Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedwing de aso op de werkvloer

Uw collega presteert als de beste, hengelt constant nieuwe klanten binnen en scoort een targetbalans van 150 procent. Als mens is hij echter een pain in the ass. Een regelrechte hork die nauwelijks blijkt aan te sturen. U bent de manager. Wat te doen?

 

Elke manager krijgt er vroeg of laat een keer mee te maken. Medewerkers die ja zeggen, maar nee doen. Boos weglopen uit vergaderingen en zelfs andere collega’s schofferen. Gepraat heeft u al, maar echt helpen deed het niet. Een ‘op staand voetje’ ligt in zo’n geval voor de hand. Tenzij deze collega een regelrechte cashflowgenerator voor het bedrijf blijkt natuurlijk. Tijd om al uw managersprieten aan te wenden. En daar zijn trucjes voor, zegt Marco Buschman, oprichter en eigenaar van Buschman Training & Coaching.

Tien positieve eigenschappen

“Begin met je eigen perceptie. Als je tegen jezelf blijft roepen dat het zo’n hork is, dan wordt hij alleen maar een grotere hork. Voor je het weet zie je alleen nog maar de negatieve kanten van iemand. Zelfs als hij een keer iets aardigs roept, ga je daar meteen iets achter zoeken. Zelf adviseer ik: begin nou eens met het opnoemen van tien positieve eigenschappen van de betreffende persoon. Hoe lastig dat misschien mag zijn. Door dat te doen, neutraliseer je voor jezelf de negatieve lading en wordt het mogelijk om tot een oplossing te komen.”

Zuid-Afrikaanse stam

Als voorbeeld stipt Buschman de Babemba tribe in het zuiden van Afrika aan. Stamleden die zich daar onrechtvaardig of onverantwoord gedragen worden letterlijk in het centrum van het dorp geplaatst. Zijn collega stambroeders en –zusters verzamelen zich in een kring om hem heen. Eén voor één spreken ze hem aan. Al zijn positieve eigenschappen, goede daden, krachten en vriendelijkheid worden uitgebreid benoemd en geprezen. Een ritueel dat zelfs enkele dagen kan duren. Tot slot wordt een lied gezongen dat bij de persoon in kwestie past. Hierna vindt een opgetogen viering plaats en wordt de persoon zowel symbolisch als letterlijk opnieuw verwelkomd binnen de stam. “Als wij mensen in hun kracht zetten en met zichzelf in contact brengen, dan kan het haast niet anders dat mensen hun gedrag veranderen. Dat laat dit voorbeeld zien. Steeds meer ouders voeden op deze manier hun kinderen op. Straffen is een vorm van negatieve aandacht. Benader het kroost liever vanuit een positieve kant.”

Ga het gesprek aan

De volgende stap is een één-op-één-gesprek met de persoon in kwestie. Kies niet voor de frontale aanval, maar achterhaal eerst nou eens zijn drijfveren. “Benoem het horkengedrag, maar laat uw eigen waardeoordeel nog even achterwege. Wees vooral nieuwsgierig. Daarmee accepteer je feitelijk dat iemand anders mag zijn. Vraag wat die persoon drijft, waar zijn doelen liggen. Stel dat hij roept: de beste zijn, en dat bereik ik door hard om me heen te slaan en keiharde sales te bedrijven. Complimenteer hem dan met de resultaten – want die zijn goed – maar vraag hem ook te benoemen wat de gevolgen zijn van dat gedrag. Welke impact heeft het voor andere mensen op kantoor? In de praktijk refereren managers vaak terug naar situaties die zijn geweest en hangen alles daar aan op. Dan wordt het een welles-nietes verhaal.”

Afsprakenlijst

Buschman adviseert om vervolgens de tijd te nemen om de relatie opnieuw te ontwerpen. Elkaars allergieën benoemen en afspraken maken waarin de omgang met collega’s staan beschreven vormen daarin de hoofdrecepten. “Maak tevens helder hoe je elkaar kunt aanspreken als iemand de gemaakte afspraken niet nakomt. Daarmee creëer je voor jezelf een anker waar je op kunt terugvallen.” En dan, als de hork ondanks dit gesprek en alle gemaakte afspraken dan toch weer voortdurend in herhaling valt, is het tijd voor hardere maatregelen. “Zo’n traject begint met begrip, maar dat duurt niet tot de eeuwigheid natuurlijk. Grenzen stellen aan gedrag is ook de taak van een manager.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Seminar

De edele kunst van het vooruit branden, de spelregels van het vooruit branden en zin maken. Het is te leren! In samenwerking met MT organiseert Denk Producties op 15 juni de seminar 'Leidinggeven aan mensen die geen zin hebben'. Meer weten? Klik hier. Inschrijven? Klik hier.