Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beoordelen is kwestie van doen

Nederlandse managers weten bar weinig van beoordelen. Wie het goed wil doen, hoeft maar één woord te onthouden: DOE.

Uit onderzoek van Randstad blijkt dat Nederlandse managers bar weinig weten van beoordelen. Tijd voor DOE ofwel: duidelijk, open en eerlijk.

1. Kijk niet naar inzet

Een spits wordt beoordeeld op zijn doelpunten, niet op het zweet op zijn rug. Waarom zou dat voor uw medewerkers anders gelden? Als vooraf helder is wat u van ze verwacht, leidt dat nooit tot nare verrassingen. Check wel vooraf of ze snappen wat u precies van ze verwacht. En onthoud: beoordelen is geen wetenschap. Het is úw oordeel.

2. Beoordeel elke dag

Als pas bij het beoordelingsgesprek blijkt dat doelen niet worden gehaald, is het in het hele jaar fout gegaan. Doelen haal je nooit in 1 dag, die haal je het hele jaar door. Spreek er dan ook het hele jaar over met de medewerker. Dat geeft hem of haar de kans de doelen alsnog te halen, mocht het al snel verkeerd lijken te gaan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Snoei voor groei

In Nederland polderland draaien veel managers graag om de hete brij heen. Maar juist een duidelijk, open en eerlijke beoordeling zorgt op termijn voor dankbaarheid bij de medewerker. Zolang u ervoor zorgt dat het geen veroordelingsgesprek wordt, zit de medewerker echt te wachten op uw oordeel. En hé, dat is goed beschouwd toch ook uw vak?

Met dank aan Van Den Berg Advies