Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo presteert u op topniveau

1. Salesforce Deze snel gegroeide multinational in CRM-cloudsystemen en diensten is weliswaar wereldwijd actief, toch staan verbondenheid en een sterk familiegevoel bovenaan. Salesforce noemt dat de ‘Ohana-cultuur’, naar een Hawaiiaanse term die ‘familie’ betekent. Ook de medewerkers van het kantoor aan de Amsterdamse Zuidas zijn de vier kernwaarden vertrouwen, klantsucces, innovatie en gelijkwaardigheid herkenbaar. 2. Mars Ook bij Mars Nederland is het familiegevoel belangrijk. Niet vreemd voor een multinational die nog altijd stevig in handen van de oprichtersfamilie is. De vijf principes kwaliteit, verantwoordelijkheid, wederkerigheid, efficiëntie en vrijheid tekenen ook de Nederlandse vestigingen in Oud-Beijerland en Veghel. Medewerkers heten er dus associates. Hun betrokkenheid uitte zich bijvoorbeeld in het gezamenlijk met de medewerkers ontwikkelen van de nieuwe productiefaciliteit – de grootste chocoladefabriek van Nederland. 3. Adecco De wereldwijde marktleider in arbeidsbemiddeling telt in Nederland meerdere tientallen vestigingen. Ondanks die spreiding heeft het bedrijf een sterke cultuur. Als expert in loopbanen steekt Adecco veel energie in training, coaching en ondernemerschap. Ook geeft het bedrijf met het Win4Youth-programma veel terug aan de maatschappij, waarmee het sportactiviteiten voor kinderen wil bevorderen. 4. Cisco IT-multinational Cisco staat in Nederland voor het eerst op de lijst van beste werkplekken. De organisatie kent een grote diversiteit aan medewerkers, waarvan er veel uit het buitenland komen. Het bedrijf investeert veel in vitaliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een symbolische beslissing is dat bij Cisco iedere werknemer op zijn eigen verjaardag een vrije dag heeft. 5. Abbvie Als jong biofarmaceutisch bedrijf is AbbVie een sterk missiegedreven organisatie. Het bedrijf ontwikkelt geneesmiddelen en vindt het daarom belangrijk om ook de fysieke en mentale gezondheid en fitheid van werknemers te bevorderen. Dat doet het bedrijf bijvoorbeeld met kosteloze personal coaching voor medewerkers, maar ook voor gezinsleden van de medewerker. De werknemers waarderen de gezonde werkethos en de sfeer op kantoor. 6. SAS IT-bedrijf SAS is gespecialiseerd in data-analytics. Het bedrijf is gevestigd op een natuurrijk landgoed in Huizen en steekt veel energie in het zorgen voor werknemers. Werknemers waarderen de gezonde werk-privébalans die dat oplevert en zijn blij met de gastvrije sfeer en de bereidheid om elkaar te ondersteunen. 7. Mercedes-Benz Financial Services De financiële dochter van automobielconcern en Daimler-dochter Mercedes-Benz is in Oosterhout en Utrecht gevestigd. Bij het bedrijf kan iedereen zichzelf zijn en zijn successen met elkaar vieren. Opvallend: het bedrijf kent een prijs – de Excellence Award – toe aan medewerkers die creatief uiting geven aan de kernwaarden integriteit, openheid en respect. 8. Hilton Hotelketen Hilton heeft in Nederland van zijn bijna 1.300 diverse werknemers een hecht en collegiaal team gemaakt. Gastvrijheid staat bij de hotelketen hoog in het vaandel – ook bij medewerkers. Ook lokaal investeert Hilton veel in carrièremogelijkheden en persoonlijke ontwikkelingskansen. 9. Amgen Innovatie in geneesmiddelenonderzoek is waar biofarmaciebedrijf Amgen veel energie in steekt. Ook voor de medewerkers is de professionaliteit waarmee de multinational dat doet, merkbaar. Een organisatie met een levendige, gedeelde visie, in een setting met een sterk teamgevoel – dat is hoe werknemers het bedrijf omschrijven. 10. Novo Nordisk Ook de derde farmaceut op deze lijst heeft een passie voor zijn medewerkers. Dat er in deze sector zo veel wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling en betrokkenheid van mensen, heeft te maken met de arbeidsmarkt: de doorsnee werknemer is hoogopgeleid, kritisch en verlangt veel van zijn werkgever. Novo Nordisk, dat zich ten doel heeft gesteld diabetes uit de wereld te helpen, investeert in gezondheid, vitaliteit en zingeving. 11. Hennes & Mauritz Modeketen H&M is sterk gefocust op het stimuleren van collegialiteit en het bouwen aan teamgeest. Dat laatste is niet niets – voor een concern met veel winkelvestigingen. Toch is het een van de kernwaarden: geloven in mensen. De grote mate van diversiteit in medewerkers, de open cultuur, en de brede verantwoordelijkheid van H&M als werkgever trekt de meer dan 3.000 medewerkers aan. 12. DELA Op de lijst staan ook twee nationale bedrijven. Uitvaartorganisatie DELA is dit jaar voor de tweede keer een Europese Best Workplace in de categorie grote organisaties. De drie kernwaarden: betrokkenheid, integriteit en ondernemerschap hebben in de hele organisatie vorm gekregen. Bovendien focust de dienstverlener sterk op het bevorderen van de saamhorigheid van werknemers. 13. Lean Consultancy Group Dit Nederlandse adviesbureau heeft een unieke cultuur kunnen creëren zonder eigen kantoor. Daarvoor organiseert Lean Consultancy Group geregelde lean-dagen, waarop de medewerkers onder andere elkaar feedback geven. Het doel van het bedrijf is om het levensgeluk in Nederland te vergroten. Een opvallende praktijk bij het bedrijf is de warme douche: een medewerker gaat in een kring staan, en ontvangt van iedereen om zich heen een vrij compliment. Aanstekelijk.
Best Workplace

