Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Auto van de toekomst is rijdend kantoor

Een auto is voor de meeste managers erg belangrijk. Benieuwd met welke leasebak het bedrijf u in 2025 op pad stuurt? Ontdek de nieuwste snufjes. BMW gunt ons een kijkje in de toekomst.

BMW (Forschung und) Technik GmbH bestaat precies 25 jaar. Ter gelegenheid hiervan biedt deze onafhankelijke innovatiedenktank van het Duitse automerk een kijkje in de – normaal gesproken afgesloten – keuken. Auto’s die praten met andere auto’s, waarschuwen als er ergens verderop een file ontstaat en helpen om veilig door nauwe doorgangen te rijden. U gaat het straks allemaal meemaken in de auto van de toekomst. BMW’s Product Communications Manager Mark Loojenga maakt ons warm voor het autorijden 2.0.

Internet aan boord

“Onze auto van de toekomst wordt een hele zuinige, maar toch ook vlotte auto. Eentje waar de bestuurder volledig in het middelpunt staat. Deze auto staat in verbinding met de omgeving, zoals je thuis via de computer contact maakt met de buitenwereld. Connected Drive, noemen we dat bij BMW. Met onze nieuwe 5-serie kan vanaf dit najaar in Nederland al zo’n internetverbinding gebruikt worden. Op het display kun je dan de actuele beurskoersen raadplegen en de weersverwachting bekijken. Daarnaast kan de garage hiermee op afstand software-updates uitvoeren. Voor managers is het vooral interessant dat in dit systeem een smartphone kan worden geïntegreerd. Daarmee wordt je auto in feite een soort rijdend kantoor.”

Online rijadvies

Gaan we verder de toekomst in, dan zien we dat auto’s in staat zijn om met andere auto’s en zelfs verkeerslichten te communiceren. Over twee kilometer een kruising op de route? De auto vertelt u nu al welke kleur het stoplicht zal aangeven. “Je krijgt dan direct een rijadvies voorgeschoteld. Voorbeeld: minder u snelheid met vijf kilometer en u treft dadelijk een groen stoplicht. Je kunt je wel voorstellen hoeveel brandstof en tijd dat bespaart. En wat te denken van de ambulance die een signaal doet uitgaan. Zo weten automobilisten die in de buurt rijden al vroegtijdig dat ze hiermee rekening moeten houden.” De automobielsector praat momenteel met de Europese Commissie om hiervoor uniforme standaarden te ontwikkelen, zodat een BMW straks ook gewoon met een Mercedes kan communiceren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Speciale stuurimpulsen

Op het gebied van veiligheid zijn de pijlen van de Duitse autobouwer de komende jaren vooral op de actieve veiligheid gericht. “Vrijwel elke auto is inmiddels uitgerust met airbags en kreukelzones, nu richten we ons op het voorkomen van ongelukken”, aldus Loojenga. “Zo leveren we steeds meer modellen met actieve schokdempers, waarmee we de wegligging van auto’s onder alle omstandigheden kunnen optimaliseren.”Een van de laatste innovaties die de ontwikkelafdeling van BMW Forschung und Technik op haar cv heeft staan, is de auto die kan inschatten of een smalle doorgang breed genoeg is. Stel, u rijdt tussen een vangrail en een vrachtwagen. Niet elke automobilist voelt zich bij een manoeuvre als deze helemaal op zijn gemak. Speciale stuurimpulsen helpen u in dit geval om in het midden te blijven rijden. Bovendien projecteert het Head-Up Display deze actuele informatie onmiddellijk op de voorruit.

Milieufähig

Dat u in 2025 aan de pomp niet meer alleen de keuze heeft uit een diesel- of benzineslang, staat inmiddels wel vast. Milieufähig heeft de toekomst. Toch zal het nog wel even duren voordat u en wij in elektrische – of waterstofauto’s naar kantoor gaan. Tot die tijd moeten nieuwe innovaties op de huidige verbrandingsmotoren zorgen voor extra besparing. “Sinds 1995 hebben we de uitstoot van CO2 met meer dan 25 procent weten terug te brengen. Tot 2020 moet eenzelfde reductie worden gerealiseerd. Een van de huidige ontwikkelingen is een motorblok dat is ingekapseld door een soort thermosfles. Wie een auto dan de volgende ochtend weer opstart, heeft direct een warme motor. Dat bespaart enorme hoeveelheden energie. Verder wordt volop geëxperimenteerd door de vrijgekomen warmte van uitlaten op te vangen en om te zetten in elektriciteit. We richten ons dus vooral op de restenergie die nu vrijkomt. Daar liggen enorme kansen.”