Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rising star Remco Claassen

Nuchter Nederland is geen land van managementgoeroes, maar in Remco Claassen hebben we er warempel een. Workshopdeelnemers zijn steevast laaiend enthousiast. “De mensen willen gewoon Remco.”

Hans Janssen, DenkProducties, organiseert seminars en trainingen met Claassen:

“Zijn boodschap is heel simpel: wat wil je nou eigenlijk in het leven? Ga dat dan dóen. Remco heeft het over leiderschap en persoonlijke effectiviteit, zoals alle managementsprekers, maar het gaat om de stijl, hoe het bij de mensen binnenkomt. Bij Remco komt de boodschap aan, gegarandeerd.”

Hetty van Ee, algemeen directeur management- developmentspecialist Ormit:

“De beste afgestudeerden van de universiteiten ontwikkelen zich bij ons in een tweejarige opleiding tot de leiders van de toekomst. Remco is een vast onderdeel van het programma, alle Ormit’ers krijgen trainingen van hem. Hij wordt ontzettend goed gewaardeerd, doet echt wat met ze. Mensen gaan heel erg nadenken: waar ligt m’n kracht, wat heb ik te bieden, wat moet ik vooral níet willen? Als je doet waar je goed in bent, heb je een grote kans om daarin succesvol te zijn.”

Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie in ¬Nijmegen en collega-spreker:

“Remco houdt het midden tussen iemand die lezingen geeft en een cabaretier. Hij heeft een leuke manier om dingen te brengen, met anekdotes, grapjes, een sympathieke stijl. Door de manier waarop hij het doet, blijft de boodschap hangen. Op de universiteit wilde ik altijd zoveel mogelijk informatie in een uur stoppen. Ik vond het spectaculair dat de workshops van Remco een hele dag duurden. Vooraf dacht ik: ik ga me dood vervelen. Maar dat was geen moment zo. Ik werd helemaal meegenomen in zijn verhaal. Als je achteraf bedenkt wat hij nou verteld heeft, denk je: ik zou het in een uur verteld hebben.”

Peter Vermeulen, directielid van een zorginstelling in Culemborg, workshopdeelnemer:

“Ik werkte bij het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen, waar we een nieuw mt moesten gaan vormen. Daarvoor volgden we de driedaagse sessie van Remco over leiderschap. Ik dacht: dat wordt weer zo’n Tsjakka!-figuur, maar Remco zorgde ervoor dat we ons binnen 10 minuten thuis voelden. Het was een warm bad. Je denkt: verhip, je kunt met hem ook nog eens een borrel drinken. Een echte Brabander, die dingen met humor kan uitleggen. Ik was gefascineerd dat hij zo, zonder beamer, met alleen twee flip-overs, een groep drie dagen en avonden lang kon boeien.”

Hans Janssen:

“Remco heeft jarenlang alles gesponst op het gebied van managementinzichten, Stephen Covey, Anthony Robbins, Deepak Chopra. Hij heeft het in een blender gestopt en er een eigen mix van gemaakt. Het is heel confronterend. Covey gebruikt bijvoorbeeld vaak een methode waarbij je je eigen grafrede moet schrijven. Remco doet dat ook, maar hij laat mensen hun rede ook voorlezen, met heftige muziek erbij. Het zijn dingen die je nooit meer vergeet. Het is een dwingend format, mensen worden in hun hartspier geraakt. Het is van: páts, dit is mijn open zenuw.”

Roos Vonk:

“Hij vertelt eigenlijk precies hetzelfde als Stephen Covey. Inhoudelijk is het niet dat je zegt dat hij zelf iets bedacht heeft. Maar hij brengt het zo dat de mensen het onthouden en er echt wat mee kunnen. Hij is heel sterk op het podium, haalt mensen naar voren en legt precies de vinger op de zere plek. Dat interactieve is heel leuk. Inspelen op wat er in de zaal gebeurt is zijn grote kracht.”

Hetty van Ee:

“Het is niet zijn eigen verhaal, maar zijn manier van vertellen maakt het eigen. Mensen worden een beetje door elkaar geschud door hem, ze worden zich ervan bewust dat ze de regie hebben over hun eigen leven. Juist bij mensen die aan het begin van hun carrière staan, past Remco heel goed. Hij weet over te brengen dat werk een belangrijk onderdeel is van je leven en van je levensgeluk. Het kwartje valt, altijd.”

Jan Kuipers, directeur/oprichter van Franklin¬Covey Benelux, het trainingsbureau dat Stephen Covey’s -gedachtengoed bewaakt:

“Een boek kopen en dat navertellen, of er een lezing over houden, mag niet zomaar. Je hebt te maken met auteursrechten. Als zoiets speelt, pleeg ik een telefoontje, en dan is het meestal snel opgelost. Ja, we hebben Remco in het verleden ook gevolgd. Maar dat is lang geleden, het speelt totaal niet meer. Remco is nu zelfs gastspreker op Covey-seminars, staat ook in het voorprogramma van Stephen Covey. Maar omdat ik daar zelf ook een verhaal hou, heb ik hem nooit langer dan anderhalve minuut achter elkaar aan het werk gezien. Te kort voor een serieuze beoordeling.”

Hans Janssen:

“Andere trainers hebben ook methodes waarbij ze mensen dingen laten opschrijven die voor hen belangrijk zijn. Remco begint bij 10 dingen, waarna mensen er steeds één moeten wegdoen. Uiteindelijk blijven 3 wezenlijke dingen over. Hij heeft een format van 3 dagen, met minstens 10 uur les per dag. Het is heel intensief. Er komen altijd momenten dat mensen een brok in hun keel krijgen. Veel mensen weten zelf best waar de pijn zit, maar willen het liever niet onder ogen zien. Remco heeft een format dat geen uitvluchten duldt.”

Peter Vermeulen:

“We moesten in een zaaltje op matrassen liggen, waarna het licht uitging. Je werd geconfronteerd met je eigen dood, en moest opschrijven wat je ervoer. Daarna stond je te dansen op Michael Jackson. Het programma zit zo gelikt in elkaar, je wordt van de ene emotie in de andere geslingerd. Het maakt wat los. Het ene moment ben je slap van de lach, het volgende in tranen. Ook ik moest op momenten even slikken. Hij heeft mij een enorme spiegel voorgehouden, waardoor ik andere dingen in het leven heb bereikt. Ik heb nu een directiefunctie in Culemborg, ik sport en ik ben 14 kilo afgevallen.”

Roos Vonk:

“Hij is ook een keer hier op de universiteit geweest. Ik was benieuwd hoe de studenten het zouden vinden, maar ze vonden het ontzettend leuk. Door de manier waarop hij vertelt, blijft het hangen. Het is een performer, hij heeft humor. Hij isaardig, prettig, een gewone jongen. Hij gaat niet als een autoriteit boven de groep hangen. Als hij zich voorstelt, zegt hij: ik ben een gesjeesde student, vastgelopen in ander werk, ik weet ook niet alles. Dat maakt hem sympathiek.”

Hans Janssen:

“Vergelijk hem eens met Ben Tiggelaar. Remco was onder de indruk van Ben, hoeveel stof die in een dag stopt. Ben is foie gras, veel inhoud. Remco heeft daarentegen slechts één à twee boodschappen, maar gaat daarin wel tot de kern. Bijvoorbeeld: waar krijg je energie van? Als je een afspraak hebt met iemand, hoeveel energie heb je als je erheen gaat, als je er bent, als je teruggaat? Als je in je werk overal een negatieve score hebt, heb je het recept voor burnout. Remco zegt trouwens: ik wens iedereen een burnout toe, dan kom je erachter. Hij hanteert de ‘kwispelanalyse’: ga na waar je blij van wordt.”

Peter Vermeulen:

“Ik had ook al eens een boek van Stephen Covey gelezen, maar het heeft veel meer impact als je het aan den lijve ondervindt. Het zijn misschien clichés die hij vertelt, maar hij weet je, met weinig middelen, te triggeren om het ook echt te doen. Het is knap hoe hij dat voor elkaar krijgt.”

Hans Janssen:

“Remco is eigenlijk bij toeval het sprekersvak ingerold. Een accidental goeroe. Hij heeft het soort humor dat zware, confronterende onderwerpen licht en verteerbaar maakt. Je hebt veel zelfbenoemde goeroes, maar Remco is authentiek. We hebben het geprobeerd met sprekers ‘in de geest van Remco’, maar dat werkte niet. De mensen willen gewoon Remco.”

Botte kenniskliko

Voormalig IT-programmeur en salesmedewerker Remco Claassen (Eindhoven, 1966) maakte bij al zijn werkgevers (zoals BSO en Origin) het opleidingenbudget meer dan op aan seminars en workshops. Hij verslond managementboeken en verwerkte ze vervolgens tot een eigen mix, die hij op een confronterende, directe manier aan de man brengt. Hij wordt, onder meer door hemzelf, omschreven als “een humorvolle, ietwat botte kenniskliko” en “een kruising tussen Stephen Covey en Hans Teeuwen”. Hij behoort tot de best beoordeelde coaches van Nederland. Claassen schreef de bestsellers IK en WIJ, over ‘gezond egocentrisme’ en ‘de psychologie van het gunnen’. Steekwoorden in zijn werk: positieve energie, groei, lol. Hij geniet van een naar eigen zeggen “vitaal en uiterst comfortabel leven” met zijn gezin, familie en vrienden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vrijdag 23 april spreekt Remco Claassen op het seminar Leidinggeven en toch thuis het vlees snijden. www.mt.nl/vleessnijden