Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat is de meerwaarde van een manager?

De crisis zet managers onder druk. Vooral direct leidinggevenden hebben het zwaar te verduren. Welke perspectieven bieden managementtrends? Podiumauteur Maarten de Winter legt uit wat de huidige meerwaarde van managers is.

Dit zijn de nieuwe crisisspelregels voor managers: zijn de resultaten goed, dan bewijst dat, dat je overbodig bent. Als slechte resultaten voorzienbaar waren, heb je te laat ingegrepen en gefaald. Als slechte resultaten onvoorzien waren, heb je er niet genoeg bovenop gezeten. En als je er wel bovenop zit, geef je te weinig ruimte en vertrouwen. Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker. Waar jouw kansen nog wel liggen? In het verbeteren van de toegevoegde waarde per medewerker.

Het nieuwe werken

De succesvolle manager anno 2012 is zelfbewust en durft los te laten. Op tal van plaatsen is het aantal rapporterende medewerkers aan de leidinggevende enorm toegenomen. Dat kan ook, want medewerkers krijgen meer ruimte. Bovendien zie je je medewerkers minder vaak, want ze werken thuis. En je hoeft ze ook niet meer te zien, want hoe ze werken maakt niet uit, als het resultaat maar wordt gehaald. Want je hebt natuurlijk wel duidelijke afspraken gemaakt, toch? Het nieuwe werken heet dat. Bij resultaatsturing hoort vertrouwen. De wereld van de manager is weer heel overzichtelijk: leiderschap is vertrouwen geven; vertouwen geven is resultaat oogsten. Dat zouden meer managers moeten doen. Cup-a-soup!

Duidelijke afspraken, wie houdt zich daar nog aan? 

De afspraak van vandaag wordt morgen nog wel herinnerd, maar is volgende week minder waard en over een maand koop je er niets meer voor. Dus moet alles snel en overmorgen af. Het resultaat is dikwijls dat alles vastloopt, als sjoelstenen in een overvolle sjoelbak. Resultaatsturing is niet de oplossing; juist de eenzijdigheid ervan is het probleem. Onbeloofbare afspraken hollen de bestuurbaarheid uit. De productiviteitsparadox – hogere ambities, lagere productiviteit – heeft de organisatie in de greep. Resultaatsturing maakt doorgaans eerst bijziend en vervolgens slechtziend. Werkdruk wordt als symptoom op tal van plaatsten voelbaar. Om vervolgens ontkend en onderdrukt te worden. Want werkdruk is een beleving; werkdruk is voor watjes. Net als bij sjoelen zit er maar één ding op: hard rammen. De organisatie heeft niet alleen en probleem, ze is ook het probleem.

Hoe voorkom je onbeloofbare afspraken? 

Herken het patroon. Herken dat de waarde van afspraken aan inflatie onderhevig is. Deels als gevolg van onvoorziene onvoorspelbaarheid. Deels ook omdat – gedreven door ambitie – onbeloofbare afspraken worden gemaakt. Grenzen worden veronachtzaamd. Wij zijn allemaal mens met menselijke onvolkomenheden. Dat gedrag is niet altijd onwil, vaker onkunde. Hoe eenzijdiger het maakbaarheidsdenken en de resultaatsturing, hoe groter deze problemen. Bij hyperinflatie komt de formele economie volledig tot stilstand en valt uit elkaar. Bij het sjoelbaksyndroom wordt de organisatie onbestuurbaar. Dat zouden meer mensen moeten inzien.

Wat kun je doen? 

Maak de afspraakinflatie inzichtelijk, zodat de gevolgen van de huidige onvoorspelbaarheid op individueel en op team- en organisatieniveau duidelijk worden. Dat inzicht is vaak een eye-opener. Werkdruk wordt uit de beleving gehaald als de feiten onder ogen komen. Feiten zijn een belangrijke spiegel, maar niet voldoende. Besteed aandacht aan de mens in de organisatie. Hoe werken we samen? Wat beloven we elkaar? Kunnen we dat – met wat we vandaag weten – ook waarmaken? En als het morgen anders is: hoe stemmen we die veranderingen dan af? Stel deze vragen eerst voor jezelf. Je komt niet ver als je niet dichtbij begint. En bevraag vervolgens je medewerkers. Ga in dialoog. Vraag door: wat is je bijdrage, wat heb je beloofd en waar liggen de knelpunten? Wat kun je zelf doen om die op te lossen? En wat kan ik daar aan bijdragen? Daar ligt de toegevoegde waarde van de manager. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdrage:

Over de auteur: 
Dit Podiumartikel is geschreven door Maarten de Winter, econoom, organisatieadviseur en auteur van het boek 'Het sjoelbaksyndroom'. Dit boek is in de maand september met korting te verkrijgen. 

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwik
kelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.