Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips voor een beter mobiel thuiswerkbeleid

Mobiel werken biedt medewerkers veel voordelen, maar het beleid van organisaties rammelt. Vijf tips van Peter van Leest, Country Manager bij Citrix.

Hoe meer smartphones en tablets er in omloop zijn, des te mobieler de beroepsbevolking wordt. Toch is dat verband er niet zo lineair. Door gebrek aan beleid en ondersteuning neemt mobiel werken een minder hoge vlucht dan je zou mogen verwachten. Er zijn vele voordelen, maar kennelijk zijn er ook flink wat bezwaren tegen het flexibiliseren van de arbeid. Soms onterecht, vaak ook terecht. Waar een organisatie ook voor kiest, zorg in ieder geval voor duidelijkheid.

Mobiel werken

Uit recent onderzoek, dat wij hebben laten uitvoeren onder ruim vijfhonderd mobiele werkers van middelgrote en grote bedrijven, blijkt dat mobiel werken in Nederland weliswaar gangbaar is, maar dat het mobiele beleid niet goed geregeld is. Slechts drie procent van de organisaties heeft een duidelijk vastgelegd beleid. Dan is er bij 36 procent een ‘soort van’ mobiel beleid. Om het rijtje verder af te maken: bij acht procent is er sprake van ad hoc-beleid, bij dertien procent geen beleid. Bij vijftien procent wordt mobiel werken niet gestimuleerd, bij tien procent is het domweg niet toegestaan. Uit het onderzoek worden een aantal voor – en nadelen naar voren.

De voordelen van mobiel werken

De nadelen van mobiel werken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 tips voor een beter mobiel thuiswerkbeleid

Elke organisatie maakt uiteraard zijn eigen afweging. Laten we eens een aantal kwesties op een rijtje zetten die een rol kunnen spelen bij het al dan niet mobiliseren van de werkplekken.

1. Kostenbesparing

Dat kan zeker. Vaak is kostenbesparing zelfs het leidende motief om te mobiliseren. Je hebt alleen al veel minder werkplekken nodig en dus minder vierkante meters. Maar wat als je nog vijf jaar vastzit aan je huidige huurcontract? Dan kan de te realiseren besparing tegenvallen.

2. Aansprakelijkheid

Wie is aansprakelijk als de BYOD-tablet onderweg op de grond valt? En wat als een thuiswerker ’s middags in zijn huis een ongeval krijgt: is letselschade dan particulier of zakelijk verzekerd? Mag op de zakelijke tablet ge-candycrush’d worden? Mogen kinderen ermee aan de slag?

3. Continue bereikbaarheid

Continue bereikbaarheid is zowel een argument voor als tegen. Voor medewerkers en management kan het handig zijn om ook buiten kantoortijden zakelijke dingen op te pakken. Ook als het bedrijf klanten in andere tijdzones heeft bijvoorbeeld. In ons onderzoek komt wel naar voren dat medewerkers het als risico zien dat de balans tussen werk en privé verstoord raakt. Bijna driekwart zou het een goede optie vinden om de toegang tot
bedrijfsapps en –data buiten werktijden te blokkeren. In Frankrijk is op CAO-niveau vastgelegd dat managers hun werknemers voortaan niet meer buiten werktijd mogen lastigvallen. In Duitsland besloot Volkswagen om zijn servers 's avonds uit te zetten.

4. Generatiekwestie

Veel managers van nu zijn ouder dan veertig. Dat zijn de mensen die pas na hun middelbare schooltijd met computers gingen werken en die zich mobiel communiceren en werken hebben moeten aanleren. Voor een volgende generatie is mobiel werken veel vanzelfsprekender. De verwachting is dan ook dat mobiel werken steeds gangbaarder wordt, mede hierdoor. Werk is niet wáár je bent, maar wat je doet; dat idee zal leidend worden.

5. Het maakt niet uit wat je kiest, als je maar kiest

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar een organisatie ook voor kiest, het belangrijkste is om vooral een bewuste keuze te maken. Wil je mobiel werken faciliteren, zorg dan voor een veilige en solide ICT-inrichting die medewerkers eenvoudig toegang geeft tot alle zakelijke toepassingen, documenten en andere bestanden. Zorg ook voor adequate ondersteuning en een helder beleid. Niets is zo vervelend (en riskant) als onduidelijkheid. Slordigheid of bewuste tegenwerking kan verstrekkende gevolgen hebben voor een organisatie. Formuleer wat kan en mag en wat niet, monitor en handhaaf dat. Is het apparaat van de zaak of van de medewerker, wie bepaalt in beide gevallen welke apps erop mogen, wat zijn veiligheidsvoorschriften, hoe log je in, wat doe je als je je tablet kwijt bent? Wees helder en zorg ervoor dat alle medewerkers doordrongen zijn van het mobiele beleid.

Peter van Leest is sinds dit jaar Country Manager Benelux van Citrix, waar hij sinds 2003 werkt.