Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Trends in China

Trendwatcher en marketing strateeg Peter Heshof bezocht Shanghai en Beijing. Op MT Podium deelt hij zijn observaties. Naar Ikea om te winkelen? Zo achterhaald… 


Als trendwatcher en marketing strateeg bezoek ik ieder jaar een aantal weken een nieuwe stad om mezelf te inspireren. Vorig jaar was dat New York en afgelopen juli Shanghai en Beijing. Op basis van mijn observaties en interviews heb ik een Trendreport Urban China gemaakt, waaruit ik graag een andere keer de highlights bespreek. Eerst een aantal zaken die mij opvielen in de wondere wereld China.

# Chinezen benutten Ikea beter

Jawel ook in Shanghai zit de blauw gele Zweed. Ik ben echt onder de indruk hoe zij wereldwijd vast houden aan hun zelfde winkel Heeft u al gehoord van MT's Business Trip naar Shanghai en Beijing? Lees er alles over op mt.nl/china.lay-out, Billy boekenkasten en Zweedse balletjes. Alleen maken de Chinezen wel veel beter gebruik van wat Ikea ons te bieden heeft. Zo gaan op zaterdag hele families naar Ikea om in een van de vele showrooms gezellig samen te komen, koffie te drinken en samen te eten. En als moeders even een tukje wilt doen is het maar een klein stukje lopen naar zo’n heerlijk Sultan matras. Doordeweeks grijpen anderen hun kansen, zoals jongeren die er studeren en bedrijven die er gratis vergaderen aan de Bjursta eettafel. Je snapt zeker al waar ik mijn volgende brainstorm sessie houd.

# De kunst van het kopiëren

Chinezen zijn meesters in het kopiëren. Niet alleen van westerse luxeproducten maar onlangs was in het nieuws dat in China 3 Apple stores en een Ikea store precies waren nagemaakt, inclusief die te kleine potloodjes van Ikea. Slecht zou je zeggen, een foute manier om snel geld te verdienen. Maar kopiëren heeft in China ook een andere betekenis dan in het westen. In China is kopiëren ook een kunst, vertelde een vriend die historicus is. Het precies namaken van een porseleinen schaal of het eindeloos kalligraferen is een verering aan je voorouder. Kopiëren is geen zonde, maar juist een deugd in China.

# Extra centimeters tellen wel

Chinezen hebben een voorliefde voor lang en hoog. Chinezen willen geen huis met een voor- en achtertuintje maar een High-rise appartement. Ze rijden graag in extra centimeters. Speciaal voor de Chinese markt produceert Audi de A6 L een verlengde Audi A6 met 96mm extra. Ook voor vrouwen is lengte essentieel. Als je op Monsterboard zoekt naar een nieuwe medewerkster, wordt eerst gevraagd ‘ hoe lang moet ze zijn’ ? Op dating sites is lengte ook een van de belangrijkste zoekcriteria. Als je helaas niet groot geschapen bent, eindig je meestal als schoonmaakster op straat. Maar er zijn wel hulpmiddelen zo kun je in China een leg-stretching operatie ondergaan voor slechts 10.000 euro!

# Liefde voor status

Chinezen laten graag zien dat ze succesvol zijn. Ze kopen westerse luxe producten zoals merkkleding, tassen, horloges en Duitse auto’s om te pronken. En als je echt rijk bent kies je voor een BMW made in Germany, die voor wat exra euries verscheept wordt vanuit München, dan dezelfde BMW made in China. Ook zijn Chinezen dol op onze Europese wijn, ze kopen graag in Europa op veilingen de bijzonderste wijnen op. Zo hoorde ik dat zelfs een lege fles Petrus 100 euro waard is. Omdat ze deze gewoon weer vullen en opnieuw verkopen voor vele extra euries, want ja kopiëren is een deugd.


Ik heb nu wat leuke en grappige kanten van China gedeeld, maar uiteindelijk ben ik het meest onder de indruk van de modernisering en consumenten trends in China, daarover vertel ik graag in een volgende bijdrage.
 

Over de auteur:
Peter Heshof is oprichter van buro BLOOM. Heshof gebruikt zijn trendinzichten om marketingvragen te beantwoorden. Zijn werkvelden zijn trendwatching, positionering, innovatie en communicatie voor klanten als Unox, Andrelon, Conimex, Bertolli, Dr.Oetker, Koopmans, Rabobank, Robeco, Agri retail, Albert Heijn, Eneco en en Ziggo.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'