Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips om perfectionisme de baas te blijven

Een perfectionist kan zichzelf behoorlijk in de weg zitten. 5 tips om perfectionisme de baas te blijven, zonder aan kwaliteit in te leveren.

Het is onrealistisch om te denken dat je als manager altijd perfect werk kan verrichten. Als leidinggevende krijg je te maken met veel verschillende facetten. Zo krijg je te maken met cijfers en feiten, maar ook met mensen en hun verschillende ideeën en meningen. En een gesprek kun je tot in de puntjes voorbereiden, maar het kan totaal anders lopen dan verwacht. Perfectionisme kost tijd Het streven naar perfectie kost vaak zoveel tijd dat je een heleboel andere dingen moet laten liggen, omdat daar geen tijd meer voor over blijft. Je kunt een plan van aanpak schrijven dat in twee uur voor tachtig procent klaar is. Maar als je er vervolgens nog twee weken over doet om het perfect te krijgen, kun je deze tijd niet meer steken in strategisch overleg met je leidinggevende, een goed gesprek met een medewerker of het creëren van draagvlak voor dat plan van aanpak. Wet van de minste inspanning In de tijd dat je één ding perfect probeert te doen, kun je ook vijf dingen goed doen. De 80-20 regel zegt dat je met een kleine inspanning van twintig procent, tachtig procent van de resultaten kunt behalen. Dit wordt ook wel de wet van de minste inspanning genoemd. Wil je 80 procent van je tijd overhouden, dan moet je genoegen nemen met 80 procent van het resultaat. Hiermee boek je al tijdswinst en is het makkelijker te realiseren dat niet alles perfect hoeft te zijn. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan als je een perfectionist bent. Het gaat er vooral om dat je je beseft dat je veel meer taken kunt afronden als je mikt op de 80-20 regel. Let wel op dat je je richt op de belangrijkste 80 procent. Als je een plan opstelt moet vooral de inhoud kwalitatief goed zijn, de lay-out is minder belangrijk. Een andere valkuil is dat je te veel let op de tijd/kwaliteitsverhouding. Vooral in het begin is dit even wennen, omdat je werkwijze anders wordt. Let erop dat je niet teveel focust op het veranderen van je aanpak, maar dat je je aandacht houdt bij de taak waar je mee bezig bent. 5 tips Hoe creëer je een 'goed is goed genoeg-mentaliteit'? Zo dus: Bepaal vooraf hoeveel tijd je wilt besteden. Het is raar maar waar. Als je besluit hoeveel tijd je wilt nemen om je resultaat neer te zetten en je houdt je hier ook aan, dan zul je zien dat het binnen die tijd af is (het 80 procentsresultaat) Plan de tijd die je wilt besteden in je agenda. Als je er geen tijd voor vrijmaakt in je agenda, zul je er ook niet aan beginnen. Plan precies zoveel tijd als je met jezelf hebt afgesproken. Begin meteen als de tijd is aangebroken. Dus niet eerst nog even je mail checken of een kopje koffie halen of nog even iemand een vraag stellen. Voor je het weet is er een halfuur voorbij en denkt de perfectionist in jou 'het lukt toch niet' en begin je helemaal niet. Werk van grof maar fijn. Maak bijvoorbeeld bij het schrijven van een stuk eerst de kopjes van de paragrafen, bepaal dan de inhoud bij de kopjes en kijk pas als laatste of het een beetje lekker geschreven is. Door een wekkertje te zetten op de helft van de beschikbare tijd, kun je op dat moment checken je of je nog op de juiste wijze bezig bent. Stel jezelf een deadline. Besluit van tevoren dat je tevreden bent met het resultaat dat je op dat moment hebt. Ontdek wat hiervan het resultaat en het effect is op jezelf (als je de onwennigheid voorbij bent). En leg het eens voor aan je omgeving. Wat vinden anderen van het resultaat dat je hebt bereikt, is het goed genoeg? Kortom: een perfecte manager bestaat niet, dus probeer er geen te worden. Gebruik je kostbare tijd om de belangrijkste dingen goed genoeg te doen en durft te kiezen voor die 80 procent. [advertorial]
Foto: Getty

Het is onrealistisch om te denken dat je als manager altijd perfect werk kan verrichten. Als leidinggevende krijg je te maken met veel verschillende facetten. Zo krijg je te maken met cijfers en feiten, maar ook met mensen en hun verschillende ideeën en meningen. En een gesprek kun je tot in de puntjes voorbereiden, maar het kan totaal anders lopen dan verwacht.

Perfectionisme kost tijd

Het streven naar perfectie kost vaak zoveel tijd dat je een heleboel andere dingen moet laten liggen, omdat daar geen tijd meer voor over blijft. Je kunt een plan van aanpak schrijven dat in twee uur voor tachtig procent klaar is. Maar als je er vervolgens nog twee weken over doet om het perfect te krijgen, kun je deze tijd niet meer steken in strategisch overleg met je leidinggevende, een goed gesprek met een medewerker of het creëren van draagvlak voor dat plan van aanpak.

Wet van de minste inspanning

In de tijd dat je één ding perfect probeert te doen, kun je ook vijf dingen goed doen. De 80-20 regel zegt dat je met een kleine inspanning van twintig procent, tachtig procent van de resultaten kunt behalen. Dit wordt ook wel de wet van de minste inspanning genoemd. Wil je 80 procent van je tijd overhouden, dan moet je genoegen nemen met 80 procent van het resultaat. Hiermee boek je al tijdswinst en is het makkelijker te realiseren dat niet alles perfect hoeft te zijn.

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan als je een perfectionist bent. Het gaat er vooral om dat je je beseft dat je veel meer taken kunt afronden als je mikt op de 80-20 regel. Let wel op dat je je richt op de belangrijkste 80 procent. Als je een plan opstelt moet vooral de inhoud kwalitatief goed zijn, de lay-out is minder belangrijk. Een andere valkuil is dat je te veel let op de tijd/kwaliteitsverhouding. Vooral in het begin is dit even wennen, omdat je werkwijze anders wordt. Let erop dat je niet teveel focust op het veranderen van je aanpak, maar dat je je aandacht houdt bij de taak waar je mee bezig bent.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5 tips

Hoe creëer je een ‘goed is goed genoeg-mentaliteit’? Zo dus:

  1. Bepaal vooraf hoeveel tijd je wilt besteden. Het is raar maar waar. Als je besluit hoeveel tijd je wilt nemen om je resultaat neer te zetten en je houdt je hier ook aan, dan zul je zien dat het binnen die tijd af is (het 80 procentsresultaat)
  2. Plan de tijd die je wilt besteden in je agenda. Als je er geen tijd voor vrijmaakt in je agenda, zul je er ook niet aan beginnen. Plan precies zoveel tijd als je met jezelf hebt afgesproken.
  3. Begin meteen als de tijd is aangebroken. Dus niet eerst nog even je mail checken of een kopje koffie halen of nog even iemand een vraag stellen. Voor je het weet is er een halfuur voorbij en denkt de perfectionist in jou ‘het lukt toch niet’ en begin je helemaal niet.
  4. Werk van grof maar fijn. Maak bijvoorbeeld bij het schrijven van een stuk eerst de kopjes van de paragrafen, bepaal dan de inhoud bij de kopjes en kijk pas als laatste of het een beetje lekker geschreven is. Door een wekkertje te zetten op de helft van de beschikbare tijd, kun je op dat moment checken je of je nog op de juiste wijze bezig bent.
  5. Stel jezelf een deadline. Besluit van tevoren dat je tevreden bent met het resultaat dat je op dat moment hebt. Ontdek wat hiervan het resultaat en het effect is op jezelf (als je de onwennigheid voorbij bent). En leg het eens voor aan je omgeving. Wat vinden anderen van het resultaat dat je hebt bereikt, is het goed genoeg?

Kortom: een perfecte manager bestaat niet, dus probeer er geen te worden. Gebruik je kostbare tijd om de belangrijkste dingen goed genoeg te doen en durft te kiezen voor die 80 procent.