Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 gouden tips voor managers

Scheurkalenders staan er dit jaar weer bol van: gouden tips voor managers. MT maakte een selectie om 2011 goed georganiseerd door te komen.

 

# Begin de dag goed

Klaar voor de start: waar begin je de werkdag mee?

  • Met iets slims als het maken van een planning: zo houd je grip op de dag.
  • Met iets leuks zoals koffiedrinken met een collega: dan kom je in een ontspannen stemming
  • Met iets vervelends als tijdschrijven: dan heb je dat tenminste achter de rug
  • Met iets makkelijks als voorraden aanvullen: dan kun je ondertussen warmlopen
  • Met een moment van mindfulness: zo maak je je hoofd leeg en ben je opgewassen tegen de hectiek van de dag

Bron: Timemanagementkalender 2011

# Offer het goede op voor iets beters

Jack Welch, voormalig topman van General Electric (GE), nam bij zijn aantreden een bijzondere beslissing. Hij besloot om bedrijfsonderdelen die goed liepen, af te stoten en te verkopen. De reden: ze waren niet de nummer 1 of 2 van hun markt en zouden dat ook nooit worden.

Door die goede bedrijfsonderdelen op te offeren, kwam er veel tijd, geld en aandacht vrij. Die zette Welch in om de onderdelen mét potentieel uit te laten groeien tot de nummers 1 of 2 van de markt. Hets succesvol focussen op wat echt mogelijkheden heeft, vraagt dus vaak ook het negeren van de dingen die 'slechts' goed zijn. Een moeilijke beslissing die misschien tegen je intuïtie ingaat. Maar bedenk wel: niemand kan overal de beste in zijn.

In de praktijk:

Kijk aan de hand van een stoplicht naar al je bedrijfsonderdelen of producten.

  • Rood: waar kan ik beter mee stoppen?
  • Oranje: twijfelgeval
  • Groen: volle kracht vooruit

Gebruik de middelen die vrijkomen uit rood voor groen.

Bron: Ben Tiggelaar's MBA in 1 dag scheurkalender 2011  

# Bepaal je doelen

Bepalen wat je doelen zijn is een krachtig proces. Het is gebaseerd op hetzelfde brandpuntprincipe waarmee we diffuus zonlicht kunnen bundelen tot een straal die krachtig genoeg is om vuur op te wekken.

Het is een uiting van creatieve verbeelding en onafhankelijke wilskracht. Het betekent dat je je doelen stap voor stap realiseert, je visie vertaalt in concrete, haalbare acties. Het is de gemene deler van succesvolle organisaties en individuen.

Bron: Stephen R. Covey's Inspiratiekalender 2011

# Inspanning vs resultaat

We vergeten het vaak: niet elke inspanning geeft evenredig resultaat. Niet elke vorm van promotie levert een nieuwe klant op. De ene actie is aanzienlijk succesvoller, goedkoper of duurzamer dan de andere.

De Italiaanse econoom Vilfredo Pareto (1848-1923) becijferde dat 20 procent van de inspanningen doorgaans zorgt voor 80 procent van het resultaat. De kunst is om te achterhalen welke 20 procent effect heeft. Als je slim bent, richt je je aandacht daar dan op.  

Bron: Timemanagementkalender 2011

# Gouden tip

Marshall Goldsmith is dé executive coach in Amerika. Hij helpt de top van de top om beter hun werk te doen. Goldsmith zet zijn ceo's regelmatig flink aan het denken met vaak simpele vragen. Zoals deze twee:

  1. Hoeveel procent van je gesprekstijd gebruik je vooral om te laten merken aan anderen hoe goed en slim je zelf bent? Doe eens een schatting.
  2. En hoeveel procent van je tijd besteed je eraan om te laten zien dat andere mensen juist minder slim zijn?

Volgens Goldsmiths peilingen zijn de meeste managers zó competitief dat ze minimaal zestig procent van hun tijd besteden aan het bevestigen van zichzelf en het neerhalen van anderen. "En intussen maar roepen dat ze het zo druk hebben." 

