Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Bedrijven hebben nog moeite met Little data’

Big data kan net een revolutie worden. Maar wie ermee aan de gang gaat, wordt met grote uitdagingen geconfronteerd.


De nadruk ligt op de techniek, maar de obstakels op managementgebied zijn misschien wel groter. Om die uitdagingen op de agenda te krijgen, opent Sogeti een ‘creative commons’. Gisteren lanceerde verkenningsinstituut Vint van het bedrijf het eerste van 4 onderzoeksnotities over Big data.

In plaats van een lijvig rapport is de notitie uitsluitend geschreven als aankeiler voor de discussie die het bedrijf op gang probeert te brengen. Voor die discussie is de creative commons ingericht: een domein waar ideeënuitwisseling aan de hand van een aantal concrete vragen wordt gefaciliteerd; als een staaltje ‘open innovatie’ in de praktijk.

Big data is de nieuwe olie

De reden voor deze handelswijze ligt in de aard van het onderwerp, aldus Michiel Boreel, chief technology officer van Sogeti en oprichter van Vint. “Big data wordt wel de ‘nieuwe olie’ genoemd, die bedrijven moeten leren te winnen en raffineren. Maar de weg er naartoe is niet eenvoudig. Door de dialoog aan te gaan met bedrijven willen we vragen en ervaringen uitwisselen.”



4 domme vragen over big data
Big data is het verschijnsel dat bedrijven kunnen beschikken over enorme hoeveelheden gegevens, om hun organisatie te stroomlijnen of nieuwe marktkansen te ontdekken. De technische uitdaging ligt niet alleen in de datahoeveelheid maar ook de ongelijksoortige afkomst van de gegevens en de benodigde verwerkingssnelheid. Bedrijven die dat onder de knie hebben, kunnen veel voorsprong opbouwen.

Pioniers als Bol.com en de Rabobank zijn er inmiddels mee bezig, en McKinsey becijferde dat het optimaal benutten van haar data de Europese overheid 250 miljard euro kan opleveren. Maar zo ver zijn we nog lang niet. De projecten in het bedrijfsleven zijn volgens Boreel ‘few and far between’. “De cio’s van grote bedrijven hebben op dit moment vaak nog moeite met ‘Little data’”, zegt hij. Dat wil zeggen: het beheren van de gestandaardiseerde bedrijfsdata. De meeste projecten die op dit moment op het gebied van Big data worden uitgevoerd, hebben een experimenteel karakter.

Totaalvoetbal

Heel actueel (en een beetje wrang na afgelopen zondag…) is Boreels vergelijking met het Nederlandse totaalvoetbal. “Waar organisaties naartoe moeten, is ‘totaaldatamanagement’. Dat wil zeggen dat alle beschikbare data in de bedrijfsvoering worden betrokken.” Maar nog afgezien van de technische uitdaging van het verwerken van immense datastromen, zijn ook op managementgebied belangrijke obstakels te overwinnen, zoals ‘intuitive management’ en de neiging om ‘evil’ te zijn.

Intuitive management is wijdverbreid in organisaties. Managers gebruiken vaak hun onderbuikgevoel en gaan daar zelfs prat op. Volgens de Economist Intelligence Unit nemen 1 op 3 van de managers in het bedrijfsleven besluiten zonder de juiste of betrouwbare informatie. De oproep van Sogeti om niet ‘evil’ te willen zijn, verwijst naar het gebruik van de data door organisaties. Hoe gaan bedrijven om met de toegenomen kennis van hun klanten? Worden die klanten bestookt met aanbiedingen, wordt hun privacy gerespecteerd? Dergelijke vragen kunnen Big data maken of breken. “Vertrouwen is een essentiële succesfactor voor Big data”, zegt Boreel.

Impact nog niet te overzien

De huidige situatie met betrekking tot Big data is vergelijkbaar met de begintijd van internet, aldus Boreel. We spreken: pakweg de eerste helft van de jaren negentig. “Iedereen zag dat internet belangrijk was, maar niemand wist precies welke impact het zou hebben. Weinigen konden zich op dat moment voorstellen dat iemand bijvoorbeeld zou gaan betalen via internet. Je creditcardgegevens achterlaten, dat doe je toch niet?”

Zo zijn er ook nu veel sectoren die geconfronteerd kunnen worden met ingrijpende veranderingen. De verzekerringssector is volgens Boreel een goed voorbeeld. Verzekeraars hebben een kennisvoordeel: zij kunnen beter inschatten dan de klant hoe groot de risico’s zijn die die klant loopt. Maar stel dat het omdraait en de klant zijn eigen risico’s beter kan berekenen? “Verzekeraars zijn daar nog nauwelijks mee bezig”, zegt Boreel.

Open discussie

Met de creative commons die Sogeti rond Big data opent, wil het bedrijf de discussie op een hoger plan krijgen. In het eerste onderzoeksrapport worden vragen gesteld die online kunnen worden besproken. Iedereen is welkom om aan de discussie deel te nemen. Op basis van de discussie worden de volgende rapporten (onder meer over de businesskansen van Big data) opgesteld.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar loopt Sogeti dan niet het risico dat de in de discussie gegenereerde kennis wordt weggekaapt door een concurrent? Boreel beaamt dat dat gevaar bestaat. “Dat brengt deze opzet met zich mee. Iedereen mag de resultaten gebruiken. Het enige dat we vragen is bronvermelding.”

>> Meer over ict In de onlangs verschenen ICT Gids

Lees ook: