Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Win klanten met de cookieswetgeving

Lang niet alle bedrijven houden zich aan de onlangs ingevoerde cookieswetgeving. Maar als u het goed aanpakt kunt u er zelfs klanten mee winnen, schrijft podiumauteur Arthur van der Wees. 

De cookieswetgeving is een uitwerking van de Wet bescherming persoonsgegevens, maar stuit desondanks op veel weerstand. Hoe meer overheidsinmenging hoe slechter we af zijn, is de algemene opinie bij veel bedrijven en hun adviserende juristen. Dat is eigenlijk wel gek, als je bedenkt dat deze wet slechts ‘handen en voeten geeft’ aan de Europese privacywetgeving die al uit 1995 stamt, en in 2011 binnen dat kader is geupdated. En het is zelfs in lijn met onze Grondwet, waarin al sinds 1814 staat dat we de persoonlijke levenssfeer moeten eerbiedigen. 

In mei 2011 hadden de Europese landen de wet moeten invoeren, alleen Engeland was hier op tijd mee. Het is de hoogste tijd dat de e-privacy in Nederland een keer geregeld wordt, maar je moet daar natuurlijk wel handig mee omgaan. Sterker nog: het is zelfs mogelijk voor een ondernemend bedrijf met website om garen te spinnen bij deze wetgeving.

Inhoud van de cookieswet

De wet bevat twee verplichtingen richting de websitegebruiker:

  1. er moet duidelijke en volledige informatie worden verstrekt aan de websitegebruiker 
  2. de websitegebruiker moet toestemming verlenen voor het plaatsen van cookies. 

De wet is onafhankelijk van de huidige stand van de technologie gemaakt en is zo breed omschreven dat alle andere technologieën die dezelfde werking als cookies hebben ook onder de wet vallen. Er is dus geen ontkomen aan, maar door bijvoorbeeld een stappenplan te volgen, wordt het gemakkelijker om je aan de regelgeving te houden en zelfs je voordeel ermee te doen.

Er zijn verschillende cookievarianten mogelijk, in hoofdlijnen: noodzakelijke, functionele, performance, advertentie/behavioral en derde partij cookies. Een stappenplan begeleidt je vanaf een cookiesaudit, waarbij je nagaat welke cookies je website gebruikt, via informeren, toestemming vragen en contact maken naar het punt waarop je onderscheidend kunt zijn: cookiesgebruik als een Unique Selling Point (USP) van je bedrijf. 

Unique Selling Point van cookies

Bedrijven zijn vrij in de manier en de mate van informatievoorziening, doordat er geen standaard model is. Alles is mogelijk mits de informatievoorziening maar duidelijk en volledig is. Daarbij is een enkele vage verwijzing naar een privacy policy niet voldoende. Deze keuzevrijheid is goed, want elke site, doelgroep, product, dienst en gebruikersgroep is immers anders en vraagt om een andere informatievoorziening.

Maar wanneer je de informatie zo transparant mogelijk weergeeft, ben je ahead of the game. Je kunt er marketing mee bedrijven door de thema’s oprechtheid en vertrouwen als USP te gebruiken; ‘de eerlijke website’, net zoals je ‘eerlijk geteelde groentes’ hebt. Als klanten weten wat een bedrijf doet met de cookies levert dit het bedrijf dus concurrentievoordeel op. Transparantie schept vertrouwen, en klanten zullen eerder geneigd zijn bij de ‘eerlijke website’ diensten en producten af te nemen.

Naleving van cookieswet

De handhaving van de Nederlandse cookieswetgeving is in handen van de OPTA. Zij heeft onder meer een rondetafelbijeenkomst gehouden met brancheorganisaties en onlangs bijna 100 overheidsinstanties erop gewezen dat zij cookies plaatsen zonder te infomeren en/of toestemming te vragen. Voorlopig lijkt OPTA vooral te onderzoeken, informeren en waarschuwen over deze wetgeving.

Het zal echter niet lang meer duren voordat OPTA ordemaatregelen gaat nemen tegen niet-naleving ervan. In de UK is privacywaakhond ICO inmiddels tot actie overgegaan door stevige waarschuwingen uit te delen aan diverse bedrijven op straffe van een boete. Tijd dus om garen te gaan spinnen bij cookie compliancy en zoveel mogelijk opt-ins te scoren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Arthur van der Wees, oprichter en managing partner van Arthur’s Legal

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.