Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maakt u de juiste indruk – Kleding die werkt

 

Wie als vrouw de top wil bereiken, heeft met de juiste kleding en uitstraling een streepje voor. Maar tijden veranderen: zat u voorheen gegarandeerd safe met een mantelpak; tegenwoordig draait alles om authenticiteit. "Vermom je niet als een ander, maar blijf bij jezelf."

 

 

Bij een kennismaking zijn de eerste zes seconden cruciaal. Daarna heeft uw gesprekspartner een mening over u gevormd, die niet snel meer verandert. Het is dus zaak om direct de juiste indruk te maken bij een sollicitatiegesprek of een ontmoeting met sleutelfiguren. Een goede outfit vormt daarbij een belangrijk instrument. Ook voor het verdere carrièreverloop vormt kleding een niet te verwaarlozen factor. Een op de drie managers laat een eventuele promotie grotendeels laat afhangen van de kledingkeuze van de medewerker, zo blijkt uit onderzoek.

Vooral vrouwen liggen onder een vergrootglas, merkt Zabeth van Veen, eigenaar van ImagoMatch, een bureau voor kleding- en imago-advies. "Je doet het gauw verkeerd. Vaker in dezelfde kleding verschijnen valt direct op, te veel make-up oogt al snel opgedirkt en ga je te losjes gekleed, dan denkt je gesprekspartner dat je niet professioneel bent." Er wordt volgens haar op dit vlak met twee maten gemeten. "Een vrouw die verkeerde kledingkeuze maakt, wordt daar persoonlijk op aangekeken. Maar trekt een man een fout pak aan, dan wordt al snel gedacht: zijn vrouw heeft geen smaak."

 

Bloot

Er is dus werk aan de winkel voor vrouwen met ambitie. Wie in beeld wil komen voor een hogere functie moet ervaring, eigenheid en autoriteit uitstralen. Draait u al een tijd op de arbeidsmarkt mee, dan is dat met enige inspanning wel voor elkaar te krijgen. Voor vers afgestudeerden is dat een lastiger, maar niet onmogelijke opgave.

Een effen donker (mantel)pak, contrasterende kleuren, gladde, niet glimmende stoffen en zo weinig mogelijk frutsels geven een indruk van overwicht, meent Van Veen. Ook gebruik van kwalitatief goede materialen is volgens haar een must. "Als je kwaliteit aantrekt, dicht men je kwaliteit toe, ook al is het voor een paar tientjes in de uitverkoop gekocht." De ideale kleurencombinatie om autoriteit uit te stralen is donkerblauw met wit en donkerrood. Strak gekapt haar zonder veel beweging – geïnspireerd door koningin Beatrix – maken het plaatje compleet.

Wie serieus genomen wil worden geeft letterlijk zo min mogelijk van zichzelf bloot. "Een Oostblokuitstraling is niet nodig, maar over het algemeen geldt: hoe meer van het lichaam te zien is, hoe meer het afleidt van de inhoud", aldus de imagodeskundige. Dit geldt volgens haar ook voor schoenen. Een klassieke, tijdloze donkere pump met een bescheiden hakje heeft de voorkeur boven een spannende sandaal met stilettohakken. Ook een laars is in orde: vrouwelijk, maar niet te uitdagend.

 

Belevingseconomie

Tot zover de theorie. De praktijk is weerbarstig. Mensen zijn immers geen paspoppen, maar individuen met verschillende karakters, uiterlijke kenmerken en leeftijden. Een outfit moet daarop worden afgestemd. "Een 25-jarige die zich kleedt als een vrouw van 46 jaar die de top al heeft bereikt maakt zichzelf ongeloofwaardig. Je moet je niet vermommen als iemand anders", waarschuwt Van Veen.

Dit luistert momenteel extra nauw omdat de kenniseconomie langzaam plaatsmaakt voor een belevingseconomie. "Kennis is niet meer allesbepalend", meent de imagodeskundige. "Veel informatie is inmiddels ook op andere manieren verkrijgbaar. Het draait er in onze maatschappij steeds meer om wat jij daar met je eigen talent aan toevoegt, zodat meerwaarde ontstaat." Dit vertaalt zich volgens haar ook naar kleding toe. "Een eigen touch en authenticiteit worden steeds belangrijker. Denk maar aan Nike, die klanten hun eigen schoenen laat ontwerpen. Dat is typerend voor de huidige tijdgeest. Mensen willen zich steeds meer onderscheiden en overal hun eigen stempel op drukken."

