Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Uitstelgedrag manager is gebrek aan zelfwaarde

Managers die taken te lang uitstellen proberen op die manier te verdoezelen dat ze taken niet aankunnen. De betrokkenen zijn zich doorgaans niet bewust van hun uitstelgedrag.

Dat zegt professor motivatiepsychologie Willy Lens (KU Leuven). Bijzonder competitief ingestelde mensen zouden moeilijke opdrachten uitstellen omdat ze voortdurend willen bewijzen hoe goed ze zijn. Deze mensen zouden hun zelfperceptie en zelfwaarde laten afhangen van wat andere mensen over hen denken. Uitstel is in dat geval een ´self-handicapping strategy´. Als de opdracht mislukt, is dat niet langer te wijten aan de eigen te beperkte intellectuele capaciteiten, of een tekort aan ervaring, maar aan tijdsgebrek. Dankzij deze methoden hoeven ze niet voor zichzelf en de buitenwereld toe te geven dat ze taken niet aankunnen, wat minder kwetsend is voor het zelfbeeld.

Het is ook hoopvoller naar de toekomst toe waarin de taak hen misschien wel zal lukken. Als ze daarentegen de klus toch in zeer korte tijd klaren, is de gehanteerde uitstelstrategie de bevestiging hoe goed ze wel zijn.
(Vacature, Express.be)

Reageer op dit bericht

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.