Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verse Nokia-ceo luidt noodklok

De nieuwe ceo van telefoongigant Nokia, Stephen Elop, luidt de noodklok. Volgens de topman is Nokia 'jaren achterop' geraakt bij concurrenten Apple en Google.


In een intern memo vergelijkt Elop het Finse bedrijf met een brandend olieplatform. Het memo lekte woensdag uit via Engadget.com, dat de echtheid van het document wist te verifieren. De nieuwe topman, afkomstig van Microsoft, nam de rol van ceo in september vorig jaar op zich. “We have more than one explosion — we have multiple points of scorching heat that are fueling a blazing fire around us”, schrijft Elop in het memo. “While competitors poured flames on our market share, what happened at Nokia? We fell behind, we missed big trends, and we lost time.”

Zonder franje

Management Team publiceerde reeds in juni een artikel over de teloorgang van het concern. Tien jaar geleden was het Finse merk toonaangevend in de mobiele sector en nog steeds is het bedrijf wereldwijd de grootste. Het is echter een marktleiderschap zonder franje. Nokia zet de toon al lang niet meer, zegt Mark Kitchell, senior consultant van onderzoeksbureau IDC Benelux. “Recente modellen van het bedrijf lijken een evolutie van wat het bedrijf eerder al heeft geproduceerd. Wat Nokia echt nodig heeft is een doorbraak, een product dat de markt op zijn kop zet. Er is nog steeds geen signaal dat zo’n product er aan zit te komen.” Sterker nog, Nokia heeft tot op heden bewezen vooral een kei te zijn in het uitstellen van nieuwe modellen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

China is sneller

Hoewel nog steeds de grootste daalde het marktaandeel van Nokia in een jaar tijd van 36 naar 29 procent, meldt Gartner. Ten koste van Apple en RIM, de fabrikant van de Blackberry. Aan de onderkant van de markt, waar Nokia eens veruit het grootste marktaandeel had, wordt de Finse producent nu snel ingehaald door de Chinezen. "De Chinezen produceren sneller dan wij een powerpoint kunnen oppoetsen", stelt Elop in het memo.

Vrijdag ontvouwt de nieuwe ceo zijn strategie om het tij te keren. Plaats van handeling: Londen. 

Lees ook: