Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Alexander Pechtold de nieuwe premier

Managers willen Alexander Pechtold als nieuwe premier. In MT onderzoek geven ze verder aan dat topmanagers nog een hoop van Wilders kunnen leren.

Als er op dit moment verkiezingen zouden plaatsvinden, overweegt ruim één op de zes managers sterk om op de Partij voor de Vrijheid (PVV) te stemmen, dat blijkt uit het nieuwste MT onderzoek onder bijna 500 managers. Ze doen dit voornamelijk omdat ze het eens zijn met Geert Wilders' standpunten omtrent de islam en immigratie en uit onvrede over de zittende macht.

De hofnar
Voor de tegenstanders van Wilders is dat goed nieuws: een ruime meerderheid van de managers peinst er namelijk niet over om op de PVV te stemmen. Ze zien hem als een gevaarlijk leider, staan niet achter zijn standpunten en missen een degelijk financieel-economisch beleid. Het woord ‘populist' valt regelmatig. Ook reacties a la ‘als hofnar is hij te pruimen, maar regeren? Ik krijg er rillingen van', spreken boekdelen.

Pechtold nieuwe president
De kans dat Wilders de nieuwe minister-president wordt, is klein. Maar wie wordt het dan wel als enkel de Nederlandse manager het voor het zeggen zou hebben? Alexander Pechtold (D66) steekt met kop en schouders boven de rest uit. Ruim een derde ziet hem het liefst de nieuwe minister-president worden. Op ruime afstand volgen Jan-Peter Balkenende (CDA – 13,3 procent) en Wouter Bos (PvdA – 13,1 procent). Wilders (PVV), Mark Rutten (VVD) en André Rouvoet (ChristenUnie) sluiten het rijtje af. In de open antwoorden worden Neelie Kroes en Hans Wiegel opvallend vaak genoemd.

Goed voor het land
Hoewel een ruime meerderheid Wilders op politiek toneel liever niet met veel macht in handen ziet, vindt ruim een derde van de managers dat Geert Wilders goed is voor Nederland. Dat zit vast niet in de inhoud van zijn plannen. Veel managers uit het MT-panel geven namelijk te kennen dat ze graag meer daden van hem willen zien en dat hij veel roept, maar geen enkele (serieuze) oplossing aandraagt. Waar zit dat dan wel in?

Sentimenten
Het zit hem waarschijnlijk vooral in hetgeen de Nederlandse topman kan leren van Wilders. Volgens bijna 45 procent van de managers die deelnamen aan ons onderzoek kunnen topmanagers van Wilders leren hoe ze anderen (media/ partijen/ collega's) kunnen bespelen. Daarnaast vindt een derde dat topmannen dankzij de PVV-voorman kunnen zien dat inhoud alleen niet verkoopt en hoe ze sentimenten kunnen aanvoelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wilders de marketinggoeroe
In de open antwoorden wordt Wilders meermalen aangehaald als voorbeeld van een goede marketeer, al is het maar vanwege zijn opvallende verschijning met dat geblondeerde kapsel. Daarnaast zou de Nederlandse topman volgens de managers meer moeten kijken naar Wilders als het aankomt op het spreken van ‘de taal van de werkvloer', ‘timing' en ‘authenticiteit'. Toch denkt een op de vijf managers dat we eigenlijk niets van de PVV-man kunnen opsteken. Maar als ze dan toch iets moeten noemen is het vooral hoe het niet moet.

Doe ook mee met ons nieuwste MT onderzoek over hoe tevreden uw werknemers momenteel zijn.