Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

30x op weg naar de top

Wie zijn de toekomstige leiders van de BV Nederland? Op zoek naar de opvolgers van Scheepbouwer, Kleisterlee en Rijkman Groenink.

Wie zich het predikaat ‘goeie vent’ weet te verwerven in kringen van topmanagers, commissarissen en in hun gevolg de headhunters, zit goed. Als man tenminste. Voor vrouwen geldt een andere term. Bij hen hebben we het over ‘slimme meid’ of ‘pittige tante’ als het gaat om leiderschapspotentieel voor de toekomst. Waarom dat zo is? Interessante vraag. ‘Een goeie vent’ is vooral betrouwbaar. Daar kun je op rekenen; die doet wat-ie zegt en daar hoef je geen streken van te verwachten. Dat hij wil winnen, wat zoveel wil zeggen als: hij gaat voor resultaten, daar gingen we al vanuit. Want dat doen mannen nou eenmaal. ‘Een slimme meid’ daarentegen is juist gehaaid. Die weet wat ze wil en ze weet ook hoe ze de buit moet binnen halen; winnen dus. Dat ze verantwoordelijk is, en betrouwbaar, dat hoeft niet benadrukt te worden. Want dat verwachten we van een vrouw al. Goed, mannen met verantwoordelijkheidsgevoel en vrouwen die willen winnen. Dat zouden volgens deze theorie de mensen in de kaartenbakken van ‘s lands headhunters moeten zijn, als het gaat om de toekomstige leiders van de BV Nederland. Want dat is waar we het hier over hebben. Als het aan onze multinationals ligt, zitten ze overigens in geen enkele kaartenbak. De Shells, Unilevers, Rabo’s en ABN Amro’s zijn als de dood hun hipo’s bekend te maken. Meest genoemde reden: angst voor scheve ogen bij de rest als er één of twee carrièremakers naar voren worden geschoven. Hoe hard onze trotse multinationals ook de wereld veroveren, hier liet een aantal zich weer even van hun Hollandse smalle kant zien. Gelukkig is er nog zoiets als vrije informatievergaring. Als er trends zijn te constateren in recruitment- en talentdevelopmentland, dan is het dat de ‘klasjes’, waarin een select groepje wordt opgeleid voor de top, hebben afgedaan. Er is nog maar weinig sprake van loyaliteit in de arbeidsmarkt en dergelijke klasjes kosten handenvol geld. Het risico dat je ze hebt opgeleid voor de concurrent, is te groot geworden, dus zoeken vooral grote internationale concerns naar andere manieren. “Waar het om gaat is het creëren van een esprit de corps,” zegt Jan Schaap van AT Kearney. Daarvoor worden grote events georganiseerd met managers van over de hele wereld, die een gevoel van samenzijn bewerkstelligen.” Zo nam Unilever zijn hipo’s een week mee naar een mystieke locatie in Tibet, waar zich een bijna spiritueel samenzijn ontvouwde. Tweede trend is openheid. Nu de blunder met de oliereserves bij Shell dit ooit zo indrukwekkende managementbolwerk heeft blootgelegd als een naar binnen gekeerde, verkokerde organisatie waar persoonlijke moed eerder werd afgestraft dan beloond, moeten zelfs daar de deuren open. “Shell moet ervaren dat de buitenwereld anders is dan het zelf plant,” aldus Schaap. “En dat heeft consequenties voor hoe er met het talent wordt omgegaan.” Of er opvolgers van Scheepbouwer, Kleisterlee en Rijkman Groenink in deze lijst te vinden zijn, is nog maar de vraag. Maar houd deze mensen in de gaten: u gaat de komende tien, twintig jaar meer van ze horen. Tot slot: dit is de eerste lijst, maar volgend jaar gaan we het weer doen, en het jaar daarop weer. Geachte multinationals; zullen we afspreken dat jullie vanaf volgend jaar gewoon allemaal meewerken? Shell, zie het als een eerste test. Met dank aan: Jan Rapmund (Corinthe management search), Peter de Jong (Stanton Chase) en Jan Schaap (AT Kearney).

Sander van der Laan (35)
Directeur commercie Albert Heijn
Geeft leiding aan 220 mensen op het hoofdkantoor
Zaankanter, afkomstig uit een kruideniersfamilie, wiens vader ook nog eens veertig jaar bij Ahold heeft gewerkt. Wie gelooft in voorbestemming, zal het niets verbazen dat deze dertiger bij ‘s lands grootste kruidenier de prijzenoorlog heeft ontketend. Een term die hij zelf overigens liever mijdt. “Ik ben me ervan bewust dat we een hoop deining in de markt hebben gecreëerd, maar ook dat onze klanten deze operatie in toenemende mate zijn gaan waarderen.” De taal van een echte retailer. Het is geen makkelijke baan die hij heeft, maar wel ‘de leukste van Nederland’: “Elke week speel ik Champions League voetbal, met hoofd en hart, en dat vind ik een eer.” Moeilijk was het natuurlijk vorig jaar, toen in één week honderdduizend klanten besloten weg te blijven. Trots is hij dat hij en zijn collega’s bij AH het geloof in eigen kunnen hebben weten te herstellen. “Maar we zijn er nog niet.” Van der Laan is zo verknocht aan z’n winkels dat hij zich voorlopig niets anders ziet doen. Zelfs als Moberg hem naar het centrum van de macht zou roepen. “Als dat zou gebeuren, denk ik dat ik dat nog even niet moet doen.” Ooit wel? “Weet ik niet.”

Esther van Zeggeren (38)
General manager indirect sales and wholesale, Vodafone
Geeft leiding aan 45 mensen

Haar warmste herinneringen koestert Esther van Zeggeren aan de tweeënhalf jaar die ze doorbracht bij KPNQwest. “Een uitdagende periode, waarbij ik als eerste opdracht kreeg het integreren van alle salesteams in zowel de VS als Europa tot één organisatie.” Maar na de aanslag in New York van 11 september 2001 kwam de vraag naar zakelijke communicatiediensten in een neerwaartse spiraal terecht. Even later bleek dat er met de cijfers was gerommeld bij KPNQwest en was het snel afgelopen. “Toen de vrachtwagens voor kwamen rijden, moest ik toch wel even slikken.” Van Zeggeren, die al een ruim tienjarige carrière bij KPN en Unisource achter de rug had en de telecommarkt zo langzamerhand kende als haar broekzak, ging naar Vodafone in Maastricht, waar ze de sales via het retailkanaal aanstuurt. Ze werkt per week gemiddeld een uur of zestig. “Als ik de afgelopen vijftien jaar ‘s avonds tv had zitten kijken, dan had ik dit niet bereikt.” Ambitieus dus, maar de vraag of ze een ceo-baan ambieert, durft ze niet zomaar bevestigend te antwoorden. “Het vraagt erg veel en ik vind de balans ook erg belangrijk.” Sluit ze uit dat ze ooit voor de hoogste positie gaat? “Nee, dat zeker niet.”

Menno Snel (33)
Plaatsvervangend directeur-generaal fiscale zaken ministerie van Financiën
Geeft leiding aan 180 mensen (direct aan 4 directeuren)

Nog twee stappen en deze 33-jarige is hoogste man (secretaris-generaal) op het ministerie van Financiën. Als Zalm in de Kamer met een fiscaal voorstel komt, weet Snel wat hij gaat zeggen. “Ik houd wel van die adviserende rol.” Na zijn studie algemene economie in Groningen, werkt Snel eerst nog even bij de bank Mees Pierson, maar in 1995 meldt hij zich bij Financiën, waar hij de rangen snel doorloopt. Momenteel is hij behalve plaatsvervangend SG ook delegatieleider van een gezelschap dat namens EU-voorzitter Nederland de nieuwe landen afreist om te vernemen wat hun fiscale plannen zijn. Waar hij trots op is? “De hervorming een paar jaar geleden van de milieubelasting van aanbodstimulerend naar vraagstimulerend, door mijn toenmalige afdeling. Die verliep enorm goed.” Dat hij altijd moet doen wat de politiek besloten heeft, is soms lastig. “Maar als ik zeg dat ik iets geen slim plan vind, wordt er wel geluisterd.” In de politiek zelf ziet Snel zich voorlopig niet eindigen. De positie van secretaris-generaal (‘hoeft niet op Financiën, kan ook bij VROM of Economische Zaken’) lonkt, maar ook een functie in het bedrijfsleven behoort wat hem betreft tot de mogelijkheden.

Bernt Kok (39)
Director business recovery services PricewaterhouseCoopers
Geeft leiding aan 21 mensen

Behoedzaam, dat lijkt een goede karakterisering van deze analyticus. Bernt Kok begon na zijn studie bij ABN Amro, waar hij via corporate banking, de afdeling speciale kredieten en een uitstap naar de Nederlandse Antillen al een aardige marsroute had afgelegd. Maar toen PricewaterhouseCoopers hem vroeg het team business recovery services te leiden, dat turnarounds uitvoert bij middelgrote bedrijven die in nood zijn geraakt, was de lokroep te groot. “In deze baan kan ik kwalitatief goed werk afleveren, met een team van goede mensen. We maken een diagnose, stellen een therapie voor en helpen die te implementeren. Dat is vaak een mijnenveld waarin je heel voorzichtig moet opereren en ik denk dat ik dat goed kan.” Kok is trots op de vijftien turnarounds die hij al heeft bewerkstelligd. “Je maakt niet altijd alleen maar vrienden. Soms zijn er harde maatregelen nodig.” Voor de toekomst heeft hij naar eigen zeggen geen welomschreven plannen. “Natuurlijk ben ik ambitieus, maar als het werk leuk is, met leuke collega’s, dan gaat het vanzelf. En zit het erin, dan zit het erin. Zo niet, dan niet.”

Kees-Jan Dosker (38)
Directeur businessunit airlines, Schiphol NV
Geeft leiding aan 600 mensen
“Ik ben geen conflictzoeker,” verzekert Kees-Jan Dosker ons. En dat is maar goed ook, want hij is (onder andere) verantwoordelijk voor het managen van het geluidsniveau boven en rond Schiphol en dus gesprekspartner van de omliggende gemeenten en belangengroepen. “Enig bruggenbouwerstalent moet je wel hebben.” Niets vindt deze fiscaal jurist (gestudeerd in Leiden) mooier dan met zoveel mogelijk verschillende mensen een teamspirit te creeëren. “Toen ik voor Nedlloyd in Sigapore zat, moest ik Chinezen, Maleisiërs en Indiërs laten samenwerken. In het begin regende het misverstanden, omdat openlijk van mening verschillen daar zonder gezichtsverlies niet mogelijk is. Dat ons dat uiteindelijk lukte, was een enorme kick.” Hij heeft een hekel aan stroperigheid. “Ik wil soms te snel, maar dat gaat vaak niet met al die belanghebbende partijen rond Schiphol.” Dosker is een van de weinigen die je in het openbaar zult horen zeggen dat de militaire dienst eenleerzame tijd was. “Ik heb er het fenomeen hiërarchie op waarde leren schatten.” Een bewuste carrièreplanning hanteert hij niet, maar als hij ooit een baan als ceo krijgt aangeboden, zegt hij uitdrukkelijk ja. “Je moet gewoon aan de bal blijven, maar als je dan in scoringspositie komt, moet je hem er ook inschieten.”

Bart Brenninkmeijer (35)
Algemeen directeur C&A Nederland
Geeft leiding aan 4300 mensen

C&A or not C&A, that was the question voor Bart Brenninkmeijer op z’n zeventiende. Het werd C&A. En nu is hij algemeen directeur in Nederland. Volgens aloud Brenninkmeijer-recept heeft hij zich via C&A Brussel, Engeland, Frankrijk en Düsseldorf naar boven gewerkt. Zijn studie, Business Studies aan de Britse Kingston Universiteit, kon gezien worden als een vooropleiding. “Ik heb een passie voor het werken met klanten; het bevredigen van hun behoeftes. En werken binnen het familiebedrijf bevalt me. De warmte, de geborgenheid en het idee dat we de erfenis doorgeven aan de volgende generatie. Continuïteit is een van onze kernwaarden.” Belangrijkste prestatie: tussen 1999 en 2001 heeft hij de kinderafdeling van C&A weten te revitaliseren. “In Nederland en Duitsland zijn we sindsdien voor kinderen weer marktleider.” Voorlopig ziet Bart Brenninkmeijer zichzelf nog wel even doorgaan in deze baan. “Dit bevalt erg goed.” Daarna lonkt het Europees hoofdkantoor (‘Zeg nooit nooit’). Of iets anders? “We hebben ook een vastgoedtak en een onderdeel corporate finance. Of ik ga een jaar met sabbatical naar Afrika.” Klinkt allemaal erg Brenninkmeijer. “Ja, ik heb me gecommitteerd aan het familiebedrijf.”

Bart Fehmers (38)
Algemeen directeur IBM Nederland

Kwam na een bliksemcarrière binnen Big Blue twee jaar geleden als jonkie op de belangrijkste positie binnen het bedrijf in Nederland terecht. De jurist uit Bilthoven moest het zogenaamde ‘growth initiative’ vorm gaan geven. Of hem dat gelukt is? Het lijkt van wel, gezien de voorspoedige invoeging van de consultants van PricewaterhouseCoopers in IBM. Fehmers richtte tijdens zijn studietijd in Amsterdam een eigen radiozender op (‘Radio Jasje-Dasje’) en lijkt dus van dat zeldzame type mens te zijn dat zowel technisch als managerial zijn mannetje staat.

Lex Rozenbroek (43)
Managing director Reed Business Information
Een harde, deze Rozenbroek. En dat komt goed uit als je uitgever bent. Zo had hij geen enkele schroom om het op zich aardig draaiende blad voor carrièrevrouwen Avanta de nek om te draaien ‘omdat het voor de toekomst geen levensvatbare titel was’. Het verontwaardigde medialawaai van de dames nam hij voor lief. Het jarenlang kwakkelende FEM Business daarentegen hield hij consequent de hand boven het hoofd en hij krijgt nog gelijk ook. Het blad lijkt eindelijk iets op te gaan leveren. Sterk pluspunt: is getrouwd met de dochter van oud-Elsevier bestuursvoorzitter Pierre Vinken.

Merel Engelbert van Bevervoor-de-van Vroonhoven (36)
Directielid Nationale Nederlanden (ING)

Deze mijnbouwkundig ingenieur rende de marathon van New York, maakte in negen jaar stormachtig carrière bij ING en is sinds kort met zwangerschapsverlof vanwege haar tweede kind. Oh ja, en ze heeft een mba op zak, behaald aan het Insead in Fontainebleau. Wie haar bij denkt te kunnen houden, mag het zeggen. Ze draait werkweken van zeventig uur. Belangrijk wapenfeit: gaf twee jaar leiding aan de marketing en sales van Nationale Nederlanden in Polen, waar zo´n 3000 verkoopagenten rondlopen. Leerde en passant vloeiend Pools. Manlief is musicus en houdt het gezin draaiende.

Erik Hoekstra (41)
Managing director VNU Business Publications Benelux

In Nederland de belangrijkste coming man bij het informatieconcern VNU. Deze jurist en ooit fervent cricketer geeft leiding aan de enige poot van het concern die in ons land nog bladen uitgeeft, plus de activiteiten in België. Hoekstra heeft het niet makkelijk, nu de winter op de advertentiemarkt voor print maar niet voorbij wil trekken. Maar als hij erin slaagt deze trein weer op de rails te krijgen, zal hij menig potje kunnen breken bij de concerntop. Opvallend: staat op personeelsfeestjes zelf achter de draaitafel.

Hans Ekelmans (34)
General manager Smart Nederland
Geeft direct leiding aan 10 mensen en indirect aan nog eens 15
Deze in Rotterdam opgeleide bedrijfseconoom heeft vooralsnog zijn lot verbonden aan DaimlerChrysler. Is erop uit om met Smart een marktaandeel in Nederland te bereiken van 1 procent. Op zijn 25e begon Ekelmans bij (toen nog) Mercedes Benz in Stuttgart. “Ik had er stage gelopen en het klikte.” Als belangrijkste prestatie ziet hij zijn twee jaar in Dubai, waar hij een nieuw kantoor uit de grond wist te stampen en met name de communicatie over het merk professionaliseerde. “Daardoor zijn we in het Midden-Oosten marktleider gebleven.” Minder enthousiast is hij over zijn bijdrage aan de opbouw van een Europees customer service center in Maastricht. “Dat was een ingewikkeld verhaal, waarbij we van tevoren allerlei landspecifieke zaken in het systeem invoerden. Maar achteraf bleek dat niet de goede aanpak; het werd er veel te ingewikkeld van en dat hebben we achteraf weer recht moeten strijken.” Zijn werkweek beslaat gemiddeld zo’n vijftig uur. De weg naar de top in Stuttgart boeit hem heus, maar ook voor deze Hollander is de balans tussen werk en privé belangrijk. “De grens over, prima, maar mijn vrouw en ik moeten het allebei leuk vinden.”

Bert van Dam (37)
Directeur Planet Media Group

Op 1 januari 2001 werd Bert van Dam benoemd tot directeur van de Planet Media Group, de ooit door webpionier Michiel Frackers opgerichte internetprovider die eind jaren negentig door KPN werd overgenomen en samengevoegd met Het Net. De als bedrijfskundige opgeleide Veldhovenaar heeft sindsdien zeer verdienstelijk op de winkel gepast en moet nu zorgen dat heel Nederland aan de ADSL gaat. Opvallend: wil op z’n vijftigste een graad bemachtigd hebben in de filosofie, want liever als origineel denker herinnerd worden dan als topmanager. Dat klinkt niet als een opvolger van Ad Scheepbouwer. Maar ja, juist daarom misschien weer wel.

Jeroen Kok (38)
Directeur Trans Link Systems

Kok – oud-ambtenaar – wordt gezien als een meester van de publiek-private samenwerking. Heeft het politieke spel, daar waar vele belangen elkaar kruisen, volledig in de vingers en weet zodoende uit de moeilijkste polderpatstellingen nog klinkende resultaten tevoorschijn te toveren. De econoom bewees dat al als projectleider voor de HogeSnelheidsLijn en nu door met Trans Link Systems – een samenwerking van vijf openbaar vervoersmaatschappijen – de OV-chipkaart erdoor te sleuren. Daarmee zal over een jaar of drie elke Nederlander in elk openbaar vervoermiddel kunnen betalen.

Conny Braams (37)
Business unit director Spreads & Cooking Category Unilever

Een echte postergirl voor Unilever. Jong, vrouw, twee kinderen en succesvol. Was een van de managers bij het bedrijf die gecoached werden volgens de methode Courage to Connect, die onderwerp van een rel werd tussen de bedenkers ervan en Unilever. Ondanks de volgens de overlevering geweldige resultaten die eruit voort kwamen. Braams, die zich al met de marketing van Cup-a-Soup, Unox en Blue Band had bemoeid, moet vooral het succes van Bertolli olijfolie aan worden gerekend. Ze studeerde Beleid en Management Gezondheidszorg in Rotterdam.

Karien van Gennip (35)
Staatssecretaris van Economische Zaken

Oud-McKinseyaan (in San Francisco en Amsterdam), natuurkundig ingenieur, mba gehaald aan Insead. Dat Karien van Gennip staatssecretaris zou worden, lag aanvankelijk niet in de lijn der verwachting. Maar haar korte verblijf bij de Autoriteit Financiële Markten maakte haar plotseling tot een interessante kandidaat voor het CDA. Ze trad in 2002 toe tot het bestuur van het CDA Amsterdam en binnen de kortste keren lag de uitnodiging om in het kabinet plaats te namen daar. Kan straks, als ze is uitgekeken op de politiek, overal terecht. Keert rond deze tijd terug van zwangerschapsverlof.

Erik van Houwelingen (38)
Ceo Aegon Asset Management Nederland
Geeft leiding aan 120 mensen

Zo’n zestig miljard euro. Dat is het bedrag waarvoor deze phd in business administration (‘top student of class’) verantwoordelijk is. Hij promoveerde in Georgia, na op Nyenrode zijn doctoraal (BBA) te hebben gehaald. Titel proefschrift: On the relation between foreign exchange rates and domestic stock prices. “Voor mij is de inhoud de kurk waarop ik drijf. Ik weet waar ik het over heb, dat helpt. Maar ik heb ook affiniteit met het aansturen van mensen en processen. Die combinatie is vrij zeldzaam, denk ik.” Ambitieus? “Zeker. De lol zit hem in het klaren van een klus met een groep mensen. En dan moet de doelstelling per definitie ambitieus zijn, anders blijft het energieniveau te laag.” Grootste prestatie: het op de kaart zetten van asset managament als zelfstandige activiteit bij Aegon. “We hebben nu grote institutionele klanten die zich niet alleen bij ons verzekeren, maar ook hun vermogen door ons laten beheren.” In doorgroeien is hij heus geïnteresseerd, maar als morgen corprorate belt “zou ik eerst eens willen praten over wat ze eigenlijk vragen”. Werkt een uur of vijftig, zestig per week. “Maar dat is heel fluïde.”

Mark Lazar (30)
Cfo Versatel

Als het op superlatieven aankomt, moeten we toch bij de Amerikanen wezen. Californiër Mark Lazar was 28 toen hij benoemd werd tot chief financial officer van telecombedrijf Versatel. Was daarvoor financieel analist bij Lehman Brothers in New York, waarop een korte carrière als vermogensbeheerder bij Gryphon Investors in San Francisco volgde. Wist Versatel in samenwerking met zijn baas Raj Rajthatha uit de dotcom-ellende te sturen door de obligatiehouders van het bedrijf te laten kiezen tussen twee kwaden. Wist dus voor zijn dertigste al wat het betekent om je handen vuil te maken.

Koen Slippens (36)
Commercieel directeur Sligro

Deze bedrijfseconoom, geschoold op de Katholieke Universiteit Brabant, leerde in acht jaar Unilever alles wat er over de foodbusiness in Nederland te weten is. Maar hij is nou eenmaal een Slippens, dus groothandel Sligro (waarin de familie Slippens een belang van iets minder dan 50 procent bezit) was zijn lot. In 2001 – een roerig jaar voor Sligro, met veel overnames – trad hij toe tot de directie. Hij rapporteert er aan oom Abel Slippens, die ook al begon bij Unilever. Rara voor welke ceo-positie neef Koen over een tijdje wel eens in aanmerking zou kunnen komen?

Markus Bos (39)
Lid raad van bestuur Roto Smeets De Boer

Weinig mensen gaan gedurende hun carrière een stap terug in de productieketen. Maar dat is precies wat Markus Bos heeft gedaan. De communicatiewetenschapper (Nijmegen) begon als jonge instromer bij uitgeefconcern VNU, volgde oud-Nieuwe Revu hoofdredacteur Derk Sauer naar Moskou om te zorgen voor de advertenties in Moscow Magazine, maar besloot enkele jaren na terugkomst in dienst te treden bij VNU-hofdrukker Roto Smeets De Boer. Vreemd, maar bepaald succesvol, getuige zijn plaats in de raad van bestuur. Is daarnaast ook nog algemeen directeur van Roto-dochter Plantijn Casparie.

Melanie Schultz van Haegen (33)
Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat

Volgens menig headhunter kan deze staatssecretaris straks in zo’n beetje elk bedrijf horizontaal ingeschoven worden. Heeft aan het dossier Schiphol een zware kluif, maar gaat met grote zorgvuldigheid te werk, wat maakt dat ze de grootste klippen steeds behendig weet te omzeilen. Of Schultz ooit het bedrijfsleven in wil, is overigens maar de vraag. Haar enige werkervaring buiten de overheid is twee jaar (1995-1997) als adviseur bij de B&A groep in Den Haag. Grote voorbeeld: Frits Bolkestein

Niels Onkenhout (43)
Member executive board, verantwoordelijk voor Europa, Wessanen
Geeft leiding aan 400 mensen

Jurist, die begin dit jaar aantrad in het hoogste bestuursorgaan bij gezondheidsvoedingsconcern Wessanen. Onkenhout is een marketeer, die de nobele kunst van het merken bouwen en beheren leerde bij Procter & Gamble. Wist in de achtertuin van L’Oréal als marketing director samen met zijn directe baas de divisie health & beauty care van P&G tot bloei te brengen, alvorens naar Philips te vertrekken. Daar acquireerde hij het Amerikaanse Sonicare en bracht het onder in de bestaande elektronische tandenborstelbusiness. “If you strip it all down, komt het erop neer dat ik ervan geniet dat mijn beslissingen worden omgezet in concrete acties en ook directe resultaten. Macht, zo u wilt. Maar ik geloof niet in mensen iets opleggen. Als je ze niet meekrijgt, stort je business als een kaartenhuis in elkaar.” Belangrijkste fout? “Zowel bij Philips als bij P&G heb ik een keer te lang geaarzeld met het ontslaan van mensen die geen onderdeel wilden uitmaken van het team. Dat kost geweldig veel frustratie en dus energie bij de rest.” Voorlopig heeft Onkenhout bij Wessanen genoeg om handen om verder te kijken. Hoewel: “Wie weet wil ik over tien jaar wel gaan schapen scheren.” Of ergens als ceo aan de slag? “Jawel hoor.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Jilko Andringa (38)
Managing director operations, Randstad North America

Op zijn marsroute door ’s lands grootste uitzendconcern is deze hipo aan het verplichte rondje buitenland begonnen. In de VS – Atlanta om precies te zijn – is hij sinds 1 april jl. managing director operations. Om die reden heeft Andringa het voorzitterschap van de Grouster zeilvereniging Frisia op moeten geven. Na zijn studie bedrijfseconomie in Groningen begon hij zijn carriere bij Esso in Breda, om in 1996 over te stappen naar Randstad. Bracht het tot directeur ‘verbijzonderingen’, wat slaat op specifieke markten als de zorg en de bouw. Mag nu in Amerika laten zien wat hij zonder boot waard is.

Herna Verhagen (37)
Commercieel di