Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom McDonalds hier niet wordt thuisbezorgd

Waarom kan je McDonald's-bestelling wel in China worden thuisbezorgd, maar niet in Nederland? 'Het zou zeer succesvol zijn.'

Er zijn 234 filialen van McDonald's in Nederland, waarvan er 145 een McDrive hebben, maar je kan van geen van deze filialen een bestelling thuisbezorgd krijgen. Wie in landen als Maleisië, Brazilië, Singapore, China of de Filipijnen woont, heeft meer geluk. In Shanghai kan je bijvoorbeeld op ieder tijdstip van de dag je Big Mac thuisbezorgd krijgen, de bestellingen worden – net als hier met pizza's – per scooter naar de klant gebracht. Waarom gebeurt dit (nog) niet in Nederland?

De markt groeit

NOG NIET IN NEDERLAND?

Dit artikel is onderdeel van een serie over diensten/producten die nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Hiervoor hebben we een lijst opgesteld met 7 dingen die hier missen:

1. McDonald's thuisbezorgd
2. Verzekeringen uit de muur
3. Drive-in pinautomaten
4. De zwevende magneettrein
5. De slimme thermostaat Nest
6. Pandora en Google Music
7. Verschillende smartphones

Tips/suggesties? Mail ons en wie weet zoeken we antwoord op de vraag waarom het er nog niet is in Nederland. Het is in ieder geval niet zo dat er hier geen markt is voor thuisbezorgd eten. Thuisbezorgd.nl is op dat gebied de bekendste partij in Nederland. Het bedrijf staat op plek 10 in de jaarlijkse Twinkle 100, een overzicht van de grootste online retailers van ons land, met een omzet van 82,5 miljoen euro. Thijs Geijer, sectoreconoom food bij ING, denkt dat de markt voor thuisbezorgd eten verder kan groeien: 'Thuisbezorgd.nl, Just Eat, Domino's en New York Pizza zijn de vier grote spelers in ons land, zij draaiden volgens Twinkle in 2011 een omzet van 150 miljoen euro, maar er zijn er veel meer. En de recentelijk aangekondigde samenwerking tussen New York Pizza en La Place laat zien dat steeds meer partijen actief worden op deze markt.'

McDonald's zou succesvol zijn

Het is ook niet zo dat de bezorgdiensten McDonald's van de markt weren, of geen interesse hebben om een Big Mac naar de mensen thuis te brengen. Jitse Groen, oprichter en ceo van Thuisbezorgd.nl, laat aan MT weten dat hij in het verleden geprobeerd heeft McDonald's als bedrijf aan zijn dienst te binden. 'Uiteraard hebben we dat geprobeerd, we zouden ze graag op onze website aanbieden. McDonald's heeft echter te kennen gegeven dit in Nederland niet te willen doen. Waarom weet ik eerlijk gezegd niet, het zou bijzonder succesvol zijn.'

Ieder land bepaalt zelfstandig

Aan de woordvoerder van McDonald's Nederland de schone taak om uitsluitsel te geven. Via e-mail meldt ze: 'McDonald’s biedt in Nederland geen bezorgservice omdat de kwaliteit van onze producten altijd centraal staan en we daar zeer hoge eisen aan stellen. Die constante kwaliteit kunnen wij niet garanderen met een bezorgservice. Ons eten is bedoeld om direct na bereiding genuttigd te worden. Op de juiste temperatuur en ook met de juiste service naar onze gasten. Wij zien niet hoe wij dit kunnen garanderen met een bezorgservice.' Op de aanvullende vraag waarom er dan wel bezorging in andere landen is, antwoordt ze: 'Dat is aan de landen zelf.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het merk mag niet gebruikt worden

Samengevat: McDonald's wil geen koude Big Mac bezorgen, niet in Nederland tenminste. Daar zal in de toekomst geen verandering in komen, mailt de woordvoerder, en ook externe partijen – zoals Thuisbezorgd.nl – krijgen niet de kans om bestellingen van McDonald's te bezorgen. 'Dat is niet mogelijk onder de naam McDonald’s of met een verwijzing naar ons merk. McDonald’s gaat zorgvuldig om met zijn merk en derhalve mag geen enkele bezorgdienst de naam van McDonald’s of een afgeleide daarvan (bijvoorbeeld Mc of Mac) in de naamgeving verwerken.' Het verklaart waarom we niets meer hebben vernomen van de drie Rotterdamse studenten die in 2012 het (inmiddels gesloten) Twitter-account MacDeliveryNL openden. 'Het merk van McDonald's is sterk, dus willen ze hun naam niet terugzien tussen kleinere aanbieders', zegt Geijer van ING.

Concurreren op mobiliteit

Is daarmee de vraag volledig beantwoord? Niet helemaal, want het is nog steeds onduidelijk waarom landen als Maleisië, Brazilië, Singapore, China of de Filipijnen wél een McDonald's-bezorgdienst kennen. Geijer denkt dat het aan het verschil in businessmodel per land ligt, en aan andere marktomstandigheden. 'Fillialen van McDonald's zitten in Nederland in de binnenstad of aan de snelweg, dat zijn geen geschikte locaties als uitvalsbasis voor thuisbezorgen. Door de bestaande infrastructuur heeft McDonald's er belang bij dat klanten in Nederland naar de restaurants toe komen. In Azië wordt juist veel eten op straat verkocht, een keten als McDonald's moet daar concurreren op het gebied van mobiliteit. De klant verwacht dat, soms kunnen ze ook niet zomaar weg van hun werkplek. Met een bezorgdienst kan de fastfoodketen in die landen voet aan de grond krijgen en marktaandeel winnen.'

Meer nog niet in Nederland?