 

Stijltypes

Ken uzelf, is dus het devies. Weet wat uw talenten en uw karakter zijn. En kijk in de spiegel. Hoe is uw postuur? Welke lichaamsdelen wilt u accentueren en welke liever camoufleren? En wat past bij de vorm en kleur van uw gezicht? Als hulpmiddel onderscheidt Van Veen vier stijl- en seizoenstypes (zie kader), met bijbehorende kledingstijl, kleurengamma en materialen. Ze wijst er wel op dat de meeste mensen een combinatie vormen van verschillende stijltypes en dus creatief moeten shoppen.

De grootste uitdaging is volgens de imagodeskundige om autonoom te denken. "Laat je niet te veel leiden door de mode, de smaak van vrienden of de manier waarop anderen het al twintig jaar doen. Blijf bij jezelf." Prinses Maxima en Marilène zijn daar volgens haar goed in geslaagd. Hetzelfde geldt voor prinses Laurentien, die vooral mikt op originaliteit. "Ze slaat weleens de plank mis, maar heeft wel een eigen stijl."

 

Maatpak

Van Veen drukt vrouwen wel op het hart op zoek te gaan naar een goede balans tussen individualisme en de heersende norm. "Wie denkt: ze nemen me maar zoals ik ben, slaat de plank mis. Je moet je tot zekere hoogte aanpassen aan je omgeving. Als een internationaal bedrijf verwacht dat medewerkers een (mantel)pak dragen, kunt je daar niet onderuit. Maar probeer dan wel een exemplaar te vinden dat zoveel mogelijk bij jou past." Een maatpak is in dat opzicht ideaal, meent ze. "Je kunt zelf de stof, voering en het model selecteren en er zo toch je eigen stempel op drukken." Voor wie al die aandacht voor kleding oppervlakkig vindt, heeft Van Veen nog wel een boodschap. Bezig zijn met je imago en uiterlijke presentatie is geen ijdeltuiterij, maar een vorm van effectief communiceren. Je laat zien wie je bent."

  

Ik kom eraan! Maar in welke kleding?

De bul is bijna op zak, je zit vol plannen en wil de wereld laten zien wat je te bieden hebt. Hoe geef je ondanks je gebrek aan werkervaring met je kleding onbewust de boodschap dat jij die topbaan wel aan kunt? Management Team nodigde drie bijna afgestudeerde ambitieuze vrouwen uit en liet hen door imagodeskundige Zabeth van Veen en styliste Alyssa Grift van Imagomatch een outfit aanmeten waarmee ze goed voor de dag komen.

 

Klasse met een knipoog

Wie: Ernstine van Herweden

Leeftijd: 23 jaar

Opleiding: Kunstgeschiedenis

Droombaan: Is met twee vriendinnen bezig met de oprichting van een bedrijf in kunsteducatie voor kinderen van 6 tot 12 jaar, genaamd Kaap de Kunst.

Karakter: doortastend, ondernemend en open.

Kledingstijl: zakelijk, met grappige details.

Gewenste uitstraling: professioneel, deskundig en betrouwbaar.

 

Toelichting Zabeth van Veen:

"Ernestine komt als romantisch/klassiek stijltype het best tot haar recht in kleding van goede kwaliteit, mooie materialen en een mooie pasvorm. Het is bij haar de kunst klasse uit te stralen, maar wel met een flinke knipoog. Haar schoenen zorgen voor een leuke kwinkslag. Dat past ook bij de creatieve sector waarin zij zich beweegt; dan moet je geen saai uiterlijk hebben. Veel collega's van haar in de kunstscène zijn slonzig gekleed. Dat is jammer, want deze sector is er juist om de wereld schoonheid mee te geven. Ik zou juist proberen om smaak en stijl uit te stralen. Als je wilt aangeven dat je verstand hebt van mooie schilderijen, kun je er beter te duur dan te goedkoop uitzien."

 

Stoer en toch professioneel

Wie: Laura Kamphuis

Leeftijd: 24 jaar

Opleiding: HBO Human Resource Management (HRM)

Droombaan: Als zelfstandig ondernemer bedrijven adviseren over duurzaam ondernemen, HRM en/of het nieuwe werken en zo de wereld een beetje beter maken.

Karakter: gedreven, kritisch, optimistisch en eigenwijs.

Kledingsijl: sportief, stoer en toch vrouwelijk. Niet tuttig of te lief.

Gewenste uitstraling: optimisme en gedrevenheid.

 

Toelichting Zabeth van Veen:

"Laura is een natuurlijk en sportief stijltype. Het haar moet niet te strak zitten; liever wat losjes. Ze komt het best uit de verf met stoere stoffen en mooie, frisse lentekleuren. Een klassiek pak zou bij haar niet passen: dat maakt haar te koud en te stijf en daar voelt ze zich zelf ook niet prettig bij. Laura moet wel uitkijken dat ze er niet te casual uitziet. Deze combinatie, met gilet en zwarte pantalon is wat dat betreft perfect. Het geeft een stoere, maar toch professionele indruk."

