Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Technologywatch – Augmented reality

Om je heen kijken en zien welke huizen te koop staan, waar de dichtstbijzijnde pin is, hoe goed dat restaurant is en wie al die mensen om je heen zijn? Het is allemaal mogelijk, dankzij augmented reality.

U heeft het misschien niet in de gaten, maar elke keer als u op zondagavond Studio Sport inschakelt, komt u in aanraking met augmented reality. Die rare reclameborden naast het doel gezien, waar spelers soms dwars doorheen lijken te lopen? Dat is er een typisch staaltje van.

Erger u er vooral niet aan, want volgens kenners staan we pas aan de vooravond van de revolutie. Augmented reality is hot en happening. Vooral sinds een paar maanden geleden het Nederlandse product Layar op de markt kwam, is de hype groot. Zelfs het NOS Journaal stond in de rij om de vinding te laten zien: een applicatie voor Android-telefoons, waarmee je met je mobiel de omgeving verkent en tegelijk informatie kunt krijgen, bijvoorbeeld over de dichtstbijzijnde pizzeria of pinautomaat. Ander bekend voorbeeld: u loopt langs een huis met een ‘Te Koop'-bord, brengt dat bord in beeld van uw mobiele telefoon en – woesj – in no-time krijgt u prijs en details van de woning voorgeschoteld, met contactgegevens van de makelaar. In televisiespotjes kunnen we ook al kennis maken met een andere toepassing: sta voor een restaurant en lees niet alleen de menu's, maar ook de recensies. Internationaal is een ander voorbeeld vermaard: het programmaatje van zonnebrillengigant Ray-Ban waarmee je met behulp van een webcam zonnebrillen op je eigen hoofd kunt projecteren.

Stuk voor stuk leuke toepassingen, zeker voor liefhebbers van gadgets en nieuwe media, maar is het meer dan een gimmick? Gaat augmented reality ook echt het dagelijks leven van iedereen penetreren? Het simpele antwoord is: ja. Er is gewoon zó veel mogelijk, in reclame, toerisme, entertainment, onderwijs, om maar wat te noemen, dat de ‘verrijkte werkelijkheid' de komende jaren welhaast onontkoombaar zal zijn. Augmented reality is een perfect middel voor demonstraties en animaties. Interieurarchitecten kunnen suggesties doen in beelden, die klanten uploaden en in hun eigen kamer projecteren. Leveranciers van allerhande apparatuur bieden nu al instructies aan consumenten door een virtueel poppetje verschillende onderdelen en gebruiksmogelijkheden aan te laten wijzen. In de Verenigde Staten kunt u nu al uw postzending tonen voor de camera van uw mobiel, waarna USPS (de Amerikaanse posterijen) u de juiste maat doos voor uw zending laat kiezen.

Geld verdienen

De vraag is natuurlijk wel: gaat iemand er ook geld mee verdienen, met al die door de computer toegevoegde realiteiten? Daarover zijn de meningen scherper verdeeld. Carl Mangold, marketeer en columnist bij reclameweekblad Adformatie, is bijvoorbeeld nog niet overtuigd. "Zodra het nieuwtje eraf is, besef je dat je vele malen handiger en effectiever met Google Maps, of met andere location based services, naar objecten kunt zoeken op bepaalde plekken. Dus dan zakt die doorkijktelefoontjeshype midden volgend jaar wel weer in, en verlaten Layar en kornuiten met stille trom het mediaslagveld."

Sommige criticasters vergelijken augmented reality al met Second Life: aanvankelijk goed voor het uitroepen van verbazing over zoveel technisch vernuft en zo'n hoog innovatief gehalte, maar uiteindelijk niet meer dan een speeltje, dat commercieel niet levensvatbaar te maken blijkt.

Maar de kant van de believers is vooralsnog drukker bevolkt. Onder hen is bijvoorbeeld Robert Rice, die half september tijdens de eDay in Rotterdam aan 1.500 mensen de AR-revolutie verkondigde. "Data wordt gevisualiseerd. Het komt eraan, de vraag is alleen wanneer, hoe snel en of het goed wordt gedaan. Dit wordt allemaal gedreven door mobiel."

Rice verwacht dat rfid-codes, de opvolger van de vertrouwde streepjescode, de link zullen gaan leggen tussen de realiteit en alle informatie die beschikbaar is in databanken. Al is het daarvoor natuurlijk wel noodzakelijk dat ook de hardware standaardiseert. Maar de AR-profeet ziet genoeg nieuwe businessmodellen. "Er zijn nieuwe manieren om met een merk in contact te komen, het merk kan op verschillende manieren in geld worden omgezet." Hij schetst het voorbeeld van een Starbucks-medewerker die een Starbucks-klant voorbij ziet lopen en hem – dankzij de informatie uit een augmented reality-toepassing – als zodanig herkent en een kop koffie aanbiedt. "Zo kun je nieuwe relaties opbouwen en de exposure van je merk vergroten. De klanten vertellen het dan weer verder", aldus een enthousiaste Rice.

Over een paar jaar, voorspelt hij, lopen we misschien wel allemaal met speciale contactlenzen in. Dan is een mobiel niet eens meer nodig en zien we allerlei extra informatie meteen voor ogen. Het maakt het woord contactlenzen in elk geval wel heel letterlijk.

Bekende gezichten

Augmented reality biedt niet alleen mogelijkheden om meer te leren over de gebouwen om je heen, maar ook over de mensen die je tegenkomt. Gekoppeld aan de steeds betere mogelijkheden van gezichtsherkenning, zou het zomaar zo kunnen zijn dat je straks maar je mobieltje op iemand hoeft te richten en vervolgens zo met diens profielen op internet wordt verbonden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afgelopen voorjaar meldde WieOwie.nl in een persbericht dat je voortaan maar een foto hoeft up te loaden om meer informatie van een persoon te krijgen. Dat bericht verscheen echter op 1 april. Maar het is inmiddels realiteit: in Zweden is The Astonishing Tribe (Tat.se) vergevorderd met gezichtsherkenning. Het programma Augmented ID zoekt bij iemands foto de data op bijvoorbeeld LinkedIn.

Is dit kansrijk, of juist gevaarlijk? Zoals gebruikelijk met nieuwe technologie: beide. TNO ontwikkelde voor de politie op basis van gezichtsherkenning al de mogelijkheid om in bijvoorbeeld een horde voetbalsupporters reeds bekende hooligans te traceren. Wie als bedrijf kansen wil zien, verzint een positieve toepassing, van de kapper die roodharigen korting aanbiedt tot de kledingwinkel die voorbijgangers met flaporen oorwarmers aanprijst.