Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Profiteren van de inzakkende huizenmarkt

Niet iedereen zit te zeuren over de economische teruggang en de inzakkende huizenmarkt. Bieden en Wonen weet er zelfs van te profiteren.

Ondernemersduo Michiel Muller en Marc Schröder, bekend van Tango en Route Mobiel, had een wat trage start met hun nieuwste onderneming. Maar nu geeft de inzakkende huizenmarkt een opmerkelijk zetje aan Bieden en Wonen: een systeem waarmee huizenbezitters makkelijker hun huis kunnen verkopen.

Bagagedrager
Makelaars stonden echter niet meteen te springen om op de bagagedrager van Muller en Schröder te springen. Het veilingsysteem dat de onderneming hanteert sloeg niet direct aan. "Mensen hebben tijd nodig om iets nieuws tot zich te laten doordringen. De meeste makelaars hadden weinig interesse in nieuwe verkoopmethoden", aldus Muller

Openstaan
En dat is niet zo handig voor een onderneming die het van de medewerking van makelaars moet hebben. De kredietcrisis en de daaruit ontstane stilstaande huizenmarkt blijkt echter een geschenk uit de hemel. "Dankzij de crisis staan zowel consumenten als makelaars meer open voor nieuwe ideeën. De oude verkoopsystemen werken gewoon niet meer. En geloof me, als je huis al acht maanden te koop staat, heb je wel oren naar alternatieve verkoopmethodes."

Voor- en nadelen
Malaise op de woningmarkt of niet, de huivering voor het onbekende blijft. "Ook de consument moet argumenten horen waarom ze baat hebben bij ons systeem." Het liefst werkt Muller dan ook samen met makelaars die het veilingsysteem van Bieden en Wonen goed kennen en begrijpen. "Uit de eerste succesverhalen hebben we een selectie gemaakt, waarmee we langs allerlei makelaars zijn geweest om ons product te promoten. Inmiddels werken we samen met 160 gecertificeerde makelaars, die door ons worden getraind om de voor- en nadelen van koop- en verkoop via Bieden en Wonen goed op de klanten over te brengen."

Minimumprijs
Twee weken geleden zijn de eerste trainingen gegeven. De kern: "Niemand gaat naar een huis kijken dat 2,5 ton kost. Voorheen was het verlagen van de vraagprijs het enige wapen dat de makelaar in handen had. Maar bij ons wordt een minimumprijs gegeven van bijvoorbeeld 199.000 euro. Dan komen er ineens wél mensen kijken. Via de veiling loopt de prijs dan vanzelf op. Voor de verkopende partij is tien procent onder de vraagprijs een heel acceptabel resultaat. Zeker wanneer het huis moeilijk verkoopbaar is."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sociaal ondernemer
Wat staat er voor 2009 op het programma? In de eerste plaats het aantal gecertificeerde makelaars uitbreiden. Ook moeten woningcorporaties hun huizen via het veilingsysteem gaan verkopen. Muller wil zich vooral als sociaal ondernemer opwerpen: "We zijn in gesprek met het Notariaat en de banken om te kijken hoe we mensen met dubbele woonlasten of schulden zo snel mogelijk van hun ogenschijnlijk onverkoopbare woning afhelpen."