Meer FLOW geeft gelukkige werknemers en een hogere productiviteit voor werkgevers. Podium-auteur Brenda van der Oord legt uit hoe het werkt. 


Het wordt steeds belangrijker om op een krappe arbeidsmarkt gemotiveerde en productieve arbeidskrachten te hebben. En juist bevlogen werknemers zijn nodig voor een succesvolle onderneming. Zij zijn productiever, hebben minder gezondheidsklachten en zijn meer tevreden over hun werk en kennen een hogere vorm van loyaliteit. Positieve aspecten van werkbeleving , zoals FLOW, commitment en vitaliteit, hebben een aantoonbaar positieve impact op werkprestaties. Wil je dat werknemers plezier in hun  werk hebben en een hoge productiviteit geven, streef dan naar een baan waarin zij FLOW ervaren.  

Wat is FLOW?

FLOW is het zo intensief met een taak bezig zijn dat je alles om je heen vergeet. Je bent gericht op je doel, je voelt een golf van energie en je presteert op de toppen van je kunnen. Je hebt het idee dat je uren door kan gaan tot jouw doel bereikt is. Je ervaart een beleving van groei en/of overwinning.  Een concreet voorbeeld is dat je vergeet op de klok te kijken.

FLOW doet zich meestal voor wanneer iemand een duidelijk doel voor ogen heeft, wanneer hij een activiteit verricht die onmiddellijke feedback verschaft, en wanneer hij zijn capaciteiten volledig moet inzetten voor een uitdaging die net niet te groot is. Iemand die in FLOW is, is zeer geconcentreerd bezig, laat zich niet afleiden en ervaart een volledige betrokkenheid. Het is juist dat er-volledig-in-opgaan waardoor iemand achteraf zegt dat FLOW een gelukservaring is.

Dit begrip heeft de wetenschapper Csikszentmihalyi (1997) aan de Universiteit van Chicago geïntroduceerd en zo'n veertig jaar onderzoek gedaan. Uit zijn onderzoeken bleek dat mensen vooral gelukkig zijn als ze zich bezighouden met dingen die volledige aandacht vragen en die hen tevens uitdagen en stimuleren. Het verhogen van het aantal FLOW ervaringen is volgens onderzoek een goede manier om je arbeidsvreugde/geluksgevoel te verhogen.  

Waarom FLOW voor uw werknemers?

De kwaliteit van de menselijke ervaring is belangrijk voor het bedrijfsleven. De kwaliteit van de ervaring straalt af van de geleverde producten en diensten. Uitstraling wordt steeds belangrijker, zo niet het belangrijkste onderdeel van producten en vooral van diensten. Een manager van een marketingafdeling die plezier in zijn werk heeft, is goud waard. Mensen met plezier in hun werk belangrijke activa voor een bedrijf, zeker in deze tijd van arbeidsschaarste waarin het veranderen van baan aan de orde dag is.

Mensen  zijn de organisatie, niet een productiemiddel. Mensen hebben er behoefte aan om op een resultaatgerichte manier te worden gecoacht naar een gezond uitdagingniveau, tevreden productiviteit en plezier in het werk. Positieve aspecten van werkbeleving , zoals FLOW, commitment en vitaliteit, hebben een aantoonbaar positieve impact op werkprestaties. Het gaat om het maximaliseren van positieve emoties op het werk  in plaats van het minimaliseren van negatieve aspecten (stress) van werkervaring. Dit laatste leidt namelijk niet automatisch tot positieve emoties.

Hoe komen uw werknemers in deze FLOW?

