Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

2011 doorbraak voor 3D-kijken?

De elektronicabranche weet het zeker: 2011 wordt het jaar van de definitieve doorbraak van 3D-tv.

De verwachtingen zijn hooggespannen. De brancheorganisatie voor de elektrotechnische detailhandel UNETO-VNI noemt het zelfs ‘de grootste revolutie in tv-kijken sinds de introductie van de kleurentelevisie.’ 3D-kijken, sinds de blockbuster Avatar ruim een jaar geleden verscheen lezen en horen we dat het er aan zit te komen. Maar zeg eens eerlijk, hoeveel mensen kent u eigenlijk met een 3D-scherm in de huiskamer? Grote kans dat u nog niet eens zo heel lang geleden uw oude tv-kast naar grofvuil hebt gebracht en daarvoor nu in de plaats een puntgaaf plasmatoestel aan de muur heeft hangen. HD-ready uiteraard. En om dan nu meteen alweer over te stappen op een nieuw, duur apparaat…? 

3D-verkoopcijfers

In 2010 gingen er zo’n 85.000 3D-toestellen over de toonbank. Dat lijken er op het eerste oog wellicht veel, maar is slechts 5 procent van het totale aantal verkochte tv’s in ons land. In opdracht van UNETO-VNI heeft GfK Retail en Technology onlangs een onderzoek uitgevoerd naar de te verwachten verkoopcijfers voor 2011. Maar liefst 290.000 3D-toestellen is de prognose. Daarmee lijkt een doorbraak van 3D aanstaande. Volgens UNETO-VNI wordt de groei met name aangejaagd door de toenemende beschikbaarheid van 3D-content. Zowel op het gebied van gaming, Blu Ray films als tv-programma’s. Mondjesmaat, dat wel. Via SBS6 kunnen kijkers nu de eerste 3D-programma’s in de huiskamers ontvangen. Ziggo biedt klanten sinds kort de mogelijkheid om 3D-films te bekijken via de interactieve ontvanger van het kabelbedrijf.

Ajax-Feyenoord in 3D

Voetballiefhebbers konden afgelopen maand voor het eerst een Nederlandse wedstrijd in 3D-kijken. Een samenwerking tussen Eredivisie Live, Endemol en satellietbedrijf Astra maakte het mogelijk om de klassieker Ajax-Feyenoord op deze manier te beleven. Helaas voor de liefhebber, wegens hevige sneeuwval werd de wedstrijd afgelast. Uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Panasonic blijkt dat sport een belangrijke drijfveer wordt voor een doorbraak van de 3D-televisie. Volgens de elektronicafabrikant, zelf ook aanbieder van een aantal 3D-schermen, zal in de nabije toekomst 80 procent van alle potentiële 3D-kanalen zich richten op sportevenementen. Panasonic denkt dat over drie jaar een kwart van de westerse huiskamers is uitgerust met een 3D-tv. Kans van één op vier dus dat u Wesley Sneijder tijdens het WK-voetbal van 2014 in Brazilië in 3D over het veld ziet rennen.

3D versus kleurentelevisie

Volgens Dick Reijman van UNETO-VNI brengen met name de ontwikkelingen in het programma-aanbod op tv de inburgering van 3D in een stroomversnelling. “Hoe meer van dit soort spraakmakende programma’s in 3D verschijnen, hoe sterker de vraag zal toenemen.” Dat 3D zal overwaaien nog voordat de consument er goed en wel weet van krijgt, wordt door de branchevereniging stellig van de hand gewezen. Daarvoor is de toegevoegde waarde van het product volgens Reijman simpelweg veel te groot. “Het is een markt die duidelijk nog op gang moet komen. Vergeet niet dat de kleurentelevisie ook even tijd nodig had om ingeburgerd te raken. Het was niet zo dat van de één op de andere dag in elke huiskamer een kleurenscherm stond opgesteld. Uiteraard speelt prijs hierin een belangrijke rol.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3D-hoek elektronicazaken

En juist voor wat betreft de portemonnee biedt 2011 mogelijk goed nieuws. Nu nog kosten 3D-schermen al gauw tussen de 4000 en 6000 euro, aanzienlijk meer dan de bedragen die voor een normaal toestel neergelegd moeten worden. Veel grote fabrikanten brengen momenteel eigen 3D-modellen op de markt, waaronder Philips, Panasonic, Toshiba en Samsung. Op de International Consumer Electronics in Las Vegas, ’s werelds grootste elektronicabeurs die donderdag van start gaat, worden dan ook heel wat nieuwe modellen verwacht. Reijman verwacht dat de aanschafprijs hierdoor snel zal afnemen. Iets dat enkele jaren geleden ook met de lcd- en plasmaschermen gebeurde. Dat bracht de verkoopcijfers van die apparaten in een stroomversnelling. De laatste aankoopimpuls komt rechtstreeks van de winkelvloer zelf. Bijna alle grotere elektronicazaken hebben inmiddels een eigen 3D-hoek ingericht. “Zien is geloven”, aldus Reijman. “Veel van onze leden hebben voorafgaande de feestdagen in de winkel demonstraties verzorgd voor bezoekers. Die werden vaak goed bezocht. Zo ervaren consumenten zelf wat 3D-tv is en krijgen ze voorlichting. Ook dat laatste is belangrijk. Ten onrechte wordt namelijk nog wel eens gedacht dat je met 3D-televisie het huidige programma-aanbod in 2D niet kunt bekijken. Dat is onjuist. Met behulp van de afstandbediening kan de kijker namelijk eenvoudig switchen tussen 3D en 2D.”

Principe van 3D-kijken

Het principe van 3D-kijken is gebaseerd op stereoscopie. Hierbij wordt met elk oog een beeld bekeken. De twee beelden samen zorgen voor een stereobeeld met diepte. Om 3D-televisie te kunnen kijken, is een speciale bril nodig en – uiteraard – een 3D-televisie.

Meer lezen: