Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips voor de afstandsmanager

Meekijken over de schouder van uw mensen is er niet meer bij. Steeds meer managers communiceren op afstand. Trap daarbij niet in de klassieke fouten.


Het Nieuwe Werken. Onlangs las u al op deze website dat er geen ontkomen meer aan is. Door de internetrevolutie en de alsmaar voortrazende globalisering van bedrijven worden managementtaken in toenemende mate op afstand uitgevoerd. De manager stuurt mensen aan die op verschillende locaties werkzaam zijn. De telefoon, skype, e-mail en videobellen vreten het marktaandeel van face-to-face contact beetje bij beetje aan. Dat vraagt om nieuwe vaardigheden, zegt Femmie van Aart. Ze is Market Vice President Benelux bij Right Management, een bedrijf dat zich in vijftig landen bezighoudt met HR-oplossingen.

Andere managementvaardigheden

“Manager en werknemer zien elkaar niet meer regelmatig in de wandelgangen of bij het koffiezetapparaat. Hierdoor gaat een belangrijk informeel contactmoment verloren. Managers moeten op een andere manier deze informele contacten met werknemers compenseren. Dit vraagt om specifieke managementvaardigheden. Directer communiceren vooral. Bodylanguage ontbreekt en daarom is het zaak om continu te concretiseren wat er in je omgaat. Doe je dat niet, dan leidt dat al snel tot problemen”, aldus Van Aart.

Ben u ook zo’n afstandsmanager? Neem dan zeker even dit lijstje door.

1. Liever de telefoon dan de e-mail
“Zeker bij conflicten of het nemen van besluiten, is mail killing. Dan krijgt de telefoon de absolute voorkeur. Het nadeel van mailen is dat enige intonatie ontbreekt. Juist dat aspect is enorm belangrijk als het gaat om wederzijds begrip voor elkaars situatie en standpunt. Bovendien kun je via de mail niet snel schakelen en ontbreekt de mogelijkheid om direct door te vragen.”

2. Aandacht voor informele zaken
“Als een collega die op kantoor zit zich niet goed voelt, dan zie je dat al vrij snel aan zijn houding. Op afstand kun je dat niet waarnemen. Dat maakt direct communiceren voor zowel de manager als de medewerker van belang. Vraag er bewust naar tijdens een telefoongesprek – ‘voel je je wel goed?’ – of meld het – ‘ik voel me niet goed’. Doorvragen is in zo’n kwestie een belangrijke vaardigheid van de manager. Anders loop je het risico dat problemen blijven doorsluimeren en niet worden opgelost.”

3. Ga er niet vanuit dat iemand weet dat je druk bent
“Als manager loopt je agenda soms over. Medewerkers zien het snel wanneer je druk bent en zullen dan geneigd zijn je minder snel te storen. Op afstand werken die automatismen niet. Dan kan betekenen dat iemand je met iets schijnbaars onbenulligs stoort, terwijl je daar even niet op zit te wachten. Geïrriteerd reageren helpt dat niet, de medewerker in kwestie had dit waarschijnlijk niet kunnen weten.”

4. Uw realiteit is niet automatisch de realiteit van iemand anders
“Dit geldt vooral voor managers die kantoren aansturen in verschillende landen. Besef de verschillen in taal en cultuur. Vraag je bij het managen altijd af waar je bent en wat je realiteitsbesef is op dat moment. Je in de context van iemand anders verplaatsen wordt met dit grensoverschrijdend managen steeds belangrijker.”

5. Leer werknemers om zelf problemen op te lossen
“Als afstandsmanager zit je niet bij mensen op schoot. Ze kunnen ook niet voor ieder klein ding bij je aankloppen, dat zou onwerkbaar zijn. Dat maakt het belangrijk dat mensen in staat zijn om problemen deels zelf op te lossen. Geef ze die ruimte en koppel daar een stuk eigen verantwoordelijkheid aan vast.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Virtueel werken

Uit recent onderzoek blijkt dat de helft van de Amerikaanse bedrijven verwacht dit virtueel werken de komende jaren verder zal toenemen. Achttien procent praat zelfs over een aanzienlijke stijging. Wel maakt Van Aart daar een kanttekening bij. “In de tijd dat e-learning opkwam, riepen mensen dat we allemaal op deze manier zouden gaan studeren. Inmiddels weten we dat je voor het beste resultaat de docent af en toe moet blijven ontmoeten. De beste methode is een combinatie van beiden. Werken op afstand betekent dus niet dat je weinig aandacht meer hoeft te besteden aan de contactmomenten. Integendeel zelfs. Het is juist zaak deze momenten goed in te vullen.”

Over het nieuwe werken:

Interessant boek: Het nieuwe werken ontrafeld