Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 sollicitatietrucs om de beste medewerkers te vinden

Top tech-bedrijven als Google, Amazon en Facebook gebruiken deze 10 slinkse methodes bij sollicitatiegesprekken om de beste kandidaten te selecteren.

Behalve rare, moeilijke of ronduit onbegrijpelijke vragen gebruiken de beste tech-bedrijven van de wereld ook trucjes om het verloop van de sollicitatieprocedure bewust te traineren. QZ zette deze 10 strategieën op een rij:

1. Begin het telefoon gesprek een kwartier eerder of later dan gepland

Tijdens een telefonisch sollicitatiegesprek je beste karaktereigenschappen op een rij zetten, is natuurlijk een piece of cake. De vraag zie je aankomen en heb je voorbereid. Om die voorbereiding in de war te schoppen starten deze bedrijven de telefoongesprekken op een ander moment dan afgesproken, zodat je nog net op de wc bezig bent, bij de supermarkt staat of op de fiets zit. 

2. Maak het programma zo onduidelijk mogelijk

Deze tactiek is speciaal voor bedrijven die een groot gebouw hebben en een sollicitatieproces dat uit meerdere onderdelen bestaat. Neem je kandidaatmedewerkers niet aan de hand mee maar laat ze de dag zelf uitzoeken. Daarbij creëer je een schema voor ze dat zo onduidelijk mogelijk is. De sollicitanten die dan zichzelf redden, zullen ook tijdens de normale werkzaamheden hun eigen problemen oplossen.

3. Laat iets verkeerd gaan tijdens de presentatie

Start je rondleiding met een presentatie in de ruimte waarvan je weet dat de beamer al maanden kapot is. Zo zie je de sollicitanten reageren op een situatie die niet ideaal is, of nog beter: je hebt een handig persoon ertussen zitten die gelijk je beamer maakt of met een plan B, of C op de proppen komt zetten. 

4. Doe doorlopend verkeerde aannames

Gedurende het gesprek maak je een aantal keer achter elkaar doelbewust een fout: vraag een Amsterdammer naar de beste plek aan de Rotterdamse haven of vraag naar de laatste functie maar gebruik de naam van de grote concurrent. Reageert de kandidaatmedewerker ontspannen dan zal hij of zij dat waarschijnlijk ook doen bij een probleem op de werkvloer. Raakt de persoon gelijk in de stress of wordt deze boos dan weet je ook waar je aan toe bent. 

5. Laat je eigen problemen oplossen

In plaats van tijd en energie te investeren in hypotheses kun je de kandidaten ook je echte problemen laten oplossen. Eenvoudiger om in elkaar te zetten en je bent direct een stap verder: win-win dus!

6. Verander iedere paar minuten van ruimte

Na een paar minuten in hetzelfde hokje tijdens het sollicitatiegesprek gaat de kandidaat zich – een beetje – op zijn of haar gemak voelen. Nét voordat dat moment is aangebroken laat je een medewerker binnenlopen met de mededeling dat jullie moeten verplaatsen. In de volgende ruimte laat je enkele minuten later een andere medewerker binnenlopen met dezelfde mededeling. Zo herken je een medewerker die scherp blijft reageren tijdens ongemakkelijke omstandigheden.

7. Herhaal dezelfde vraag, herhaal dezelfde vraag

Door doorlopend hetzelfde te vragen weet je of de sollicitant stabiel blijft en telkens hetzelfde antwoord geeft.  Daarmee krijg je een goed beeld van de producten die deze persoon als medewerker zal afleveren: zijn die van hetzelfde niveau of niet? 

8. Good cop/bad cop

Laat de medewerker-in-spé plaats nemen tussen jou en een collega in. Terwijl hij of zij nog bezig is om antwoord te geven op jouw vraag stelt je collega alvast een nieuwe. Zo merk je of een persoon snel afgeleid is of in staat is om met meerdere problemen tegelijkertijd overweg te kunnen. 

9. Maak een opzichtige manier aantekeningen

Neem een laptop mee naar het gesprek en terwijl de sollicitant antwoord geeft op je vraag type je zo ruw en luid mogelijk. Maak je excuses en zeg dat je aantekeningen aan het maken bent. Op die manier heb je snel door of de persoon aan de andere kant van de tafel zich goed kan focussen of snel afgeleid is. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10. Bied 3 maanden later een andere baan aan

Oké, deze is alleen voor functies die niet direct gevuld hoeven te worden: bel tijden na het sollicitatiegesprek de kandidaat nog een keer op en bied hem of haar een andere baan aan. Zo merk je of deze persoon specifiek de functie wil hebben waarvoor een vacature openstond of dat hij of zij gewoon werk wil hebben. Wel met het risico dat deze sollicitant een andere functie heeft. 

Afbeelding: Dashmote

hrm