem wordt aangegeven in welke richting en op welke afstand de automaat in de buurt te vinden is. In de vorm van een tekstballonnetje is dit direct in beeld te zien, dus óver het gefilmde beeld heen. Dit lukt dankzij het zogeheten augmented reality, een techniek waarbij beeld en/of geluid aan de werkelijkheid wordt toegevoegd. Er is ook een kaartfunctie beschikbaar, voor een beter overzicht. De pinautomaten van ING zijn zichtbaar aan de hand van het bedrijfslogo. Alleen (nog) te gebruiken op de Google-telefoon, aangezien de kompasfunctie op andere telefoons niet beschikbaar is.

Koffie bestellen

De QuickOrder is een applicatie voor de iPhone, waarmee bij Starbucks bestellingen geplaatst én betaald kunnen worden. Handig als je nog in de bus/file/badkamer staat en het vooruitzicht van een lange wachtrij niet ziet zitten. De koffieketen experimenteerde in het verleden ook met locatiegebaseerde gegevens. In London liep een test waarbij met elkaar bellende vrienden een sms ontvingen met de vraag of ze hun gesprek bij Starbucks wilden voortzetten. Voorwaarde is wel dat ze allebei hun contactgegevens hebben opgegeven op de website van het bedrijf. Een gps-systeem houdt bij wanneer de twee bellende personen elkaar dicht genoeg zijn genaderd. Ingewikkeld en misschien niet voor niets een test gebleven, desondanks een interessante manier waarbij een dagelijkse gebeurtenis (bellen) wordt gecombineerd met nieuwe technieken (gps) om zo nieuwe klanten te trekken.

Visitekaartje online

Sms "Judith" naar nummer 4004 en je ontvangt een weblink, met de vermelding: "Je sprak met Judith van Loon". Wie vervolgens op de link klikt, wordt naar een webpagina geleid en vindt daar een foto, contactgegevens en een korte biografie van deze manager telecom bij CM. Het telecombedrijf ontwikkelde deze dienst voor Mobile Monday, een terugkerend netwerkevenement voor de mobiele sector. Voorafgaand aan het event wordt aan bezoekers gevraagd informatie aan te leveren, waarna van iedereen een online profiel wordt samengesteld. Wie meer wil weten over een persoon die ze tijdens de avond hebben ontmoet, hoeft slechts de voornaam te sms'en naar het aangegeven nummer. Achteraf kan de organisatie zien hoeveel mensen van de dienst gebruik hebben gemaakt. Natuurlijk ook toepasbaar als complete vervanging voor de fysieke visitekaartjes.

Talent werven

Wat is de overeenkomst tussen Getronics Consulting en technische studenten uit Delft? De interesse in nieuwe, vooruitstrevende technologieën. En wat heeft de hedendaagse student altijd in zijn broekzat zitten? Juist, een mobiele telefoon. Dus verspreidde Getronics tijdens de zoektocht naar jong talent onder leden van het Delftsch Studenten Corps als test duizenden bierviltjes met daarop een barcode. Als deze tweedimensionale code, een zogeheten Microsoft Tag, gefotografeerd werd met de camera van een smartphone, kwamen de studenten terecht op de website van de campagne. "Mooi, we hebben je nieuwsgierigheid gewekt!" was het eerste dat studenten daar lazen. Waarna ze konden doorklikken naar de Getronics-site. En dat is dan nog maar één methode om personeel te werven via de mobiele telefoon. Via de recent gestarte campagne ‘Get a real job' van techniekconcern HVL-TBI kan men bijvoorbeeld ludieke filmpjes per MMS-bericht doorsturen naar vrienden, om hen te wijzen op hun huidige saaie baantje. En op de vele openstaande vacatures bij het bedrijf natuurlijk.

Adverteren in 3-D

Nog meer codes. Go-Tan, bedrijf in Aziatische levensmiddelen, stuurde met tienduizend flesjes Wok-Essentials een zogeheten QR-code mee, kort voor ‘Quick Response'. De code verwees naar de mobiele website, die daarna 1.200 unieke bezoekers ontving, op zoek naar recepten en de bijbehorende boodschappenlijstjes. Ook in de muziekindustrie wordt inmiddels geëxperimenteerd met de barcode. Zo test platenmaatschappij Universal op dit moment de mogelijkheid om een videoclip van Ilse DeLange te ontsluiten met de QR-code. Nike en Ford gingen in 2008 nog een stapje verder; deze bedrijven combineerden QR-codes met augmented reality (zie: Flappentap vinden). Zo plaatste Nike anoniem diverse barcodes kriskras door Hongkong. Wie ze fotografeerde kreeg een foto van de nieuwste voetbalschoen van het merk te zien. Een met behulp van augmented reality gemaakte 3D-versie kon worden verkregen door verschillende codes te verzamelen. Bij Ford ging het om de 3D-versie van de Ford Ka, die zichtbaar werd als de QR-code met een mobiele camera werd bekeken.

Digitale portemonnee

Het aloude bonnenboekje, wie kent het niet? Vooral in Amerika zijn de welbekende coupons populair, nu dus ook op de mobiele telefoon. Zo biedt het bedrijf Cellfire de mogelijkheid om te zoeken op een bepaalde regio, waarna kortingsbonnen kunnen worden gedownload en opgeslagen op de telefoon. Wie ze laat zien in de winkel, krijgt het product in kwestie goedkoper mee. In Nederland gaat Payter nog een stap verder. Dit bedrijf zorgt voor een volledige digitale portemonnee. De applicatie wordt op dit moment getest in Rotterdam door 1.400 man. Door de telefoon bij een ontvanger te houden kan een bedrag worden afgerekend (bijvoorbeeld bij de parkeergarage) en via mobiel internet kan het tegoed worden opgewaardeerd of worden gespaard. Ook leuk: door de telefoon bij speciale posters te houden kan online informatie worden opgehaald. Zo doet Pathé mee aan de test, en kan bijvoorbeeld snel informatie over films worden bekeken. Vooral die laatste techniek biedt veel interessante mogelijkheden om de consument te bereiken.

Slim joggen

Adidas brengt met de Adidas miCoach niet alleen een applicatie voor het mobieltje, het bedrijf zorgt ook voor een bijgeleverde telefoon: de F110. Daarvoor ging het een strategische samenwerking aan met telefoonfabrikant Samsung. De Adidas miCoach is een professioneel programma dat standaard op dat toestel wordt meegeleverd en joggers helpt tijdens het trainen. Met behulp van de bij de telefoon meegeleverde sensor en hartslagmeter worden tijdens het rennen allerlei data verzameld. Per koptelefoon wordt vervolgens gecommuniceerd wanneer bijvoorbeeld versneld of vertraagd moet worden. Online wordt een profiel bijgehouden met trainingsgegevens en is er de mogelijkheid toekomstige schema's op te stellen op basis van diezelfde gegevens. Zo weten Adidas en Samsung niet alleen hun beider expertises slim te combineren, maar brengen ze ook offline en online bij elkaar.  

Discussie oproepen

Als onderdeel van een wereldwijde campagne over schoonheid gebruikte cosmeticaconcern Nivea mobiel internet. Via advertenties op verschillende mobiele portalen, maar ook in reguliere printmedia, werden verschillende groepen consumenten opgeroepen hun definitie van schoonheid naar het merk te sms'en. Een altijd actueel onderwerp natuurlijk – en door consumenten met de mobiele telefoon te laten reageren, werd de drempel om mee te discussiëren verlaagd. Een sms is immers zo gestuurd. Nivea verwerkte deze user generated content in een wallpaper, die gebruikers daarna weer op hun mobiel konden bekijken, downloaden, gebruiken en doorsturen naar vrienden, door op een toegestuurde link te klikken. Op de mobiele website kan iedereen overigens ook zonder te sms'en een eigen wallpaper ontwerpen, daarnaast kunnen consumenten er samples van Nivea-producten aanvragen

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Imago bouwen

Ter promotie van de nieuwe Polo liet Volkswagen begin maart 2009 een gratis racespel ontwikkelen voor de iPhone en iPod Touch, genaamd Polo Challenge. In dat spel kan met de nieuwe auto over acht verschillende parkoersen worden gescheurd. Mooi gemaakt en grafisch gelikt, dus populair: binnen de kortste keren was de applicatie meer dan 800 duizend keer gedownload. Gebruikers die geïnteresseerd zijn in een échte testrit kunnen met behulp van het programma bovendien de dichtstbijzijnde dealer vinden, dankzij het gps-systeem en Google Maps. Zo wordt vermaak slim omgezet in een eventuele aankoop, of op zijn minst interesse in het merk. Iets wat ook gebeurt met zogenoemde branded puzzles op de mobiele telefoon, die USA Today bijvoorbeeld aanbiedt.

Met dank aan Koen Verhagen (.bone), Michel van Velde (One Shoe), Laurens Rutten (Momac), Marc Schoutens (Mobillion), Raimo van der Klein (SPRXMobile) en Erik Rovers (Ilse Media). Op MT.nl vertellen zij over de ontwikkelingen in het mobiele vakgebied. Daarnaast vindt u op onze  website meer informatie in tekst en beeld over augmented reality, plus links naar en filmpjes, van de verschillende voorbeelden