Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Prikkel alle zintuigen met uw presentatie

Innoveren is niet altijd eenvoudig. B[EYE]T (spreek uit: bite) lukt het wel, met een nieuw concept om te presenteren, communiceren en genieten.

Deel 2 in de serie: Innovatie, van idee tot succesvolle introductie

 
De essentie: een beamer die projecteert op een (gedekte) tafel. Hierdoor worden diners verheven tot ware belevenis, (product-) presentaties worden sterk visueel echt opvallend en communicatie met de (doel)groep aan tafel kan op vele manieren vorm krijgen. Een prachtig voorbeeld van live-communicatie. Je moet het eigenlijk gewoon eens zien, of beter nog beleven.

Live-communicatieconcept

De kracht van het bedrijf zit hem erin dat ze een compleet presentatieconcept samen met hun klanten vormgeven. De boodschap van de klant wordt vertaald naar een visuele, 2D/3D belevenis. En indien gewenst aangevuld met audio- en geurbeleving. De combinatie van audiovisuele elementen, graphic design en ruimtelijke communicatietechnieken biedt een totaal live-communicatie concept. En de installatie is mobiel, dus op elke locatie te gebruiken. Bovendien heeft B[EYE]T al veel kennis opgedaan wat er wel en wat niet werkt met deze live-communicatie.

Van idee tot bedrijf

De vraag is hoe komt zo’n innovatie tot stand? Elke innovatie begint met een idee. In dit geval kwam eigenaar Rob de Otter met het idee. Hij vond dat de evenementenbranche, waar zijn roots liggen, wel wat vernieuwing kon gebruiken. Door ‘heel simpel’ een beamer op tafel te richten is het idee gaan leven.

Maar met een idee ben je er nog niet. Innovatie bestaat uit 10% inspiratie en 90% transpiratie, zo luidt het gezegde. Dus samen met zijn team achter B[EYE]T is het idee verder uitgewerkt. Welke projector moet gebruikt worden? Welke tafellakens werken goed? Welke beelden werken goed? Welke audio- en welke geursystemen zijn inzetbaar? Bij welke klanten zou dit toegevoegde waarde kunnen opleveren? Door zelf veel uit te zoeken, met elkaar na te denken en gewoonweg veel uitproberen, kreeg het idee steeds meer vorm. En zonder externe financiering of subsidies. Uiteindelijk is het concept getest door in totaal 140 bestaande relaties een dagdeel aan de tafel het te laten ervaren en feedback te geven. Daarna volgde de marktintroductie in september 2008.

Doorontwikkelen

Wat nog wel het meest interessant is aan dit voorbeeld zijn de toekomstige mogelijkheden tot interactie van dit concept. Door toepassing van nieuwe technologieën kan er interactie ontstaan met wat er op tafel gebeurd en de beelden die worden geprojecteerd. De tafel wordt dan als het ware een touchscreen. Ook kan er 3D projectie worden geprojecteerd. Veel nieuwe toepassingen liggen in het verschiet op het gebied van augmented reality, oftewel het toevoegen en mengen van computergemaakte beelden aan/met datgene dat al op tafel staat. Deze nieuwe mogelijkheden vergen echter meer financiering dan de oorspronkelijke introductie. Roy van Enkhuyzen, subsidie- en innovatieadviseur bij Berenschot, ziet kansen voor financiële ondersteuning: het is innovatief, het is hightech en het product is nog volop in ontwikkeling waarbij wordt samengewerkt met andere bedrijven.

Openstaan voor kansen

B[EYE]T is erin geslaagd hun innovatie succesvol te introduceren. In huidige tijden van crisis wordt er elke maand nog altijd minstens één concept (evenement) verkocht. De beloning voor de gerichte focus in marktbewerking via evenementenbureaus en rechtstreeks op de doelgroep: organisaties die een bijzonder diner-evenement willen beleven. Maar ook door openstaan voor alle commerciële kansen zoals een vaste installatie in een hotel voor het aanbieden van bijzondere ‘heisessies’. En dat is wellicht de belangrijkste voorwaarde voor de verdere groei van deze succesvolle start-up. Als je op korte termijn geld verdient, kun je je ideeën voor toekomstige mogelijkheden ook makkelijker financieren terwijl je tegelijkertijd door opgedane ervaringen die toekomst ook steeds scherper ziet. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Innovatie is hét middel om te kunnen concurreren in de huidige, global economy. Alleen is innoveren niet altijd eenvoudig. In deze serie laten consultants van Berenschot goede voorbeelden zien van organisaties die de eindstreep wel hebben gehaald. En vooral ook hoe deze bedrijven de eindstreep hebben gehaald.


Lees in deze serie ook:


Interessant boek: "Events & Beleven" of volg het Innovatiecongres Nieuwe Producten Bedenken 10. (21-09-2010)

Meer weten over Open Innovatie? Ga naar de speciale MT Morning Meeting en leer innovaties door te voeren in uw organisatie