Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Stratego voor vrouwen

> Stratego voor vrouwen > Gender Dynamics > Ouderkerk a/d Amstel > 495 euro > Eindoordeel: 7,5

Een aantrekkelijke naam voor een cursus bedenken lijkt eenvoudiger dan het is. ‘Hoe maak ik opleidingsplannen’, ‘Omgaan met mijn leidinggevende’: de inhoud van workshops met dit soort namen is duidelijk, maar de naam inspireert niet. Dat kan niet gezegd worden van de workshop ‘Stratego voor vrouwen’. Het lastige van prikkelende namen is echter dat ze een grote belofte inhouden die vaak moeilijk waar te maken is. Hoe kunnen vrouwelijke managers het spel aan de top meespelen met hun mannelijke collega’s, daar draait het om. ’s Ochtends worden verschillen tussen mannen en vrouwen behandeld. Een Amerikaans onderzoek op video toont twee beste vriendjes en twee beste vriendinnetjes die de opdracht krijgen een stoel mee te nemen en in een kamer neer te zetten om vervolgens elkaar iets te vertellen. Bij de jongetjes blijkt het een vast patroon in alle leeftijdsgroepen dat ze naast elkaar gaan zitten en hun verhaal doen zonder elkaar aan te kijken. De meisjes kijken elkaar aan en hebben veel meer contact. De herkenning onder de cursisten is groot. “Mannen opereren langs de as ‘hiërarchie en gelijkheid’, terwijl vrouwen langs de as ‘nabijheid en afstand’ opereren,” zeggen cursusleidsters Marianne van der Pool en Elisa de Groot. Mannen en jongens concurreren voortdurend met elkaar om de rangorde te bepalen terwijl vrouwen juist gelijkheid en samenwerking zoeken. Een voorbeeld uit hetzelfde onderzoek over een jongetje dat aan zijn vriendjes vertelt dat hij een weekendje naar Disneyland gaat, verduidelijkt een en ander. Een ander vriendje probeert hem te overtreffen door te zeggen dat híj een hele week naar Disneyland gaat. Maar tegen het derde jongetje uit de groep kan niemand op: hij deelt zijn vriendjes mee dat hij gaat verhuizen naar Disneyland. Het inspirerende ochtendprogramma maakt de cursisten nieuwsgierig naar de middagsessie, en daarom is de teleurstelling groot als blijkt dat de workshop na de lunch als een nachtkaars uitgaat. Het idee is goed: om zich bewust te worden van hun plek in de organisatie, tekenen de cursisten op een groot vel hun positie binnen hun eigen bedrijf en het krachtenveld eromheen. Maar de uitwerking is slecht. De deelnemers bespreken de oefening in groepjes, maar het is weinigen duidelijk wat nu precies de bedoeling is. Een rondje ervaringen uitwisselen zet ook geen zoden aan de dijk. Hierdoor blijft een beetje in de lucht hangen hoe vrouwen dat stratego-spel moeten spelen. En dat was wel waarvoor deze deelnemers gekomen zijn. Een topochtend die een rapportcijfer 8 verdient, helaas gevolgd door een mager middaggedeelte dat een krappe 6 waard is. De cursus wordt dit jaar nog een keer georganiseerd. Tip voor geïnteresseerden: dring aan op een betere middagsessie.

Oordeel van de cursisten

Janny van den Berge (42), hoofd facilitair UWV, Amsterdam
“Ik had al eerder een training leiderschap voor vrouwen gedaan, dus het was voor mij veel herhaling. Maar die reflectie is goed: in je managersrol verzand je toch weer snel in de dingen van alle dag.”

Margreet Algera (44), hoofd jeugdgezondheidszorg GGD, Zwolle
“Ik vond de groep te groot, daardoor liepen we meteen achter op schema. De cursus vond ik redelijk oppervlakkig. De meerwaarde voor mij is dat ik andere mensen heb ontmoet met dezelfde vraagstukken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maria Jonasson (32), hr advisor ABN Amro, Amsterdam
“De uitwisseling van ervaringen met andere vrouwen vond ik nuttig. En het bewust worden van krachtenvelden binnen een organisatie, dat was een eye-opener.”

Saskia van der Meij (39), adviseur concernmanagementontwikkeling Rabobank, Utrecht
“Ik ben verrijkt met nieuwe inzichten. Maar de middagsessie, met de krachtenveldanalyse, daar had meer tijd voor ingeruimd kunnen worden.”