Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Schaf de communicatieafdeling af”

"Weg met de communicatieafdeling in uw bedrijf. Dat komt de communicatie alleen maar ten goede en iedereen wordt er beter van", zegt Birgitta van Loon, communicatiespecialiste. Een zeer opmerkelijke uitspraak voor iemand die zelf in de communicatie werkzaam is.

Volgens van Loon functioneren communicatieafdelingen niet: "Communicatieafdelingen zijn heuse instituten geworden. Daardoor worden de medewerkers gereduceerd tot beperkte schakels in een groter geheel. Ze durven zichzelf niet meer te zijn, worden onzeker en zijn op den duur vooral bezig met het instandhouden van hun eigen status en bestaansreden. Bovendien zie je in grote organisaties vaak dat communicatieafdeling vaak een mistlaag optrekken rond de CEO, waardoor die moeilijk bereikbaar wordt voor andere medewerkers of journalisten."

Een ander probleem is dat communicatieafdelingen vaak worden beschouwd als een speeltje van de baas en management. "Zij bedenken iets en vervolgens mag communicatie het produceren en verspreiden. Als te vaak is de afdeling ook een soort vuilnisbak, waarin alles wordt gedumpt waarvan men niet weet wat ermee gedaan moet worden", zegt van Loon.

Van Loon heeft zelf ook jarenlang op communicatieafdelingen gewerkt en weet dat het er niet altijd even goed en efficiënt aan toegaat. Van Loon: "Communicatiemensen mogen bijvoorbeeld zelden meer informatie naar buiten uitdragen dan de standaardantwoorden die door de baas zijn bepaald. Echt iets toevoegen van zichzelf is er niet bij, ze hebben bijna geen macht. Ik denk dat het juist belangrijk is om de werknemer wél zijn eigen waarde te laten spreken. De baas kan zich dan ook beter ontwikkelen doordat hij een open relatie heeft met zijn communicatiemensen én hij kan leren van hun kritiek. Jammer genoeg zijn er weinig leidinggevenden die daarvoor open staan."

Door al die scheefgegroeide praktijken krijgen communicatiemensen volgens van Loon weinig kansen om zichzelf te ontplooien en andere medewerkers in de organisatie krijgen niet de kans een rol van betekenis te spelen bij de communicatie. "Terwijl ze dat wel moeten kunnen, want de communicatie van een organisatie mag niet afhangen van een handvol mensen. Het is niet gezond als slechts een paar individuen hun stempel drukken op de beeldvorming van een hele organisatie. Communicatie moet juist de verantwoordelijkheid zijn van iederéén", zegt van Loon.

Van Loon pleit daarom voor een drastische maatregel: "Schaf de communicatieafdeling gewoon af. Plaats de mensen die nu de afdeling bevolken, op ‘knooppuntposities' in het bedrijf, zodat ze een soort spinnenweb in de organisatie gaan vormen. In plaats van een afdeling die orders krijgt van elders, krijg je dan een aantal mensen met wie iedereen in overleg kan gaan over de manier waarop de communicatie wordt gevoerd. Dat werkt gewoon beter."

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: De Tijd