Wanneer een medewerker in een FLOW werkt is hij op z’n productiefst. Maar hoe komen uw werknemers in deze FLOW? Van het gevoel van FLOW krijgen werknemers energie. Ze raken geïnspireerd en opgeladen en de kans is groot dat als zij flow ervaren, zij ook nieuwe ideeën krijgen. Dat energieke gevoel draagt bij aan hun geluksgevoel/arbeidsvreugde. Er is een optimale spanning en routine en zo min mogelijk stress en verveling.

Helaas worden veel mensen niet direct vervuld met gevoelens van geluk als ze aan hun werk denken!  Volgens Csikszentmihalyi zijn er drie redenen waarom mensen een hekel hebben aan hun werk:

  1. Men vindt de baan zinloos er is geen gevoel van voldoening
  2. Het werk is saai en biedt geen uitdagingen en variatie;
  3. Het werkt levert stress op.

(Geld en zekerheid blijken veel minder belangrijke factoren hierin te zijn)

Juist omdat het werk zo'n belangrijk deel van ons leven is, is het van wezenlijk belang dat deze activiteit zoveel mogelijk genoegen en beloning oplevert. Sterker nog: als managers of werkgevers hier niet voor zorgen, lopen werknemers het risico vroeg of laat last te krijgen van gevoelens van stress, gevolgd door ziekte of burn-out. Uw organisatie is dan verder van huis. Om werknemers maximaal te laten genieten van het werk is het dus belangrijk dat de werkgever  FLOW tot doel verheft. Hoewel FLOW soms een soort magische samenloop van omstandigheden lijkt te zijn,  kun je werknemers trainen om FLOW op te roepen.

FLOW kent een aantal voorwaarden die aanwezig moeten zijn voor de optimale beleving. Pas deze toe en de werknemers zullen meer FLOW ervaren.

FLOW Factor 1 = Het bepalen van het doel

Je kunt uitsluitend FLOW ervaren als je het doel kent. Doelen zijn tastbare resultaten die de werknemer nastreeft om zijn of haar  missie, visie en strategie te verwezenlijken. De werknemer moet dus zo goed mogelijk weten wat er verwacht wordt en waarom. De organisatie kan werknemers helpen met het leren opstellen van effectieve doelen.

FLOW Factor 2 = Directe en duidelijke feedback

Als het doel helder is dan is het belangrijk om (als werknemers duidelijke en directe) feedback te ontvangen. Volgens Mihaly Csikszentmihalyi zijn er drie informatiebronnen voor het krijgen van feedback:

  1. Feedback van andere mensen, in dit geval de collega’s;
  2. Feedback van het werk/ de taak zelf;
  3. Feedback afkomstig van de persoonlijke normen van de werknemer.

Intervisie, coaching en het bijhouden van gegevens over prestaties kunnen dit ondersteunen.

FLOW Factor 3 = Balans in uitdagingen en vaardigheden

Uitdagingen zijn belangrijk in het werk. Als de werknemer geen uitdaging heeft en niet de talenten benut verveelt de werkenmer zich en blijft FLOW uit. Als de uitdagingen echter te groot zijn, kunnen zij ook geen FLOW beleven. Uitdagingen die groter zijn dan ze aankunnen, kunnen leiden tot angst, stress en een burn-out.  

Organisaties kunnen FLOW-verbeteren door invoering van een persoonlijk ontwikkelingsplan, coaching of door training en scholing. De werkgever kan dus de werknemer ondersteunen bij de FLOW-factoren op het vlak van persoonlijke effectiviteit, kan de organisatie-structuur aanpassen en de verantwoordelijkheid nemen op het vlak van aansturing bij de prestatie en motivatie van werknemers.  Flow kan  onder bepaalde condities worden gecreëerd en beïnvloed volgens onderzoeker Bakker (2005).

Tot Slot

In dit artikel heb ik aangegeven dat FLOW tot betere prestaties en arbeidsvreugde leidt  in de organisatie. Medewerkers in FLOW overtreffen henzelf. FLOW is dus niet een doel op zich, maar heeft ook positieve effecten op de organisatie. Werkgevers kunnen hun medewerkers hierin ondersteunen door  meer coaching, samenwerking en collegiale banden centraal  laten staan.  Het zou mooi zijn als iedere organisatie, eventueel door middel van een cultuurverandering, een omgeving voor zijn werknemers creëert waarin FLOW mogelijk is en al het talent in de organisatie wordt benut!
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur: Drs. Brenda van der Oord is van BVDO Coaching & Training en Zelfstandig Loopbaan- en StudieCoach. Van Oord helpt jongeren en volwassenen met loopbaankeuze, studiekeuze en huiswerk en adviseert organisaties op het gebied van coaching en training. Ook aangesloten bij Magic Adventures (www.magicadventures.nl) als MAC voor het coachingstraject FLOW AT WORK voor werknemers in het bedrijfsleven en bij de overheid.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.