Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 overlevingstips voor achterblijvers

Grote kans dat uw bedrijf een reorganisatie achter de rug heeft. 'Overlevers' voelen zich schuldig, verplicht gemotiveerd en onzeker. Zo gaat u daar mee om.

Het gevaar bij reorganisaties is om te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Op zo'n moment is nauw samenwerken met de manager van essentieel belang om er zeker van te zijn dat de eigen werklast de prioriteiten van het bedrijf weerspiegelt. Goede collega's verliezen, beïnvloedt onvermijdelijk het moreel. Maar hoe meer het teamgevoel opnieuw gestimuleerd kan worden, hoe beter. Robert Half geeft een aantal tips om een reorganisatie te boven te komen:

1. Maak uzelf onmisbaar
Richt uw inspanningen op projecten die de kernactiviteit van het bedrijf bevorderen. Volg opleidingen om vaardigheden te leren waarmee u laat zien dat u ook op een ander manier kunt bijdragen.

2. Maak uzelf zichtbaar
In onzekere tijden is het belangrijk dat u om de juiste redenen wordt opgemerkt. Bied uzelf vrijwillig aan voor projecten die niemand wil aanpakken of die buiten de functieomschrijving vallen. Bezorg uw baas ook regelmatig een verslag over uw verwezenlijkingen formeel of informeel.

3. Ga flexibel om met veranderingen
Managers waarderen werknemers die de klappen zo goed mogelijk weten op te vangen en die ook in moeilijke tijden productief blijven. Toon dat u positief en gemotiveerd kunt blijven en goede resultaten kunt blijven neerzetten.

4. Voer een audit uit
Dit is het moment om alert te zijn. Evalueer de huidige processen en maak suggesties om in de kosten te snoeien of om het bedrijf tijd en middelen te helpen besparen.

5. Vermijd de geruchtenmolen
Terwijl het geklets in de gangen onvermijdelijk toeneemt na reorganisaties, moet u vermijden om mee te roddelen. Geloof ook niet alles wat u hoort. Als u vragen heeft over de richting die het bedrijf uitgaat, vraag dan meer informatie aan de manager. Besef echter dat hij of zij ook niet alle antwoorden heeft.

6. Reik anderen de hand
Help collega's die hun baan hebben verloren door hen met uw professionele netwerk in contact te brengen en help hen met hun zoektocht naar een nieuwe baan.

7. Draag zorg voor uzelf
De werkdruk van mensen die afvloeiingen overleven neemt vaak toe. Dat kan tot een burn- out leiden. Praat met uw manager over het stellen van prioriteiten, delegeren van projecten of de mogelijkheid van het aanwerven van tijdelijke werknemers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot slot
Wees u bewust van uw eigen onmisbaarheid. Wanneer u denkt dat uw baan in gevaar komt, blaas dan in de eerste plaats uw eigen professionele netwerk nieuw leven in, evalueer uw vaardigheden en prestaties en stel een sterk cv op. Zelfs als blijkt dat dit uiteindelijk niet nodig is, geeft dit een zekerder en 'voorbereid' gevoel.