De tip van Goldsmith: schrap die zestig procent. Je wordt een betere manager en houdt massa's tijd over.

In de praktijk:

Volgens Goldsmith zijn managers zo gek op winnen en hebben ze zo'n hekel aan verliezen, dat het volgende altijd werkt: elke keer dat je communiceert hoe slim jij bent of hoe dom de ander is, kost je dat één euro. Het geld mag naar een goed doel.    

Bron: Ben Tiggelaar's MBA in 1 dag scheurkalender 2011  

# De waarde van feedback

Omdat het zo waardevol is, noemen sommigen feedback 'het ontbijt van kampioenen'. Maar het is niet het ontbijt, het is de lunch.

Visie is het ontbijt. Zelfcorrectie is het diner. Zonder visie is er geen context voor feedback. Wij zouden dan domweg reageren op wat iemand anders waardevol vindt of gedaan wil krijgen. Wij trappen in de val van de poging om alles voor iedereen te betekenen, aan ieders verwachtingen te voldoen.

Uiteindelijk voldoen wij aan niemands verwachtingen, ook niet aan die van onszelf. Maar met een duidelijke visie en missie kunnen wij feedback gebruiken om een grotere integriteit te bereiken.

Bron: Stephen R. Covey's Inspiratiekalender 2011

# Stop uitwisseling van leegheden

Het is net als met 'dag' zeggen aan het einde van een gesprek. Je zegt het niet een of twee, maar soms wel drie keer, in steeds andere bewoordingen. Ook in e-mails of chatgesprekken ontstaat reply op reply, terwijl dat vaak niet meer zoveel toevoegt.

Hoe maak je een eind aan een uitwisseling van lege reacties?

Radiotelegrafisten hadden hiervoor een handige afkorting in morsealfabet: QRT (Quit Radio Transmission). Zo'n afkorting willen wij ook wel, voor e-mail dan. Bij deze vast een voorstel: EMC (Einde MailContact).

Bron: Timemanagementkalender 2011

# Pas op voor hypes

Managementgoeroe Peter Drucker doceerde doorgaans op kalme toon en nam over het algemeen rustig de tijd om anderen te overtuigen. Maar over managementhypes kon Drucker zich behoorlijk opwinden.

"Vergeleken met managers zijn de meeste vijftienjarige pubers conservatief", zei hij in Forbes Magazine. Managers laten zich enorm leiden door wat hun collega's doen. Als een collega roept dat hij een model gebruikt waar hij niet zonder kan, zijn veel managers geneigd om het ook te proberen.

De reden hiervoor is onzekerheid. Markten veranderen zo snel dat managers houvast zoeken. En aangezien écht nadenken hard werken is, zijn dit soort managementhypes bijzonder welkom, zegt Drucker.

Toch doen managers er volgens Drucker verstandiger aan om de wereld te zien zoals hij écht is: heel wat ingewikkelder dan de meeste managementhypes doen geloven.

In de praktijk:

Ga niet op zoek naar de nieuwste managementhype, maar begin met deze vraag: wat is de belangrijkste behoefte van mijn organisatie? Het antwoord op die vraag is volgens Drucker ook meteen je belangrijkste taak en verantwoordelijkheid als manager. 

Bron: Ben Tiggelaar's MBA in 1 dag scheurkalender 2011

# Tijd is geld

Wist je dat de beroemde uitspraak 'Time is money' van Benjamin Franklin is? Deze Amerikaanse leider (1706-1790) heeft ons naast allerlei politieke geschriften en wetenschappelijke uitvindingen ook talloze gevleugelde spreuken nagelaten.

Zoals deze. Het blijken nog steeds goede tips te zijn.:

  • Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen
  • Een plek voor alles, alles op zijn plek
  • Bij twijfel niet doen
  • Neem overal de tijd voor: grote haast is zonde.

Bron: Timemanagementkalender 2011 

# Prioriteiten stellen

De crux van de zaak is niet je agenda tot prioriteit te maken, maar je prioriteiten een plaats in je agenda te geven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: Stephen R. Covey's Inspiratiekalender 2011