Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stuur werknemers op vakantie voor hogere productiviteit

Amerikaanse bedrijven sturen werknemers met duizenden dollars op vakantie. De voorwaarde? 'Disconnect.'

Een briljant idee, zo noemt Bart Lorang, ceo van het Amerikaanse FullContact, zijn vrijetijdsbeleid. Lorang ziet zijn werknemers zo graag op vakantie gaan dat hij ze maar liefst 7.500 dollar vakantiezakgeld belooft. Om het te krijgen, moet er aan drie voorwaarden voldaan worden. In de eerste plaats moeten werknemers daadwerkelijk op vakantie gaan en niet stiekem thuis blijven om het geld te incasseren. Regel twee: ‘You must disconnect’, want altijd verbonden zijn, is volgens Lorang ongezond. En nummer drie: er mag tijdens de vakantie absoluut niet gewerkt worden.

To disconnect

Dat laatste vindt softwarebedrijf Moz.com overdreven. ‘Als er een e-mail wordt beantwoord of een server opgestart, zullen we het beloofde geld niet weer intrekken.’ Afgezien daarvan, treedt Moz graag in de voetsporen van FullContact. Het bedrijf belooft medewerkers een vakantievergoeding van 3.000 dollar, bedoeld om ‘tijd te nemen om te doen waar ze blij van worden samen met vrienden, familie of wie dan ook’. Kosten van mede-vakantiegangers worden ook vergoed door Moz. Het doel? ‘To disconnect’. Ook huizenverhuursite Airbnb geeft zijn werknemers 2.000 euro om op reis te gaan.

Beter presteren door vakantie

Waarom is het nemen van vakantie noodzakelijk? Energiegoeroe Tony Schwartz gelooft heilig in het nut van vrije dagen. 'Vaker op vakantie gaan zorgt voor meer productiviteit, een betere werkprestatie en is ook nog goed voor de gezondheid', zo betoogde hij vorig jaar in zijn blog in de New York Times. Om te illustreren hoe bevorderlijk een vakantie voor de bedrijfsresultaten kan zijn, haalt hij een intern onderzoek van Ernst & Young uit 2006 aan. Elke extra tien uur die de EY-werknemers aan vakantie opnamen, zorgden voor 8 procent hogere prestaties. Regelmatige vakantiegangers hadden daarnaast opvallend minder neiging om het bedrijf te verlaten.

Ongelimiteerde vakantiedagen

Een bedrijf als Netflix is al langer bezig het opnemen van vakantiedagen te stimuleren. Zo introduceerde het bedrijf in 2004 een ongelimiteerd vakantiedagenbeleid. Netflix-medewerkers kunnen zo veel vakantie opnemen als ze maar willen, legt corporate communication director Joris Evers uit. Maar let op, wie nooit op de werkvloer verschijnt, zal geen lang dienstverband hebben. Evers: ‘Het gaat om vrijheid en verantwoordelijkheid en mensen behandelen als volwassenen.’

‘Geniet van het leven’ als wervingsmiddel

Deze ongelimiteerde vakantiedagentrend is gevolgd door internetbedrijven als Ask.com en Automattic, ontwikkelaar van WordPress. Zij lichten hun beslissing toe door uit te leggen dat zij succes afmeten aan de resulaten die hun mensen behalen en niet aan de hoeveelheid tijd die ze vrij nemen om ‘te genieten van het leven’. Als uitnodigende en vooral wervende perk of the job probeert Automattic toekomstige werknemers bijvoorbeeld te lokken met de belofte dat er bij hen alle ruimte is ‘voor vakantie, om interesses te volgen en om tijd door te brengen met familie en vrienden’.

Meer tevreden en meer betrokken

Ook een recent onderzoek, Vacation’s Impact on the Workplace van de Amerikaanse Society for Human Resource Management, bejubelt het effect van vakantie. Volgens 74 procent van de ondervraagde HR professionals zou het leiden tot meer werktevredenheid, 72 procent bevestigt dat werknemers meer productief zijn na een vakantie, 69 procent noemt een hoger prestatieniveau en 67 procent gelooft dat werknemers door meer vakantie een hogere betrokkenheid voelen bij hun werk.

Career suicide

Toch bestaat er bezorgdheid dat een ongelimiteerd vakantiedagenbeleid juist zal leiden tot het nemen van minder vakantiedagen. MIT-hoogleraar Management Lotte Baileyn waarschuwt dat ‘het idee van ongelimiteerde vakantiedagen in theorie prachtig klinkt, maar dat in de realiteit less is more geldt. Te veel keuze werkt beperkend en verwarrend.’ Want hoeveel vakantiedagen kan je opnemen, zonder career suicide te plegen?

Nederlanders laten werk makkelijk los

Nederlandse werknemers hebben overigens geen moeite met het opnemen van vakantiedagen. Uit een recent onderzoek, in opdracht van Expedia wereldwijd uitgevoerd, blijken Nederlanders van de 25 vakantiedagen die ze gemiddeld krijgen er 21 op te nemen. Ook met ‘disconnecten’ lijken ze weinig moeite te hebben. 56 procent van de Nederlandse werknemers checkt tijdens hun vakantie wel eens zijn of haar werk- of voicemail. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Fransen, waarvan 93 procent – het hoogste percentage binnen Europa – zijn werk tijdens vakantie maar niet kan loslaten.

Het snelst ontspannende volk

66 procent van de Nederlanders voelt zich bovendien direct ontspannen op vakantie. We zijn daarmee het snelst ontspannende volk ter wereld. De reden? Volgens het onderzoek voelen 62 procent van de Nederlandse werknemers zich gesteund door hun baas. Hierdoor zitten ze heel wat minder ongemakkelijk en zenuwachtig op het strand. En zo kunnen ze alle vruchten van het nemen van vakantie plukken: ontstressen, weer opladen en beter presterend terugkeren achter het bureau.

Meer over gezond ondernemen?

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.