Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo winkelt u in de toekomst

Is er straks geen stenen winkel meer te bekennen in Nederland of is er nog hoop voor de winkeliers?

 

De recessie, overheidsbemoeienissen, steeds minder variatie in winkelstraten en internet zorgen ervoor dat de kosten voor retailers stijgen, terwijl de omzet niet toeneemt. Het is niet alleen de schuld van de winkelier, de klant van tegenwoordig is ook veel kieskeuriger, laat zich niet in hokjes duwen, en is kritisch over de prijs, service en producten. Desondanks is het niet handig dat de winkelier rustig afwacht wanneer de klanten komen en vasthoudt aan oude gewoonten.

Concurrentie

De grootste bedreiging voor de winkelier lijkt internet te zijn. Mensen zijn steeds drukker met hun werk en sociale leven. Ze willen wel winkelen, maar dan wel wanneer het hun uitkomt. En dat is meestal 's avonds of op zondag. Helaas zijn de stenen winkels aan de wet gebonden en kunnen dan niet open zijn. Toch kent online shoppen ook veel nadelen. Klanten moeten vertrouwen in de site hebben, vooraf betalen en een paar dagen wachten eer ze het gekochte product eindelijk in handen hebben.

Kansen

Maar waar liggen nu de echte uitdagingen en kansen en mogelijkheden voor de retailer? Daar vertelt Cor Molenaar alles over in zijn boek ‘Het nieuwe winkelen'. Alvast een tipje van de sluier:

1. Fysieke winkel

Winkeliers gaan een meer socialere rol vervullen. Klanten willen zich thuis voelen. Authenticiteit wordt daarom belangrijk. Alle prijzenoorlogen ten spijt, klanten kopen lang niet alleen meer op basis van ratio of prijs, maar ook op basis van persoonlijke motieven. De klant is via internet al volledig op de hoogte van de mogelijkheden en de prijs van een product, en wil het enkel nog even zien. Een goed contact en goede service geven dan vaak de doorslag. Registreer daarnaast klantgegevens en gebruik deze door direct te communiceren per mail, nieuwsbrief, website of gewone brief. Zodoende bouwt u aan de relatie met uw klant.

2. Het web op

‘If you can't beat them, join them'. Accepteer dat klanten thuis beginnen met shoppen. Zorg dat u op alle logische plekken op internet goed vindbaar bent. Maak een leuke website die vernieuwend en up-to-date is. Plaats regelmatig nieuwtjes, haak in op actualiteiten en doe persoonlijke aanbiedingen. Kortom verras uw klanten op een positieve manier. Convergeer internet en de fysieke winkel. De fysieke winkel moet onderdeel worden van een internetstrategie een internet moet ook in de winkel komen als onderdeel van het koop- en verkoopproces.