Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 medicijnen tegen hoge bounce rate

Van hoge bounce rates wordt niemand vrolijk. Zo voorkomt u dat bezoekers van uw website al na enkele seconden het scherm weer wegklikken.

 

1. De lay-out

Een open deur? Daarin kunnen we u geen ongelijk geven. En toch moet deze factor worden vermeld en is het zelfs geen toeval dat we hem een plekje helemaal bovenaan de lijst hebben gegeven. Het ontwerp van uw website bepaalt namelijk in hoge mate of uw bezoeker ervoor kiest om te blijven of er toch weer snel tussenuit glipt. Gebruik bij voorkeur vriendelijke, zachte kleuren zoals lichtblauw en grijs. Een pontificaal in het scherm springende pop-up wordt door mensen die uw website nog nooit eerder hebben bezocht al snel als irritant ervaren. Wees daar dus voorzichtig mee. De kans dat een bezoeker die meteen wegklikt ooit nog eens terugkomt is namelijk erg klein. Lange lappen tekst, zonder tussenkopjes of een plaatje worden doorgaans ook sneller weggeklikt. Een beetje extra zorg een aandacht voor de opmaak verricht hierbij dus al snel wonderen.

2. Snelle laadtijd

Al te opzichtige pop-ups stemmen uw bezoekers niet blij. Maar een lange laadtijd kan waarschijnlijk op nóg minder support rekenen. Zorg er daarom voor dat de website snel toegankelijk is. Een potentiële bezoeker die tien, twintig of zelfs dertig seconden moet wachten is naar alle waarschijnlijkheid al lang weer vertrokken voordat het scherm alle plaatjes en menuknoppen tevoorschijn heeft getoverd. Flashy beelden zien er dan misschien leuk uit, als dat betekent dat een bezoeker eerst een halve minuut zijn nagels kan gaan zitten afbijten is het niet slim om dit op de website te gebruiken. Laat ook (te) zwaar beeldmateriaal achterwege. Dit vertraagt de oplaadtijd.

3. Goede menustructuur

Zorg voor een vriendelijke navigatie. Uw bezoeker moet in één oogopslag kunnen zien wat hij kan verwachten en waar hij de beoogde informatie vindt. Plaats het menu dus goed in het zicht. Voorkom bovendien dat belangrijke informatie is verstopt in een woud van menuknoppen waarbij een bezoeker drie, vier of zelfs vijf keer moet doorklikken voordat hij gevonden heeft waarvoor hij kwam.

4. Help Google een handje

Zorg voor een goede titel, goede headers en meta-tags. Ze moeten passen bij de context op de pagina. De Google-robots baseren hun zoekresultaten namelijk voor een belangrijk deel op deze keywords. Weten of dit op uw website in orde is? Controleer het met behulp van de Keyword Analyzer. Op deze manier verhoogt u de kans dat de juiste mensen naar uw website toekomen. Daarnaast is het zaak om de meest belangrijke informatie een plekje te gunnen op de eerste regels van de pagina. Indien mogelijk uiteraard. Daarmee verleidt u de bezoeker om verder te lezen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Linkbuilding

Net als hierboven al wordt verteld is het zaak dat u mensen naar de website trekt die geïnteresseerd zijn in de informatie die daarop te vinden is. Dat zijn immers de potentiële doorklikkers. Doe daarom aan linkbuilding. Probeer op andere websites over soortgelijke onderwerpen een link geplaatst te krijgen naar uw eigen platform. Dit kan bijvoorbeeld in reacties die u achterlaat op relevante fora.

6. Houd de getallen bij

Analyseer de cijfers. Google Anylatics biedt u – geheel gratis – de mogelijkheid om een overzicht te krijgen over het site-bezoek, de bounce-rate, de gemiddelde bezoekerstijd en het aantal pageviews. Kijk eens op welke zoekwoorden de meeste bezoekers binnenkomen. Niet zelden komt het voor dat een paar goed scorende zoekwoorden boune rates van 95 tot 100 procent geven. Een teken dat u op Google wordt gevonden door mensen die eigenlijk niet in de informatie op uw website geïnteresseerd zijn. Zonde, u wilt immers bezoekers die wél interesse hebben. In zo'n geval is het zaak om snel uw keywoards aan te passen.

Lees ook: