Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 Nederlandse merken die een comeback maakten

Voor de tweede keer wordt zuiveldrankje Tjolk opnieuw op de markt gebracht. Deze 6 Nederlandse merken maakten ook een comeback.

Tjolk komt terug. De Amsterdamse ondernemer Niek Nielen brengt het zuiveldrankje via Jumbo en Plus opnieuw op de markt. Het is niet voor het eerste dat Tjolk een comeback maakt: in 2008 kocht Sjoerd Stouten de merknaam Tjolk en alle merkenrechten van FrieslandFoods/Campina, dat het merk slapend in de kast had liggen. Twee jaar later lukte het Stouten met nieuwe verpakkingen nieuwe Tjolk ook daadwerkelijk in het schap te krijgen. Helaas werd het geen langetermijnsucces: al snel moesten er pakken worden teruggeroepen, omdat de inhoud vroegtijdig kon bederven. Het maakte het merk meteen de ‘Tjolk of the town’, zoals ze zelf ook grapten, maar zorgde er ook voor dat de comeback van Tjolk een vroege dood stierf.

Bekende comebacks uit Nederland

Het komt vaker voor dat een merk uit vroeger tijden opnieuw opstaat. Zoals Rohit Deshpande, marketingprofessor aan Harvard Business School, eerder tegen Inc.com vertelde: dit is een perfecte tijd om oude merken weer tot leven te wekken. Babyboomers hebben geld en willen dat in een nostalgische bui graag uitgeven aan merken waar ze mee zijn opgegroeid. Wat niet wil zeggen dat geld altijd de drijfveer is, of dat een comeback altijd slaagt. Ter inspiratie: een overzicht met 6 andere Nederlandse merken die een poging hebben gedaan, of daar nog mee bezig zijn.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.