 

Autoriteit met een aaibaarheidsfactor

Wie: Maartje van den Bergh

Leeftijd: 25 jaar

Opleiding: Strafrecht

Droombaan: Ligt nog open: journalist of verder in het strafrecht (rechterlijke macht of advocatuur)

Karakter: vrolijk, ambitieus, gestructureerd en gezellig.

Kledingstijl: beetje hip, tikje casual, geen felle kleuren.

Gewenste uitstraling: verzorgd en netjes, met een knipoog.

 

Toelichting Zabeth van Veen:

"De broek en parels geven Maartje autoriteit. We hebben gezien haar leeftijd gekozen voor een hippe, glimmende broek met leatherlook. De kleur van het colbert staat Maartje goed en het fluweel heeft een hoge aaibaarheidsfactor. Bij jonge mensen is het belangrijk dat alle items nauw aansluiten. Te grote kleding -al is het maar één maat- maakt al snel lijzig. Tegelijkertijd moet je voorkomen dat alle vrouwelijke vormen zichtbaar zijn: dan raken je gesprekspartners afgeleid en het gaat ten koste van je professionele uitstraling."

 

De stijltypes

Klassiek

Uiterlijke kenmerken: chique, afstandelijke en soms een tikje arrogante uitstraling, fijne gelaatstrekken.

Voorbeelden: Prinses Gracia, Gwyneth Paltrow.

Is gebaat bij: mooie stoffen, mooie snit, bloemen, (mantel)pakken en enkele sieraden.

Mijden: goedkope stoffen, linnen of kreukkatoen.

 

Natuurlijk

Uiterlijke kenmerken: open, vaak aardige uitstraling. Heeft vaak een lang, ovaal gezicht, grote rechte neus, volle rechte lippen en vaak een uitbundige lach.

Voorbeelden: prinses Maxima, Julia Roberts.

Is gebaat bij: linnen, zwierige modellen, de combinatie stoer/vrouwelijk, natuurlijke sieraden.

Mijden: powerdress, mantelpak, stugge materialen, glim en glans.

 

Romantisch

Uiterlijke kenmerken: rond hoofd, hartvormige mond, wipneusje, veel gebogen lijnen, lieve, zachte uitstraling.

Voorbeelden: Audrey Hepburn, prinses Marilène

Is gebaat bij: mooie details, bijzondere stoffen en motieven, glans, (mantel)pakje.

Mijden: te grote kleding, broeken met rechte pijpen of jongensachte kleding, de combinatie sneakers, spijkerbroek, t-shirt.

 

Sportief

Uiterlijke kenmerken: norse of brutale, uitdagende uitstraling.

Voorbeelden: prinses Laurentien en Cameron Diaz.

Is gebaat bij: eenvoudige kleding, zonder poespas, weinig of sportieve sieraden, weinig make-up.

Mijden: (mantel)pakje, te damesachtige of romantische kleding, glitters.

Bron: Imagomatch

 

Kleurtypes

Lente: (goud)blond of roodblond haar, warm bruine en soms blauwe ogen.

Ideale kleuren: vrolijke en heldere tinten. Kleuren van de fruitschaal.

Zomer: asblond of koele kleur bruin haar, blauwe, bruin- of groengrijze ogen.

Ideale kleuren: pasteltinten, koele zachte kleuren.

Herfst: (rood)bruin haar, ivoorkleurige huid, groene of bruine ogen.

Ideale kleuren: warme kleuren, aarde- en herfsttinten.

Winter: donker(blond) haar, donkere ogen.

Ideale kleuren: managementkleuren als donkerblauw, zwart, wit en antracietgrijs en heldere koele kleuren als rood en blauwpaars.

 

Waar staan de kleuren voor?

Rood: assertief, aanwezig, machtig, opwindend

Zwart: afstandelijk, waardig, mysterieus, rebels

Grijs: conservatief, kalm, formeel

Bruin: vriendelijk, toegankelijk, nederig

Beige: vertrouwen, puur, op de achtergrond

Marineblauw: gezaghebbend, zakelijk, loyaal

Oranje: warm, vrolijk, experimenteel

Blauw/paars: rustig, bedachtzaam

Turkoois: innovatief, betrouwbaar

Geel: fris, origineel, intelligent

Roze: vrouwelijk, delicaat, inlevingsvermogen

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Donkergroen: rijkdom, milieuvriendelijk

Bron: Imagomatch