Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 manieren waarop ook uw bedrijf een positieve organisatie kan worden

Elk bedrijf kan een 'positieve' organisatie worden, stelt Robert Quinn. Maar hoe doe je dat?

Heeft u ook wel eens het gevoel dat niet al uw capaciteiten worden ingezet, maar dat u wel ontzettend hard werkt? Robert Quinn kwam dit gevoel vaak tegen in zijn adviespraktijk. Mensen vertelden hem: ’Ik ben overwerkt én onderbenut’.

Betrokken en vernieuwend

In zogenaamde ‘positieve organisaties’ zag Quinn dat het ook anders kan. Daar zijn medewerkers betrokken en continu vernieuwend. Daar leren mensen, zijn ze in een flow, en stroomt de energie en creativiteit. In zijn boek Positieve organisaties geeft hij inzichten in de kenmerken van zulke positieve organisaties en laat hij zien hoe je ervoor kunt zorgen van jouw bedrijf ook zo’n organisatie te maken.

Ander perspectief

Een positieve organisatie – dat vraagt om te beginnen een verandering van perspectief, aldus Quinn. In positieve organisaties is het transactionele model ('Ik doe wat voor jou, jij doet wat voor mij') niet het uitgangspunt. Daar werkt men met een positief model: ‘ik doe wat omdat ik daarmee wat bereik, omdat ik het leven daarmee beter en mooier kan maken’. Daar hoort bij dat u minder streeft naar controle en beheersing, en juist uitgaat van mogelijkheden en groei. Je hebt een andere instelling en een andere taal nodig: de taal van de mogelijkheden.

Word tweetalig

Quinn adviseert daarom 'tweetalig' te worden. Bij het klassieke transactionele model past een conventionele mental map: u denkt en werkt vanuit de hiërarchie en beheersbaarheid. Maar als je daarentegen werkt en denkt vanuit de positieve mental map, dan kijk je naar de organisatie als een netwerk van relaties, waar de informatie vrij stroomt. Quinn beschouwt die twee mental maps als twee talen, twee manieren van werken en praten.

Met twee systemen werken

Tweetalige mensen kunnen met beide systemen werken. Je kunt werken met de standaard, conventionele én met de positieve mental map. En die tweetaligheid is wat je nodig hebt, als je een organisatie wilt helpen een positieve organisatie te worden. Want dan kun je de brug slaan tussen de mensen met de conventionele map en de positievelingen.

5 tips

Vijf werkwijzen waarmee je een organisatie positief kunt maken:

#1. Creëer zingeving

Het is vaker genoemd, door bijvoorbeeld Simon Sinek met ‘Why’ of in ‘Multipliers’ van Liz Wiseman: zorg ervoor dat uw medewerkers het werk zinvol vinden. Het moment dat je een hoger doel hebt, dat je werk relevant voor je is: dan ben je betrokken en intrinsiek gemotiveerd. Wat is de ‘why’ van uw team, organisatie, wat is jullie hogere doel?

#2. Toon je kwetsbaarheid

Als leidinggevende heeft u misschien wel het idee dat u altijd sterk en krachtig moet zijn, dat u uw kwetsbaarheden niet mag tonen. Toch blijkt steeds vaker dat mensen meer respect en waardering hebben voor personen die hun kwetsbaarheden wel durven te tonen: dat vraagt immers kracht en moed. En zo durven zij zelf ook open en oprecht te zijn. Dus toon uw kwetsbaarheid, wees oprecht en echt. Dan krijgen gesprekken diepgang en kun je als team verder komen.

#3. Zie de mogelijkheden en kansen

Met een conventionele mental map kijkt u vooral naar beheersing en controle: negatieve uitschieters worden direct onderzocht om het de volgende keer beter te doen. Met een positieve mental map zoekt u juist naar de positieve uitzondering: wat gaat er goed, waar zitten nieuwe kansen? U heeft uw focus op kansen en bent pro-actief.

#4. Omarm het algemeen welzijn

Tja, dat klinkt natuurlijk wat vaag, het 'algemeen welzijn'. Wat Quinn hier bedoelt is dat iedere organisatie handelt volgens bepaalde normen en waarden. Positieve organisaties laten algemene principes voorop staan bij hun besluitvorming: principes die voor iedereen gelden, ongeacht de status of positie van een medewerker. Principes waarbij de focus verschuift van ego-systeem naar ecosysteem: je richt je niet alleen op jezelf, maar juist ook op de mensen in je omgeving, je wilt een positief verschil maken in het leven van anderen. Had Volkswagen het algemeen welzijn omarmd, dan had het dieselschandaal niet plaatsgevonden.

#5. Vertrouwen op het proces zoals het zich aandient

En als laatste misschien wel de lastigste voor u als leidinggevende: vertrouw op het proces. Niet langer willen sturen en beheersen, maar loslaten en geloof hebben in het goede en de kwaliteiten van je team. Dan zult u zien dat uw organisatie in beweging komt en de groep gezamenlijk meer mogelijkheden creëert.

Iedereen kan verandering brengen en zorgen dat zijn omgeving, zijn team of afdeling positief wordt. Kijk maar naar wat andere positieve organisaties doen en pas dat aan voor uw situatie. Kopieer alleen die voorbeelden waarover je echt enthousiast bent. En begin direct: doe de dingen die je kunt doen zonder toestemming van bovenaf. Dan gaat het alvast stromen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer Yolanda van Heese?

Yolanda van Heese, auteur van dit artikel, is een van de oprichters van Leaders Online en coacht leidinggevenden en hun teams naar een betere samenwerking. Tevens is zij schrijfster van het boek Leaders Online: social media voor leiders die willen bijblijven.

Foto via Flickr.com