Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zet in op sociale innovatie

Nederland heeft mooie patenten op zijn naam staan, maar inmiddels gaat het bergaf met de vernieuwing in het Nederlands bedrijfsleven. De oplossing is sociale innovatie, zegt Erasmus-professor Henk Volberda.

 

Alle mooie Nederlandse innovaties en patenten ten spijt, halen Nederlandse bedrijven steeds minder omzet uit nieuwe producten en diensten. Dat blijkt uit onderzoek van Erasmus Universiteit. Bedrijven ontwikkelden in 2010 vijf procent minder nieuwe producten of diensten ten opzichte van het jaar ervoor. Dit resulteerde in een omzetverlies van bijna 3 procent.

De Erasmus Universiteit onderzocht 11.000 bedrijven en concludeert dat de aandacht voor innovatie op het laagste punt staat in vijf jaar tjid. Sectoren die meer dan gemiddeld innoveren, zijn de ICT en zakelijke dienstverlening. Erasmus noemt ze een voorbeeld voor innovatie. Achterblijvers in innovatie zijn de financiële sector en de bouwbedrijven.

Sociale innovatie uitkomst

Ondanks de verminderde aandacht voor vernieuwing van producten, neemt de aandacht voor sociale innovatie (slimmer werken, flexibeler organiseren) binnen bedrijven toe. In 2010 werd hier 12,8 procent meer in geïnvesteerd.


Deze groeiende inzet is goed nieuws. Sociaal innovatieve bedrijven presteren volgens de Rotterdamse onderzoekers beter op veel gebieden: innovatie, productiviteit en marktaandeel. Ze weten ook beter gebruik te maken van de kennis van andere bedrijven. Verder zou informeel management de innovatiedrang van werknemers ten goede komen.

 Erasmus is vóór

Erasmus-professor Henk Volberda hamert op het belang van sociaal innoveren: “Veel bedrijven proberen hun concurrentiekracht te vergroten door investeringen in Research en Development. Ons onderzoek toont echter aan dat investeringen in nieuwe managementvaardigheden (dynamisch leidinggeven), innovatieve organisatievormen (flexibel organiseren) en hoogwaardige arbeidsrelaties (slimmer werken) tot beduidend betere bedrijfsresultaten leiden in vergelijking met eenzijdige investeringen in R&D."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Daarnaast investeren sociaal innovatieve bedrijven volgens Volberda meer dan twee keer zoveel in R&D-activiteiten. "De combinatie van meer R&D-investeringen én het beter kunnen benutten van de bestaande kennisbasis zorgt voor een dubbel versterkend effect op het innovatiesucces bij sociaal innovatieve bedrijven ten opzichte van niet -sociaal innovatieve bedrijven.”

Lees ook:

Lees meer op Techbusiness:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.