Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 tips voor een succesvolle brainstorm

Brainstorms lopen vaak op niets uit. Vervelend. Hoe krijgt u wel briljante ideeën uit uw werknemers waar u direct mee aan de slag kunt?

Brainstorms zijn oorspronkelijk bedoeld om de creativiteit van werknemers te stimuleren. Door samen te gaan zitten zouden innovatieve ideeën en oplossingen worden bedacht. Helaas wordt er tegenwoordig in menig bedrijf veel vergaderd, maar wordt er weinig gebruik gemaakt van de creativiteit van het individu en de groep. En als het al gebeurt, merkt niemand het op en wordt er dus niets mee gedaan.

De basisregels

Naast het belang van de juiste voorwaarden creëren, blijkt uit Amerikaans onderzoek dat veel brainstorms niet het gewenste effect hebben doordat men de basisregels uit het oog verloren is. Daarom voor een ieder die het vergeten is, de vijf regels zoals opgesteld door de bedenker van het concept, Alex Osborn, in 1941:

  1. Bekritiseer niets
  2. Verzamel zoveel mogelijk ideeën (kwantiteit boven kwaliteit)
  3. Moedig ook de meest idiote en onwaarschijnlijk uitvoerbare ideeën aan
  4. Bouw voort op de ideeën
  5. Houd de oorspronkelijke doelstelling boven alles in het oog

Als u deze vijf regels goed toepast, bent u al een heel eind. Daarnaast helpen onderstaande vier manieren van Bnet.com u om – met de wetenschap van vandaag de dag – nog meer ideeën tijdens een brainstorm te verzamelen.

1. Elektronisch brainstormen

In plaats van een datum en plaats uit te kiezen, laat u de brainstorm plaatsvinden via instant message of een chatprogramma. Hierdoor kan iedereen zelf bepalen wanneer ze het meest toe te voegen hebben aan de sessie. Uit experimenten van hetzelfde Amerikaanse onderzoek blijkt dat deze vorm van brainstormen het meest aantal creatieve en gevarieerde ideeën oplevert.

2. Anoniem brainstormen

Hoewel de eerste basisregel van brainstormen is dat er geen kritiek geleverd mag worden, gebeurt dat toch vaak. Al is het maar door de manier waarop iedereen de opwerper van het idee aankijkt. Als deelnemers hun suggesties anoniem mogen indienen, zorgt dat ervoor dat de rem makkelijker los gaat en er aan het eind van de rit veel meer creatieve ideeën op tafel liggen.

3. Afwisselende sessies

Een groep is sneller geneigd elkaar gelijk te geven en vooral elkaars ideeën aan te vullen. Dat kan handig zijn, maar het staat de individuele creativiteit in de weg. Wissel daarom de groepsessies af met individuele opdrachten.

4. Pauzes

U wilt zo snel mogelijk zoveel mogelijk ideeën binnenharken. Dus gaat u een hele dag op de hei zitten. Helaas heeft dat niet het gewenste effect. Brainstormen in korte tijdspannes sorteren meer effect dan lange uitputtende bijeenkomsten. Ga dus niet twee uur achter elkaar zitten, maar beperk iedere meeting tot maximaal een half uurtje.

Lees ook het boek Brainstormen of volg de training Out of the box denken (24-08)

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.