Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Workshop ‘Zoek je eigen niche!’ roert in de pijn

Als u mij de komende weken al speurend over straat ziet zwalken, denk dan niet dat ik de weg kwijt ben. Nee, het enige waarnaar ik op zoek ben, is een niche.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Zoek je eigen niche!’ is een opdracht die ik heb gekregen van
adviseur/trainer/coach Laura Babeliowsky. Strikt genomen is een niche ‘een plek in het ecosysteem waar dieren en planten de meeste voedingsstoffen kunnen vinden’, maar in Babeliowskiaans ‘een plek waar jij een competitieve voorsprong hebt’. En ‘jij’ is in dit geval de deelnemer aan bovengenoemde workshop, waarin Laura aan de hand van het Get Clients Now!-programma van C.J. Hayden vertelt hoe de zelfstandige ondernemer een klantenkring kan
vormen – en uitbreiden.
Zelfstandigen in de breedste zin des woords: op onze dag waren er onder meer een fotograaf, een harpiste, een grafisch ontwerpster, een coach voor het bedrijfsleven en iemand die ‘nog iets wil beginnen in mediation en verandermanagement’. Maar koning, keizer of admiraal: allen zullen ze te maken krijgen met de universele marketingcyclus: een pijplijn waarin de namen en adressen van potentiële klanten gestopt moeten worden, een absoluut
noodzakelijke follow-up (‘terugbellen of –mailen’), de presentatie (‘waarbij je jezelf en je product verkoopt’) en de afsluiting: het felbegeerde koopmoment.
“En iedereen heeft zo zijn eigen zwakke momente in deze cyclus,” aldus Laura.  

Etiket plakken

“Marketing is het allerbelangrijkst. Marketing betekent: vertellen dat je er bent.
Je moet ervoor zorgen dat mensen je gaan kennen en leuk vinden. Zorg daarna actief voor een follow-up. Vraag mensen of ze een nieuwsbrief van je willen ontvangen. Daarmee blijf je constant onder hun aandacht. Anders gezegd: ze komen niet meer van je af!”
Nog meer waardevolle adviezen: “Zorg dat mensen een duidelijk etiket op je kunnen plakken. Mond-tot-mond-reclame is de allerbeste vorm: het is gratis!”
En: “Visitekaartjes krijgen is veel belangrijker dan visitekaartjes geven.”
Waarna Laura de geheimen van de zogeheten koopcyclus prijsgaf. “Zorg dat een impliciete behoefte een expliciete wordt. Je kunt beter vragen stellen, dan over dingen vertellen.” En dat laatste volgens de beproefde SPIT-methode: Situatie, Probleem, Implicatie, Toekomst. Het ontbreekt hier aan ruimte om die methode tot in detail uit te leggen, maar een van Laura’s SPIT-adviezen wilde ik u toch niet onthouden. “Roer in de pijn van de klant! Maak zijn probleem
groter!” Heerlijke workshop.