Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Technologywatch – GPS is goud waard

Sinds GPS met uw mobieltje praat, weet uw smartphone waar u bent. Dat opent talloze businesskansen. Want onze coördinaten veranderen met de minuut. En als coördinaten veranderen, veranderen behoeften.

In het winkelcentrum zijn uw behoeften anders dan in de auto. Of thuis. Of op het werk. Tijdens de lunchpauze. Bij de koffieautomaat. Onderweg. Net voor een zakelijke afspraak. Waar we onze boodschappen doen, tegen wie we praten, wat we lezen, waar we naar zoeken, waar we heengaan – alles verandert als de locatie verandert.

Ook het tijdstip speelt een rol bij die veranderende behoeften. Op het Leidseplein in Amsterdam heeft u om negen uur 's ochtends vermoedelijk een andere behoefte dan om negen uur 's avonds. In de ochtend bent u bijvoorbeeld op zoek naar de juiste ontbijtgelegenheid, in de avond naar de hipste kroeg. Of het beste optreden. Ja, zelfs het gezelschap waarin u verkeert, kan bepalend zijn. Ben je met collega's, je baas, je partner of met je moeder? Met de een doe je nou eenmaal andere dingen dan met de ander.

Positie bepalen

Dankzij GPS weet uw smartphone waar u bent. Het Global Positioning System is de commerciële naam voor een wereldwijd satellietplaatsbepalingssysteem dat in 1967 werd ontwikkeld voor gebruik door de Amerikaanse strijdkrachten. Met de ontvangst van minimaal vier van deze satellieten kan een GPS-ontvanger zijn positie op aarde bij benadering (lees: op een paar meter nauwkeurig) bepalen. Het GPS-systeem is 24 uur per dag in bedrijf, nagenoeg overal ter wereld bruikbaar en werkt onder alle weersomstandigheden.

GPS gebruikt inmiddels 32 verschillende satellieten die elk in een van de zes banen om de aarde cirkelen. De banen zijn zodanig samengesteld dat vanaf elke plaats op aarde altijd minstens vier satellieten waarneembaar zijn.

Een beetje smartphone is inmiddels in staat met GPS te communiceren. Daarmee weet uw smartphone dus waar u bent en is de weg vrij voor location based services: handige applicaties die u op locatie helpen of van informatie voorzien.

Lezers die al wat langer meegaan denken dan misschien aan WAP (Wireless Application Protocol), de methode om webdiensten via GSM aan te bieden. WAP was eind vorige eeuw een tijdje in zwang, maar is vanwege de onnauwkeurigheid van het systeem en de onvolwassenheid van de hardware, nooit goed van de grond gekomen.

Applications

De huidige smartphones (zoals de iPhone en de BlackBerry) zijn dankzij GPS een stuk nauwkeuriger en bieden qua interface en gebruiksvriendelijkheid veel meer mogelijkheden. En dat plaveit de weg naar vele handige applicaties.

Zo ontwikkelde ING recent een smartphone-applicatie (afgekort: app) waarmee je kunt zien waar er in je buurt een geldautomaat is. Je zet de camera aan, draait een rondje en op je scherm verschijnen de locaties van geldautomaten en de afstand ernaar toe.

Google introduceerde recent MyTracks, een applicatie die je hardloopprestaties meet en bijhoudt. Een analysetool toont je snelheid en je progressie. Het traject dat je aflegde kun je bekijken en delen met anderen via Google Maps.

iPhone-gebruikers kennen misschien WhosHere, een app die de omgeving waar je bent scant op andere gebruikers van de applicatie en hen met jou laat chatten.

TrainYourPhone is een iPhone-app die de iPhone traint ‘op stil' te gaan op bepaalde GPS-locaties. In je favoriete bioscoop of in de vergaderzaal van je bedrijf hoef je je telefoon dan niet meer op stil te zetten. Een keer instellen en de iPhone weet op basis van hoogte- en breedtegraad wanneer zijn mond te houden.

Grote toekomst

Met de komst van dit soort leuke en handige apps groeit het gebruik. Nederlandse cijfers zijn (nog) niet voorhanden, Amerikaanse wel. Volgens onderzoeksbureau Nielsen is 71 procent van de Amerikanen van plan dagelijks ‘enige vorm van mobiele data service' te gaan gebruiken. Van de mensen die al over mobiel internet beschikken, is 55 procent van plan het gebruik van mobiele dataservices te gaan vergroten. Nielsen concludeert dan ook: ‘het mobiele platform wordt steeds meer een deel van het dagelijks leven.'

Ook Nederlander Raimo van der Klein voorspelt een grote toekomst voor locatiegestuurde mobiele services. Van der Klein is een van de oprichters van SPRX Mobile, een bedrijf dat dergelijke applicaties in opdracht van derden ontwikkelt. "Succesvol zijn die applicaties die rekening houden met de persoonlijke context waarbinnen de service wordt gebruikt", stelde hij een paar weken geleden tijdens een congres voor mediamensen. "Denk daarbij aan de activiteitgeoriënteerde context: wat ben je aan het doen? Of de sociale context: met wie ben je? De fysiologische context: wat is je hartslag, je temperatuur, je beweging? De omgevingscontext: in wat voor omgeving bevind je je? En natuurlijk de mentale context: hoe voel je je? Ze kunnen allemaal bepalend zijn voor je behoefte. En behoeftes kweken applicaties."

GPS- concurrent: Galileo

Omdat GPS volledig in handen is van de Amerikanen, werkt Europa aan een eigen, nauwkeuriger satellietnavigatiesysteem onder de naam Galileo. Galileo is het Europese civiele globale satellietnavigatiesysteem dat gebouwd wordt door de Europese Unie (EU) in samenwerking met de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Galileo staat gepland per 2013 wereldwijd operationeel te zijn en kan vanaf dat moment door iedereen gratis in gebruik worden genomen voor tijdreferentie- en navigatiedoeleinden.

Naast een ongeëvenaarde kwalitatief hoogwaardige gratis open service, zal Galileo extra kwaliteit beschikbaar stellen in de vorm van commerciële value added services.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bij het ontwerp van Galileo is gedacht aan millimeterpositiebepaling. Daarmee is het systeem vele malen nauwkeuriger dan GPS. Ook de dekking van het sattelietsignaal is bij Galileo beter dan bij GPS.