Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zakendoen zonder grenzen

De wereld heeft nog steeds te maken met de bekende economische problemen. Van bezuinigingen in Europa tot een moeizaam herstel in de V.S. en van inflatiezorgen in Azië tot geopolitieke instabiliteit in het Midden-Oosten. Ondanks het huidige klimaat kan mondiale expansie van bedrijfsactiviteiten een nieuwe inkomstenbron opleveren, betoogt Podiumauteur Eduard Schaepman.

Naar verwachting zal de internationale handel vanaf 2014 sneller gaan groeien, aldus de Global Connections Trade Forecast1 van de internationale zakenbank HSBC. Deze studie stelt dat bedrijven met een internationale aanwezigheid sneller zullen herstellen van de wereldwijde economische recessie.

Internationaal zakendoen

Zakendoen wordt steeds mondialer naarmate technologie, mobiliteit en omzetkansen in opkomende markten bedrijven ertoe brengen om nieuwe markten aan te boren en nieuwe klanten te bereiken. Bedrijven die hun winstmarge willen vergroten door nieuwe kansen te benutten, kunnen hun wereldwijde operationele kosten verlagen wanneer zij bepaalde processen onder de loep nemen en bestaande processen vervangen door goedkopere.

Onderstaande belangrijke overwegingen helpen bedrijven de uitbreidingskosten te beperken.

1. Technologie breekt prijzen en grenzen af

"Nieuwe technologie ligt ten grondslag aan best practices op het gebied van regelgeving over de hele wereld", aldus Janamirta Devan, Vice President for Financial and Private Sector Development van de World Bank Group. Naarmate opkomende markten hun technologische infrastructuur verbeteren, worden het steeds meer markten waar bedrijven van over de hele wereld omzetkansen kunnen realiseren. Dankzij beschikbare technologie kan iedereen met een goed idee of product dit nu wereldwijd op de markt brengen met een kleine kapitaalsinvestering. Internet en sociale netwerken hebben de tijd die nodig is voor het verzenden en ontvangen van informatie, drastisch gereduceerd. Transacties en interacties vinden overal en zonder vertraging plaats en marketingkosten kunnen worden beperkt.

2. Minimale overhead in lokale markt

Vroeger werd lokale aanwezigheid gezien als een logistiek en financieel obstakel, maar tegenwoordig is het gemakkelijker en goedkoper dan ooit om aanwezigheid in een nieuwe markt te realiseren. Een mogelijke manier om kantoorkosten tot wel 60% te verlagen is overstappen op een flexibelere benadering van werkplekgebruik. Een bedrijf kan zonder investeringen vooraf zichzelf in elke markt vestigen via bijvoorbeeld een virtueel kantoor. Een virtueel kantoor biedt bedrijven een lokaal adres op een prestigieuze locatie waar post naartoe kan worden gestuurd en waar de telefoon wordt beantwoord in de lokale taal. Kantoorruimte en vergaderruimten kunnen worden gehuurd wanneer dat nodig is, zodat een bedrijf werkelijk ter plaatse kan zijn met minimale overhead.

3. Gemakkelijk zakendoen

In een recent rapport van de Wereldbank wordt geconstateerd dat tussen 2010 en 2012 meer landen hun arbeidsmarkt hebben hervormd, waardoor het voor bedrijven interessanter wordt om er zaken te doen. Volgens het rapport hebben regeringen in 125 van 183 onderzochte landen in totaal 245 hervormingen op het gebied van regelgeving doorgevoerd – 13 procent meer dan het jaar ervoor. Met name in opkomende markten in Afrika en Azië was sprake van verbeteringen op het gebied van bedrijfsregels, bouwvergunningen en administratieve lasten met betrekking tot de belastingregels.

Vermindering van zorgen omtrent juridische kwesties en regelgeving horen bovenaan het lijstje te staan wanneer een bedrijf overweegt een buitenlandse markt te betreden. Investeerders houden van transparante en voorspelbare regelgeving waar bedrijven wel bij varen. Lagere omzetbelastingen in bepaalde markten hebben die markten aantrekkelijker gemaakt voor buitenlandse bedrijven. Wanneer er betere handelsovereenkomsten komen, zullen nieuwe exportmogelijkheden de wereldeconomie grote impulsen geven. Met de juiste focus en commitment kunnen bedrijven succesvol opereren in de wereldmarkt. Bedrijven moeten toeleveringsketens beheren en zakendoen met de beste handelspartners, ongeacht waar deze zijn gevestigd.

Maar al te vaak beoordeelt een bedrijf zijn mogelijkheden in een vreemde markt alleen op basis van potentiële omzet. De kosten en risico's van het betreden van een nieuwe markt moeten echter ook goed worden bekeken voordat een bedrijf beslissingen neemt. Uitbreiding in andere landen brengt zeker een aantal uitdagingen met zich mee, maar met een goede planning kunnen zulke kansen zeker positieve resultaten opleveren.

1 HSBC Global Connections, februari 2012
2 Doing Business 2012: Doing Business in a More Transparent World, oktober 2011

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Nederland.  

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.