Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Weer niet ‘aangekomen’?

Hoe zit het met de beloftes die jou aan het begin van 2012 zijn gedaan? Ben je daadwerkelijk aangekomen bij de ‘2012-Stip-Op-De-Horizon’?

Nee, niet 'aangekomen' dus door te lekker en te veel eten in de laatste dagen van het jaar, kerstdiners bij of/en met families en bekenden en mogelijk collega’s. En oliebollen en appelflappen en champagne en pinda’s en chips en ach enzovoort, en daardoor veel te veel calorieën gekregen en dan ook nog het goede voornemen stoppen met roken? Vragen om te veel kilo’s! Nee dus, niet dat soort 'aangekomen'.

De beloftes

De vraag of je aangekomen bent heeft te maken met de beloftes die jou aan het begin van 2012 gedaan zijn, de tijdens de 2012 gehouden nieuwjaarstoespraak door je directeur of afdelingsmanager of teamleider voorgehouden te bereiken doelen, de bij de in het vooruitzicht gestelde bonus te behalen resultaten. Kortom, ben jij, aan het einde van dit jaar, nu dus, terugkijkend en evaluerend en concluderend, aangekomen bij de ‘2012-stip-op-de-horizon’?

Wonderbaarlijk dat voor een heleboel mensen deze vraag helemaal niet relevant is. Aangekomen? Aangekomen? Ik ben halverwege die weg naar die stip op de horizon het ravijn in gedonderd, de afvalbak ingepleurd, afgeschreven, afgeserveerd: het ga je goed, we gaan verder zonder jou, daar is de deur, bedankt, ontslagen, bye, exit.

Het zwijgen in de nieuwjaarstoespraak

Wat heel verbazingwekkend is, is dat tijdens de nieuwjaarstoespraak nooit gerept wordt over datgene dat iedereen ziet aankomen, het schijnbaar onvermijdelijke, het alom bekende maar niet uitgespokene, namelijk dat velen van de aanwezigen niet de volgende nieuwjaarstoespraak zullen meemaken, nooit zullen aankomen bij de 2013-stip-op-de-horizon.

Wat is er zo moeilijk om in de begin januari toespraak de vervelende maar wel zo eerlijke boodschap uit te spreken: “Ik wens jullie allen een heel succesvol 2013, en in het bijzonder Jaap en Klaas en Truus, want die zullen in mei ons bedrijf noodgedwongen moeten gaan verlaten als het niet beter gaat met de omzet”.

Wat daar moeilijk aan is, is dat diegene die die toespraak houdt:

  • …zijn eigen medewerkers niet kent, dus echt niet weet wie Jaap, Klaas en Truus zijn
  • …geen idee heeft van de omzet van het afgelopen jaar, laat staan die van het komende jaar
  • …en geen tijd gekregen en genomen heeft voor het korte termijn 2013-overlevingsplan omdat het al zo slecht ging in 2012
  • …want te druk was met de lange termijn missies, visies, strategieën en Het Nieuwe Werken-storytelling-duurzaamheids-motivatie-communicatie-stip-op-de-horizon-scenario, zoals hem aanbevolen door die peperdure McKinsley consultants als 'de-weg-naar-voor-altijd-uit-de-problemen-stip-op-de-horizon.


Ook in 2013 zullen weer heel veel medewerkers (en ook managers) niet bij de voorgespiegelde eindejaar-stip-aan-de-horizon aankomen. Ook dit maal zal dat niet uitgesproken worden, maar mocht jij de euvele moed hebben om je baas tijdens zijn nieuwjaarsrede 2013 te onderbreken en recht op de man af te vragen of hij denkt dat jullie het eindejaarsfeest 2013 gaan halen, dan moet je oppassen voor de wedervraag 'Hoe heet jij ook alweer?', want dan is er een gerede kans dat jij Jaap, Klaas of Truus heet.

Veel ontslagen in 2012Pessimistisch toekomstbeeld door crisis

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door 
Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'