Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tapijtleverancier van de topclubs

Met een scherp oog voor innovatie en hergebruik wekte tapijtfabrikant Desso de interesse van Tarkett. Na de overname ligt de wereld open.

Manchester United, Paris Saint Germain, Bayern Munchen. Zomaar drie topclubs die de verhitte discussie rondom kunstgras een eigen wending hebben gegeven; met de GrassMaster-techniek van het Nederlandse Desso. Ook op het WK in Brazilië afgelopen zomer werd gespeeld op het door de Nederlanders versterkte gras. ‘We injecteren om de 2 centimeter vezels in de bodem waarlangs de graswortels 18 centimeter diep groeien. De grasmat wordt daardoor steviger, beter, en er is vier keer langer op te spelen dan op een gewone grasmat’, zegt Alexander Collot d’Escury, ceo sinds 2012. Géén kunstgras, maar wel véél beter dan gewoon gras. Het tekent de innovatiedrift van de bijna 85 jaar oude tapijtfabrikant uit Waalwijk.

Leefomgeving verbeteren

Die innovaties zijn voor een groot deel gericht op een betere leefomgeving. Zo houdt Desso’s AirMaster-tapijt fijnstof tot wel acht keer beter vast dan andere typen vloeren. Ook zet het bedrijf sterk in op hergebruik. ‘Wij noemen dat cradle-to-cradle. Dat begint met het gebruik van zuivere materialen, die tijdens fabricage en levensduur de gezondheid en de omgeving niet mogen belasten. En het eindigt met het innemen van oud tapijt waarvan zoveel mogelijk materialen opnieuw gebruikt worden. De backing van ons akoestische tapijt SoundMaster is een goed voorbeeld van zulke upcycling, met 80 procent gerecycled materiaal uit oude petflessen.’

Verzelfstandiging

Volgens Collot d’Escury is die scherpe keuze van het bedrijf te danken aan de verzelfstandiging in 2007, toen Desso samen met investeerder NPM Capital werd losgeweekt van de Amerikaanse moeder Armstrong. ‘We hebben toen de visie ontwikkeld: we verkopen tapijt, maar we verkopen in de eerste plaats gezondheid en welzijn.’

Energie besparen

Maar Desso’s innovatie gaat verder dan gezondheid alleen, benadrukt de ceo. Zo is er bijvoorbeeld ook tapijt dat licht beter reflecteert, zodat minder lampen nodig zijn, en dus bespaard wordt op energie. En luchtvaartmaatschappijen profiteren van lichtgewicht tapijt dat de brandstofrekening van vliegtuigen omlaag brengt.

Design als speerpunt

Ook design is een speerpunt. Samenwerkingen met ontwerpers en kunstenaars als Marc Mulders, Hella Jongerius en Marcel Wanders helpen de naam Desso bij het grote publiek onder de aandacht te brengen. Ook verbond het bedrijf zich aan het spectaculaire, 200 vierkante meter grote wandtapijt dat de nieuwe entree van het Stedelijk Museum siert. Petra Blaisse ontwierp het, Desso fabriceerde het. Bekijk hier het wandtapijt:

 

Het past allemaal in de snelle expansiestrategie van het bedrijf. Tussen 2007 en 2013 groeide het marktaandeel in
Europa van 15 naar 27 procent. En de winstgroei de afgelopen 2 jaar was ook ‘enorm’, zegt de huidige ceo.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sterker in Amerika en Azië

Niet zo vreemd dus dat de Franse branchegenoot Tarkett onlangs een begerig oog liet vallen op Desso. Enkele weken geleden is de overname daadwerkelijk aangekondigd. Collot d’Escury, die mede-aandeelhouder was, ziet er het voordeel wel van in. Nu Desso binnenkort onder de vleugels van moeder Tarkett valt, kan het sterker worden op de markten waar het tot nu toe minder prominent aanwezig was, zoals de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en Azië. Tarkett zit vooral in harde vloeren. Ook dat is een pluspunt, zegt Collot d’Escury. ‘Samen kunnen we klanten voortaan een breed aanbod doen, met onze en met hun producten.’

De overname van Desso door Tarkett is een van de beeldbepalende deals van 2014 in de BV Nederland. Bekijk hier nog 8 andere markante overnames uit het afgelopen jaar: